پایگاه خبری فولاد ایران-

💠دنیای اقتصاد : کاندولیزا رایس، وزیر خارجه اسبق آمریکا در گفت‌وگو با فرید زکریا نویسنده و تحلیلگر مسائل بین‌المللی در شبکه جی‌پی‌اس از نشانه‌های فروپاشی نظام جهانی مورد حمایت آمریکا پس از جنگ جهانی دوم و همچنین جنگ سرد خبر داد. 

💠به اعتقاد وزیر خارجه پیشین آمریکا، ایالات متحده از دوره اوباما و سپس ترامپ دیگر از این نظم آن‌چنان که شاید و باید حمایت نمی‌کند. این نظم که با مولفه‌هایی نظیر نظام تجارت آزاد و بازار آزاد و اقتصاد بین‌المللی و ائتلاف ناتو از دیرباز شناخته می‌شود، در لحظه از هم گسیختگی قرار گرفته است. 

💠به اعتقاد این استاد پوپولیسم دانشگاه استنفورد، حمایت‌گرایی و انزواگرایی به شدت نظم جاری را تحت فشار قرار داده است. رایس در ادامه این گفت‌وگو تاکید می‌کند: این نوعی گسست در نقش آمریکاست یا چنانکه برخی می‌گویند نوعی گسست در اپراتور سیستم است. 

💠واقعیت این است که سیستم بدون آمریکا عمل نمی‌کند. رایس با مرور تاریخچه نظم مستقر معتقد است: یک مساله این است که واقعا بدون ایالات متحده، بدون جورج بوش{پدر} فکر نمی‌کنم که می‌توانستیم آلمان را بر اساس اصول غربی متحد کنیم و به این کشور اجازه داد در ناتو بماند. فکر نمی‌کنم که حتی شاهد انحلال مسالمت‌آمیز شوروی هم می‌بودیم.

منبع: دنیای اقتصاد