پایگاه خبری فولاد ایران - اظهارات دونالد ترامپ در به صفر رساندن فروش نفت ایران و به دنبال آن افزایش قیمت نفت، اقتصاد جهانی را با خطر دیگری مواجه کرده است. به گزارش فولاد ایران، قیمت نفت خام برنت حدود 33 درصد طی امسال افزایش داشت و به بالاترین سطح شش ماه اخیر خود نزدیک شد. در حالی است که بالا رفتن قیمت نفت به دلیل افزایش تقاضا نشانه خوبی برای بهبود روند اقتصادی است، شوک ناشی از محدودیت عرضه، اساسا تاثیر منفی در روند اقتصاد جهانی خواهد داشت. البته بستگی دارد این افزایش قیمت تا چه حد قابل تحمل باشد. هرچند این روند به نفع کشورهای صادرکننده نفت و افزایش درآمد آنها خواهد بود اما کشورهای مصرف کننده می بایست افزایش تورم ناشی از بالا رفتن هزینه ها و افت تقاضا را متحمل شوند. در نهایت، این نکته قابل تامل است که بالا رفتن قیمت ها به نفع هیچ کس نخواهد بود.

 

-این روند چه تاثیری در رشد جهانی دارد؟

این تاثیر متفاوت است. افزایش قیمت نفت می تواند دخل و خرج خانوارها را مختل کرده و با افزایش هزینه ها تورم را تسریع نماید. چین به عنوان بزرگترین وارد کننده نفت در دنیا در معرض خطر قرار خواهد گرفت و همینطور بسیاری از کشورهای اروپایی که وابسته به واردات انرژی هستند. البته از اثرات فصلی نیز نباید غافل شد. با نزدیک شدن تابستان به نیمه شمالی، مصرف کنندگان می توانند برای کاهش هزینه های خود به منابع دیگر انرژی روی آورده و مصرف را پایین بیاورند. از طرف دیگر روند کند رشد اقتصاد جهانی بر روند تقاضا تاثیر منفی خواهد گذاشت و ادامه آن می تواند سوپاپ اطمینانی برای مهار قیمت نفت باشد.

 

-اقتصاد جهانی چطور می تواند نفت 100 دلاری را هضم کند؟

طبق نظر اقتصاددانان قیمت نفت بالای 100 دلار ضربه مهلکی به روند رشد اقتصادی وارد می کند، ضمن اینکه این امر به قدرت و ضعف دلار نیز بستگی دارد چراکه مبنای قیمت گذاری نفت است. کارشناسان اقتصادی آکسفورد اظهار می کنند قیمت 100 دلاری نفت برنت تا پایان 2019 به معنای افت 0.6 درصدی تولید ناخالص داخلی و افزایش 0.7 درصدی سطح تورم تا سال 2020 است.

آنها می گویند "ما شاهد افزایش خطرات قیمت بالای نفت هستیم. احتمال جبران محدودیت عرضه توسط سایر تولیدکنندگان وجود دارد اما وضعیت بازار وخیم است و تمام اینها ممکن است شوک دیگری به عرضه وارد کرده و قیمت نفت خام را به 100 دلار برساند."     

 

-ایران و ترامپ چگونه در این بازار تاثیر خواهند گذاشت؟

چگونگی روال تجارت نفتی دنیا حول مناقشات ایران و امریکا تاثیر بسزایی در بازارهای مالی خواهد داشت چراکه صحبت از عرضه بیش از 800 هزار بشگه در روز است و عدم اطمینان از این حجم عرضه بازار نفت را دچار سرگردانی کرده است. ضمن اینکه حساسیت های سیاسی این امر بی ثباتی بازارهای دیگر را نیز تقویت می کند.

ترامپ وعده داده با کمک عربستان سعودی و امارات به مشتریان نفت ایران در تهیه سفارشات خود از سایر تولیدکنندگان کمک کند. تولید داخلی نفت مشابه ایران در امریکا تنها یک چهارم ایران است و خود به تنهایی نمی تواند از عهده جبران این نقصان بربیاید.

