پایگاه خبری فولاد ایران - یکی از اقدامات مهمی که دولت و بانک مرکزی در سال جدید باید اعمال کنند، متوقف کردن سیاست دلار ۴۲۰۰ تومانی است. اکنون دیگر مشخص است که سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی سیاست درستی نبوده و هزینه هنگفتی را به اقتصاد ایران تحمیل کرده است.

? بانک مرکزی در این زمینه نقشی نداشته است و مقامات ارشدتری در دولت این سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی را تصویب کردند. اکنون چه دلیلی وجود دارد که دولت این سیاست اشتباه را که عده خاصی از آن منتفع شدند، ادامه دهد؟

? رصد نرخ تورم کالاها در ماه‌های اخیر به‌ خوبی نشان می‌دهد این سیاست عملاً موفق نبوده، چراکه تورم کالاهای شامل ارز ۴۲۰۰ تومانی تا حدود ۷۰ درصد بالا رفته و تفاوت چندانی با تورم خوراکی‌های غیرمشمول که حدود ۸۰ درصد افزایش یافته است ندارند.

? اگر مقامات ارشد دولت سیاست دلار ۴۲۰۰ تومانی را اجرا نمی‌کردند و رانت توزیع نمی‌شد، بعید بود قیمت دلار امسال اینقدر جهش کند. مثلاً، اگر دولت به‌جای ۱۴ میلیارد دلاری که برای واردات با ارز ۴۲۰۰ تومانی اختصاص داد، معادل ریالی آن را به کل جامعه یارانه نقدی می‌داد

? براساس محاسبات با دلار ۱۰ هزارتومانی، می‌توانست به یک خانوار چهارنفره، ۳۲۰ هزار تومان ماهانه نقداً پرداخت کند؛ با احتساب ۱۸۰ هزار تومان یارانه نقدی ماهانه قبلی، خانوار بالغ بر ۵۰۰ هزار تومان در ماه نقداً دریافت می‌کرد و قدرت خریدش کمتر آسیب می‌دید. به علاوه، در نظام قیمت‌ها دخالت نمی‌شد و رابطه قیمت‌های نسبی به هم نمی‌خورد و عوارض دیگر آن هم به کشور تحمیل نمی‌شد.

? متأسفانه چنین اشتباهاتی، یعنی پذیرش نظام چندنرخی ارز، برای چندمین بار در تاریخ اقتصاد ایران تکرار می‌شود. بنده که طرفدار پرداخت یارانه نقدی نبودم، و حتماً بدیل‌ها و گزینه‌های بهتری وجود دارد؛ اما اگر قرار است عواید ارز ۴۲۰۰ تومانی رانت چند نفر باشد، باز هم همین سیستم یارانه نقدی که عوایدش به همه می‌رسد، راه‌حل بهتری است.

منبع: اقتصاد نیوز@Eghtesadnews_com