پایگاه خبری فولاد ایران -

🔺پالایشگاه‌های دولتی چین تمایل دارند قراردادهای تامین نفت با عربستان سعودی برای سال ۲۰۲۰ را تمدید کنند؛ در حالی که پالایشگاه‌های مستقل همچنان نفت سیبری را ترجیح می‌دهند. چین در سال‌های اخیر برای تامین خوراک پالایشگاه‌های  نفت خود به نفت عربستان سعودی و روسیه متکی بوده و جایگاه بزرگترین صادرکننده نفت به چین که بزرگترین مصرف کننده انرژی آسیا است، مداوم بین این دو تولیدکننده جا به جا می‌شود.

🔺روسیه در سال ۲۰۱۸ برنده بود و چین مجموعا ۷۱.۵۹ میلیون تن نفت از این کشور وارد کرد که بیش از ۵۶.۷۳ میلیون تن واردات از سوی عربستان سعودی بود. منابع صنعتی و بازار می‌گویند پیش بینی این که کدام یک از این دو تولیدکننده عنوان صادرکننده برتر به چین را در سال ۲۰۲۰ کسب خواهد کرد، دشوار است زیرا بشکه‌های نفت سعودی و روسی عمده‌ترین خوراک پالایشگاه‌های  دولتی و خصوصی چین مانده‌اند و بخش زیادی از واردات آنها را تشکیل می‌دهند. تنها تفاوت قابل توجه این است که شرکت‌های دولتی چین، نفت عربستان و شرکتهای خصوصی نفت روسیه را ترجیح می‌دهند.

🔺عربستان سعودی سریع دست به کار شده و قراردادهای تامین نفت را برای سال ۲۰۲۰ امضا کرده است. یکی از قابل توجه ترین قراردادهایی که در هفته‌های اخیر امضا شد، قرارداد پالایشگاه نورینکو هواجین در استان لیااونینگ برای واردات ۱۰ میلیون بشکه نفت از آرامکوی سعودی در سال ۲۰۲۰ بود.

میز نفت