به دنبال کاهش صادرات ۳۹ درصدی فولاد در ۵ماهه سال جاری و ۲۱ درصدی در مردادماه، بهرام سبحانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران افزایش تقاضای داخلی را مهمترین عامل در کاهش صادرات دانسته که به همراه محدودیت های وزارت صمت زمینه کاهش حدود ۴۰ درصدی را فراهم آورده است.

در حالی بسیاری از کارشناسان از محدودیت صادارت فولاد و مشکلات حاصل از آن ابراز نگرانی کرده و دلایل آن را مصوبه های اخیر وزارت صمت می دانند که بهرام سبحانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران علت کاهش صادرات نه تنها مصوبه های اخیر وزارت صمت دانسته بلکه معتقد است مهمترین دلیل کاهش صادرات، افزایش تقاضای داخلی است.

بهرام سبحانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران  در پاسخ به این سوال که با محدودیت صادرات آیا هدفگذاری تولید ۳۳ میلیون تن تا پایان سال جاری توجیه اقتصادی دارد گفت: هدفگذاری تولید ۳۳ میلیون تن فولاد در سال جاری نه تنها توجیه اقتصادی دارد بلکه به علت تقاضای داخل پتانسیل تولید ۴۰ میلیون تن نیز فراهم است.

وی در ادامه با اشاره به این که عوامل مختلفی در کاهش صادرات دخیل بوده است اذعان کرد: افزایش تقاضا در محصولات فولادی، افزایش تولید خودرو، ارتقای تولید خط لوله نفت و گاز، مصرف ورق برای سازه ها و پروژه های ساختمانی از جمله مهمترین دلایل کاهش صادرات بوده است.

سبحانی شیوع همه گیر کرونا را ازدیگر موانع صادراتی عنوان کردو افزود: محدودیت های بین المللی و قوانینی که وزارت صمت برای صادرکنندگان تعیین کرده، صادرات را تحت شعاع قرار داده است.

وی در خصوص تاثیر مصوباتی که به محدودیت صادراتی منجر می شود گفت: قوانین و مصوبه های جدید، برای صادرکنندگانی که برای محصولات خود تا سه ماه آینده برنامه ریزی می کنند ، مانع تراشی کرده و روال صادرات را با کاهش مواجه می سازد و این مشکل، مانع انجام مذاکرات خواهد شد.

سبحانی در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به این سوال که با محدودیت های داخلی و خارجی ، وضعیت بازارهای صادراتی برای فولاد سازان به خطر می افتد گفت: اگر چه محدودیت ها در توسعه بازارهای صادراتی بی تاثیر نیست اما صادرکنندگان باید در حوزه مارکتینگ بین المللی خود را تقویت کرده و به دنبال بازارهای جدید باشند.

 برخی کارشناسان صنعت فولاد؛ معتقدند، در برخی شرایط، نیاز داخلی واقعی نبوده و بخشی کاذب است و افراد سودجو برای بی‌ارزش نشدن سرمایه‌شان نسبت به خرید داخلی اقدام کرده و یا در برخی مواقع محموله‌ها را در انبارها دپو کردند همین موضوع منجر به از دست دادن بازارهای صادراتی شده است که به گفته رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، این قانون و مصوبات، برنامه ریزی صادرکنندگان و بازارهای صادراتی را تحت شعاع قرار داده است.

 

انتهای پیام