پایگاه خبری فولاد ایران - ماه مارس سال 2018 امریکا که یکی از بزرگترین مصرف کننده های فولاد دنیاست بر واردات فولاد خود تعرفه های 25 درصدی وضع نمود و اظهار داشت این محدودیت ها برای حفاظت و حمایت از بازار داخلی فولاد آن لازم و ضروری است. حال پس از گذشت یک سال بیایید ببینیم وضعیت فعلی صنعت فولاد امریکا چگونه است:

افزایش نرخ بهره وری کارخانه ها:

پس از اعمال تعرفه ها، تولید کننده های فولاد در امریکا در ابتدا قیمت ها را بدون آن که با مقاومت خریداران مواجه شوند بالا بردند پس از آن با توجه به وجود محیط سالم داد و ستد، ارزش فولاد امریکا به سرعت بالا رفت. کارخانه ها تشویق شدند با توجه به مشاهده سوددهی مطلوب بازار، خطوط تولید جدید راه اندازی کنند یا خطوط تعطیل خود را مجددا فعال کنند و در حال حاضر نرخ بهره وری صنعت فولاد امریکا از ابتدای سال جاری تاکنون 82 درصد شده در حالی که مدت مشابه سال قبل 76 درصد بود.

تقاضای پایین فولاد در بازار داخلی:

با این حال علی رغم نرخ بهره وری بالا و بالا بودن قیمت فروش فولاد در امریکا ، فولادسازان امریکایی بخش اعظم آنچه از قیمت گذاری های اواخر سال 2017 و اوایل سال 2018 به دست آوردند را از دست داده اند. علت هم تقاضای پایین صنعت خودرو سازی به ویژه خودروهای سواری و همچنین فعالیت پایین ساخت و ساز می باشد که دو مصرف کننده اصلی فولادند. انتظار می رود فروش خودرو امسال در امریکا 1 تا 4 درصد کاهش یابد و بازار ساخت و ساز نیز پس از گذراندن زمستان سخت هنوز جان نگرفته است.

هنوز فولاد به امریکا وارد می شود:

گرچه به اعمال تعرفه های بالای وارداتی دیگر موجی از فولاد ارزان قیمت به این کشور وارد نمی شود ولی هنوز فولاد به این کشور وارد می شود. به طوری که سه ماهه نخست سال 2019 واردات فولاد به امریکا 0.1 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است در حالی که مدت مشابه سال قبل هنوز تعرفه ای اعمال نشده بودند. گرچه تعرفه ها بازار امریکا را به روی کشورهای زیادی بست ولی فرصتی برای برخی کشورهای دیگر ایجاد کرد و هنوز حجم قابل توجه ای فولاد به این کشور وارد می شود.

احتمال مازاد عرضه در سال های آتی :

 ابهامات و نگرانی های اقتصادی و سیاسی در امریکا شکل گرفته است. تجارت با کشورهای همسایه کانادا و مکزیک تحت تاثیر تعرفه ها قرار گرفته و این دو کشور نیز بر علیه امریکا تعرفه های تلافی جویانه وضع کرده اند. احتمالا این روند تا زمان روی کار بودن دولت فعلی امریکا ادامه دارد. از طرفی جنگ تجاری با چین و اروپا نیز مطرح است.

به گزارش فولاد ایران، انتظار می رود سال های آینده تا 20 درصد بر ظرفیت تولید فولادسازان امریکایی افزوده شود  در حالی که تقاضا رشد چشمگیری نخواهد داشت از این رو بازار با مازاد عرضه روبرو خواهد شد که نهایتا منجر به افت قیمت فولاد در امریکا خواهد شد.

منبع: steel mint

ترجمه: م. تابان شمال

موضوعات مرتبط: فولاد - قراضه - سنگ آهن - قیمت آهن آلات - تحلیل اخبار - اخبار اقتصادی