کیفیت-ساخت-و-ساز-هنوز-به-نمره-قبولی-نرسیده-است

رئیس انجمن مهندسی سازه ایران با تاکید بر این‌که کیفیت ساخت و ساز در ایران وضعیت اسف‌بار ندارد، اما هنوز به نمره قبولی نرسیده است، گفت: مسئولیت ساخت و ساز کشور برعهده وزارت راه و شهرسازی است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، غلامرضا هوایی با اشاره به این‌که آیین‌نامه و مقررات زیادی برای ساخت‌وساز در کشور وجود دارد و کشور از لحاظ ضوابط و مقررات و آیین‌نامه‌های فنی غنی است، گفت: عوامل زیادی باعث افزایش کیفیت ساخت و ساز می‌شود که اولین عامل آن ضوابط و مقررات است که خوشبختانه در کشور وجود دارد.

وی ادامه داد:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دومین عامل نیروی انسانی است که در حال حاضر ۵۰۰ هزار مهندس در کشور در رشته‌های هفت‌گانه مشغول هستند که حدود ۳۰۰ هزار نفر از این مهندسان دارای پروانه اشتغال به کار از وزارت راه و شهرسازی هستند.

هوایی خاطرنشان کرد: پس از لحاظ نیروی انسانی شامل مهندس و نیروی کار ماهر (فصلی و غیرفصلی و غیربومی) کشور هیچ مشکلی در مراحل مختلف ساخت و ساز ندارد.

رئیس انجمن مهندسی سازه ایران با اشاره به این‌که کشور با کمبود نیروی کار ماهر نیز مواجه نیست و این یک عامل و دیگر برای بالا بردن کیفیت ساخت و ساز به شمار می‌رود، اظهار داشت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تولید استاندارد مصالح ساختمانی نیز که شامل میلگرد، آهن، شن، ماسه، سیمان و… در داخل کشور باعث می‌شود تا در تولید مصالح ساختمانی استاندارد نیز کشور به هیچ عنوان دچار مشکل نباشد و بهانه‌ای برای این‌که گفته شود، چون مصالح ساختمانی استاندارد نیستند. ساخت و ساز از کیفیت پایینی برخوردار است.

وی با اشاره به این‌که شاید در ۲ سال گذشته رشد قیمت مصالح ساختمانی دلیلی برای استفاده از مصالح ساختمانی درجه پایین از سوی برخی سازنده‌ها شده باشد، گفت: به هر حال سه عامل اصلی کیفیت ساخت و ساز در کشور موجود است و نمی‌توان کیفیت ساخت و ساز را به این ۳ عامل نسبت داد.

هوایی در پاسخ به این سوال که چه ارگانی مسئول کیفیت ساخت و ساز کشور است، گفت: به هر حال وزارت راه و شهرسازی، شهرداری‌ها و سازمان نظام مهندسی مسئول کیفیت ساخت و ساز هستند، اما وزارت راه و شهرسازی باید وصل‌کننده حلقه و اتصال‌کننده رابطه این ارگان‌ها با یکدیگر برای بالا بردن کیفیت ساخت و ساز باشد و این حلقه ساخت و ساز را باید با ارائه طرح و لایحه ساماندهی کند.

رئیس انجمن مهندسی سازه ایران با بیان این‌که ساخت و ساز وضعیت اسفباری ندارد و کیفیت ساخت و ساز چندان پایین نیست، گفت: ساخت و ساز از لحاظ کیفیت نمره قبولی ندارد و برای رسیدن به نمره قبولی و ایده‌آل باید تلاش‌ زیادی از سوی ارگان‌های مسئول صورت گیرد.

وی تأکید کرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مسئول کیفیت ساخت و ساز کشور وزارت راه و شهرسازی است؛ چراکه بر اساس ماده ۳۵ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مسئول نظارت بر ساخت و ساز این وزارتخانه است، پس اگر در نظام مهندسی نیز خلافی باشد، باید وزارت راه و شهرسازی در این باره ورود کند.

هوایی در پاسخ به این سوال که آیا در احیای بافت فرسوده موفق عمل شده است، گفت: قطعا در احیای بافت‌ها فرسوده نه در این دولت، بلکه در دولت‌های قبل نیز موفق عمل نشد.

رئیس انجمن مهندسی سازه ایران اظهار داشت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از ابتدای انقلاب احیا و بازسازی بافت فرسوده همواره مطرح شده است، اما انتظار از دولت یازدهم و دوازدهم به دلیل این‌که پروژه مسکن مهر را چندان پروژه خوبی معرفی نمی‌کرد، زیاد بود.

هوایی ادامه داد:‌ تشکیل ستاد احیا بافت فرسوده و بازآفرینی شهری نشان داد که دولت در تصمیم خود مصر است، اما متأسفانه هنوز توفیقی در زمینه احیای بافت فرسوده دیده نمی‌شود.