 

-قیمت بالای نفت به نفع کیست؟

اغلب تولیدکنندگان نفت اقتصادهای نوظهور هستند که نسبت به کشورهای توسعه یافته منفعت بیشتری از افزایش قیمت نفت دریافت می کنند. افزایش درآمد آنها ضمن کمک به اصلاح بودجه و جبران کسری آن به این دولت ها اجازه بالا بردن سطح سرمایه گذاری می دهد. طبق نظر کارشناسان، کشورهای عربستان سعودی، روسیه، نروژ، نیجریه و اکووادور می توانند از جمله برندگان قیمت بالای نفت باشند.

 

-بازنده کیست؟

اقتصادهای نوظهوری که مشکل مالی دارند و کسری بودجه آنها را در معرض خطر خروج سرمایه و تضعیف قدرت ارزی و افزایش تورم قرار داده بیشترین آسیب را از افزایش قیمت نفت خواهند دید که در این صورت دولت و بانک مرکزی آنها مجبور به افزایش نرخ بهره علی رغم کاهش رشد اقتصادی و یا حفظ آن و قبول ریسک خروج سرمایه خواهند بود. کشورهایی از جمله ترکیه، اکراین و هند در این دسته قرار دارند.

 

-معنای نفت 100 دلاری برای بزرگترین اقتصاد دنیا چیست؟

درحالیکه تولیدکنندگان امریکایی از هرگونه افزایش فروش به مشتریان نفت ایران استقبال می کنند اما اقتصاد این کشور لزوما بهره ای از افزایش قیمت نفت و رسیدن آن به بیش از 100 دلار هر بشکه نمی برد بلکه این امر بیشتر به زیان مشتریان امریکایی خواهد بود که پشتیبان رشد اقتصادی پایدار امریکا بوده اند. قیمت بنزین در جایگاههای سوخت در این ماه با 7 درصد افزایش به 2.89 دلار هر گالن رسیده که ممکن است موجب افزایش قیمت خرده فروشی آن شود که در ماه مارچ بیشترین افزایش از سال 2017 را شاهد بود. اما تداوم تاثیر منفی افزایش قیمت در بازار جهانی نفت باعث می شود سیاست مداران نقطه پیکان این تقصیر را به سمت امریکا به دلیل اعمال تحریم ها قرار دهند و این امر نتیجه ای جز کاهش سرمایه و یا افت سایر المان های موثر در ثبات اقتصادی نخواهد داشت.

 

-آیا نفت 100 دلاری به افزایش تورم در سرتاسر دنیا منجر خواهد شد؟

از آنجا که قیمت انرژی سهم بسزایی در سبد کالاهای مصرفی دارد، سیاست گذاران برای محاسبه تورم هسته بیشتر به دنبال شاخص هایی هستند که نوسان قیمت کمتری داشته باشد. اما اگر پیش بینی ها در مورد افزایش قیمت انرژی تحقق بپذیرد به ناچار هزینه های بیشتری بر صنعت حمل و نقل و خدمات عمومی در نتیجه هزینه های کلی اعمال خواهد شد.

 

-نفت 100 دلاری برای بانک های جهانی چه معنایی دارد؟

بانک های جهانی سرتاسر دنیا به رهبری فدرال رزرو  در نبود تورم یک سیاست انبساطی را در پیش گرفته اند تا سیاست گذاران بیشتر روی روند کند رشد اقتصادی تمرکز کنند و به نظر نمی رسد این روند تغییر سریعی داشته باشد. صندوق یین المللی پول طی این ماه پیش بینی رشد اقتصاد جهانی را کاهش داد و گفت دنیا در "لحظه حساس" قرار دارد.      

منبع: Bloomberg

ترجمه: ف. اسکندرخو

موضوعات مرتبط: فولاد - قراضه - سنگ آهن - قیمت آهن آلات - تحلیل اخبار - اخبار اقتصادی