سیدرضا شهرستانی عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، اظهار داشت: متأسفانه سهمیه آهن اسفنجی واحدهای ذوب القایی بنا به چیزی که از طرف وزارت صمت تعیین شده، توسط تولیدکنندگان آهن اسفنجی به این واحدها تحویل داده نمی‌شود.

شهرستانی اظهار داشت: متأسفانه سهمیه آهن اسفنجی واحدهای ذوب القایی بنا به چیزی که از طرف وزارت صمت تعیین شده، توسط تولیدکنندگان آهن اسفنجی به این واحدها تحویل داده نمی‌شود؛ این واحدها هم به لحاظ کمّی نتوانسته‌اند سهمیه خود را بگیرند، هم با قیمت‌هایی بالاتر از ۵۰ درصد قیمت کدالِ شمش فولاد خوزستان، آهن اسفنجی به این واحدها فروخته می‌شود و هم بعضاً آهن اسفنجی که دریافت می‌کنند، کیفیت مطلوبی ندارد. شهرستانی پیشنهاد دوگانه‌ای برای حل مشکلات واحدهای ذوب القایی و ایجاد ثبات در بازار فولاد ارائه داد. با حسن نیت وزارت صمت مقرر شده که ۵۰ درصد مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولید فولاد از طریق کوره‌های القایی را آهن اسفنجی و ۵۰ درصد دیگر را قراضه تشکیل دهد. سال گذشته، واحدهای ذوب القایی، ۴.۵ میلیون تن فولاد تولید کردند و اگر تولیدات این واحدها نبود، کنترل بازار فولاد، به مراتب دشوارتر می‌شد.

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران افزود: گرچه واحدهای ذوب القایی می‌توانند بین ۷۰ تا ۹۵ درصد مواد اولیه موردنیاز خود را به آهن اسفنجی اختصاص دهند، اما همین مصوبه وزارت صمت مبنی بر تأمین ۵۰ درصدی آهن اسفنجی آن‌ها نیز برای شروع، مصوبه میمون و ارزشمندی است و این شرکت‌ها با آن موافقند.

مشکلات تأمین آهن اسفنجی واحدهای ذوب القایی

وی در مورد مشکلات تأمین آهن اسفنجی واحدهای ذوب القایی گفت: متأسفانه واحدهای ذوب القایی نتوانسته‌اند بنا به حجم‌های تعیین‌شده توسط وزارت صمت، آهن اسفنجی دریافت کنند و برخی از تولیدکنندگان آهن اسفنجی به شرکت‌های ذوب القایی نگاه از بالا به پایین دارند و مصوبه وزارت صمت را رعایت نمی‌کنند. به‌صورت تقریبی با صحبتی که با شرکت‌های ذوب القایی داشته‌ایم، می‌توان گفت که آن‌ها در مجموع حدود ۵۰ درصد سهمیه تعیین‌شده را از تولیدکنندگان آهن اسفنجی دریافت کرده‌اند.

شهرستانی ادامه داد: علاوه بر این، قیمت تعیین‌شده توسط وزارت صمت برای آهن اسفنجی که باید ۵۰ درصد معدل سه‌ماهه شمش فولاد خوزستان باشد نیز رعایت نمی‌شود و واحدهای ذوب القایی، آهن اسفنجی را بین ۵۵ تا ۶۰ درصد قیمت کدال شمش فولاد خوزستان خریداری می‌کنند. در کنار این، آهن اسفنجی تحویل‌ داده‌شده توسط برخی شرکت‌ها، از کیفیت مطلوبی برخوردار نیست و پرت آن زیاد است.

عرضه آهن اسفنجی سهمیه واحدهای ذوب القایی در بورس کالا

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران برای حل مشکلات واحدهای ذوب القایی و همین‌طور ایجاد ثبات در بازار فولاد، پیشنهادی در دو محور ارائه داد.

این فعال صنعت فولاد گفت: اولین پیشنهاد این است که کل سهمیه آهن اسفنجی واحدهای ذوب القایی از طریق بورس کالا عرضه شود و تنها همین واحدها بتوانند برای خرید این سهمیه‌ها با هم رقابت کنند. البته هیچ سقف و محدودیتی چه از حیث حجم و چه از نظر قیمت نباید وجود داشته باشد تا قیمت رقابتی آهن اسفنجی واحدهای ذوب القایی در بورس کالا کشف شود.

شهرستانی افزود: حسن عرضه آهن اسفنجی سهمیه واحدهای ذوب القایی در بورس کالا این است که هم باعث شفافیت در مورد میزان تخصیص این سهمیه ها می‌شود و هم باعث شکل‌گیری قیمت رقابتی آهن اسفنجی می‌شود و در واقع یک بازی برد- برد برای تولیدکنندگان آهن اسفنجی و واحدهای ذوب القایی است.

عرضه محصولات واحدهای ذوب القایی در بورس کالا

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران بیان داشت: با عرضه آهن اسفنجی در بورس کالا، می‌توان واحدهای ذوب القایی را به این ملزم کرد که معادل ۴۰ درصد آهن اسفنجی دریافتی، محصولات تولیدی خود را در بورس کالا عرضه کنند. واحدهای نورد در حال حاضر باید ۶۰ درصد میلگرد تولیدی خود را در بورس کالا عرضه کنند که باید به خاطر پرت ۲۰ درصدی آهن اسفنجی در جریان تولید از طریق کوره‌های القایی، کف عرضه برای این تولیدکنندگان ۴۰ درصد باشد.

ممنوعیت فروشه قراضه به کوره‌های قوسی

سیدرضا شهرستانی ابراز داشت: پیشنهاد دوم هم این است که خرید قراضه برای کوره‌های قوسی ممنوع باشد، چرا که وزارت صمت به اندازه ۱۰۰ درصد نیاز این کوره‌ها آهن اسفنجی درنظر گرفته است. با این ممنوعیت، قیمت قراضه کاهش خواهد یافت و از این طریق با افزایش تولید واحدهای ذوب القایی، به ایجاد ثبات در بازار فولاد کمک خواهد شد.

 

انتهای پیام