قیمت آهن , قیمت میلگرد , بازار آهن

بنابر گزارش

شهرآهن

: شنیده ها از برخی کاهش قیمتها یا افزایش تخفیفات در خصوص برخی از محصولات مثل

میلگرد

خراسان در بازار امروز حکایت دارد و این در حالی است که برخی از نوردکاران حوزه خصوصی افزایش حدودا ۲۰ الی ۳۰ تومانی را در اعلامی های امروز خود لحاظ نموده اند .

دلایل این رفتار دوگانه از دیروز، متغیرهای اثرگذار با رفتار و اثر متفاوت با دیدگاههای متفاوت فعالان این حوزه است .

1- ملاحظات صنفی، مانورهای فردی را برای برخی از تولیدکنندگان بخش خصوصی مشکل میکند .
2- برخی نگاه دلاری در تنظیم نرخ محصول تولیدی خود دارند و به حجم تقاضا خیلی اهمیت نمیدهند، در مقابل افرادی هم وجود دارند که سوار بر تقاضای بازار هستند، در واقع با مشاهده فروکش نمودن شروع به کاهش قیمتها یا افزایش تخفیفات میکنند که دراین مواقع گاهی به جهت ملاحظات صنفی عقب‌نشینی ها بصورت چراغ خاموش صورت میگیرد و گاهی هم برای آنها مشکل آفرین خواهد شد .

از دیروز تقاضای هیجانی به هر دلیل ممکن، بطور محسوسی کاهش پیدا کرده و در مقابل گروهی با مشاهده نوسانات دلار واکنش نشان میدهند؛ همین موضوع باعث شده تا شاهد رفتارهای دوگانه در بازار باشیم .
گروهی زیرپوستی تخفیف میدهند و گروهی هم با اعلام افزایش قیمت، تلاش در حفظ سطوح فعلی قیمتها دارند .اما آنچه امروز اتفاق افتاده است، کاهش تقاضا و از طرف دیگر، فروش محتاطانه بوده است. چون یک چشم اینها متاسفانه به نوسانات حوزه دلار دوخته شده است.
در واقع نه تقاضا حاضر به پذیرش ریسک بیش از این است و نه فروشنده حاضر است از نرخ های اعلامی خود کوتاه بیاید .

اگر دقت داشته باشید؛ دو روز پیش بازار میرفت تا به آرامش برسد که معالات

شمش فولاد خوزستان

و رقابت ۲۲ درصدی ایجاد شده در بورس کالا و در خصوص این کالا، التهاب را به بازار برگرداند و به نوعی بازار آبستن کف سازی های جدید شد، ولی همانطوریکه امروز دیدیم، تاثیر معالات اینبار شمش ارفع، علیرغم طی شدن روندی مشابه روند شمش خوزستان و رقابت حدود ۲۲ درصدی؛ همانند دفعه قبل نبود چرا که میانگین نرخ موزون رقابتی معاملات شمش ارفع، نتوانست از شاخص نرخ معاملاتی شمش خوزستان فراتر برود.

بنظر میرسد تا مادامی که سقف قیمتهای جدیدتری در بورس کالا لمس نشود؛ یا اتفاق غیر منتظره ای در خصوص متغیر های تاثیرگذار بر بازارهای کالایی نیافتد؛ این بازار با این وضعیت تقاضای ضعیف موجود، نمی تواند التهاب بیشتر را تحمل کند .

هر چند که هم اکنون هم فاصله آخرین

قیمت میلگرد آجدار

در بورس کالا با فی حدودا ۴۰۲۰ تومانی نسبت به نرخ های کنونی بازار با شاخص متوسط حدودا ۴۷۰۰ تومان زیاد است؛ البته این موضوع را هم میبایست در نظر گرفت که آخرین

قیمت میلگرد

در بورس کالا مربوط به قبل از معاملات شمش فولاد خوزستان و فولاد ارفع بوده است .

بنظر میرسد که بازار خارج از بورس کالا، بصورت خودکار و کاملا خودجوش با توجه به آخرین نرخ معاملاتی شمش خوزستان و ارفع با قیمت تمام شده ۴۲۰۰ تومانی در بورس کالا، با رعایت احتساب تناسب ۸۹ درصدی نسبت نرخ شمش معاملاتی در بورس کالا به میلگرد آن؛ به میلگرد آجدار ۴۷۰۰ تومانی نگاه کرده باشد، کما اینکه طی امروز و دیروز، متوسط نرخ کشف شده بازار در خصوص میلگرد آجدار هم حول و حوش همین رقم بود .
(تمامی اعداد و ارقام ذکر شده در این گزارش با احتساب ۹ درصد مالیات ارزش افزوده عنوان شده است.)

 

اما در خصوص بازار

صادرات میلگرد

 

از برخی منابع هم شنیدیم که این روزها، صادرات محصول نهایی به خصوص

صادرات میلگرد

به کشورهای همسایه، بازار خوبی پیدا کرده و برخی از تریدرهای سنتی وارد اینکار شده اند؛ کما اینکه دو روز پیش از یک منبع شنیدیم که تریدری به دنبال خرید ۱۰ هزار تن میلگرد برای صادرات به پاکستان بوده است؛ البته از صحت و سقم این خبر اطلاعی در دست نیست و صرفا شنیده ها ما از پیرامون بازار بوده است.

یک گمان از اعلام قیمتهای بالای برخی از مبادی؛ شاید وجود همین مشتریان برای آنها باشد، بطوریکه در واقع این قیمت ها برای اطلاع یا فروش داخلی نبوده و در واقع نگاهشان به این مشتریان است .
کما اینکه چند هفته پیش با یکی از تولیدکنندگان میلگرد آجدار گپ و گفتی داشتیم که عنوان شد اکثر این تریدرها در کانال های ما عضو هستند و انتظار آنها خرید با این قیمتهای ریالی اعلامی ماست که به نوعی با توجه به انتظار بازگشت ارز حاصل از صادرات به سامانه نیمایی دردسرساز است.

حالا اینکه این هفته های اخیر چطور این مسیر مجددا هموار شده بطوریکه شنیده های ما از برخی منابع از شدت گرفتن حجم

میلگرد صادراتی

به همسایگان ایران حکایت دارد؛ بدون اینکه دچار محدودیت های بازگشت ارز صادراتی گردند؛ شاید تغییرات اخیر مصوبات بانک مرکزی در خصوص صرفنظر نمودن از رقم های پایین در حوزه های صادراتی باشد ، شاید هم عوامل دیگری که ما از آن بی خبریم .