گزارش هفتگی بازار های فولاد – گزارش هفته 17 سال 2020 (شماره 514)

سنگ آهن

پایگاه خبری فولاد ایران – هفته گذشته آخرین قیمت سنگ آهن وارداتی خلوص 62 درصد در چین 83.7 دلار هر تن خشک سی اف آر ثبت شد که نسبت به 85 دلار اواخر هفته قبل افت داشت. البته اواسط هفته قیمت بالای 86 دلار نیز رفت ولی در کل فعلا کارخانه های فولاد سازی چین ترجیح می دهند مواد اولیه زیادی انبار نکنند و برای رفع نیاز فوری و بیشتر از بنادر خرید می کنند و بیشتر تقاضا برای محموله های حمل فوری است.

در بازار صادرات ایران، آخرین قیمت سنگ آهن مگنتیت خلوص 61 درصد  هفته گذشته  از 50.3 دلار به 49.4 دلار هر تن فوب کاهش یافت. سنگ آهن هماتیت صادراتی خلوص  61 درصد ایران نیز کمتر از یک دلار افت داشته 46.3 دلار هر تن فوب ثبت شد.

قراضه

پایگاه خبری فولاد ایران – بازار واردات قراضه ترکیه هفته گذشته در ثبات بود. فولادسازان نیز با توجه به وضعیت نامساعد بازار محصولات فولادی همچنان از خرید قراضه اجتناب می کردند. متوسط قیمت پیشنهادی قراضه سنگین کلاس 1 و 2 در ثبات و 255 تا 258 دلار هر تن سی اف آر ترکیه بود. وضعیت بازار در ابهام است و تنها معاملات جدید روند آن را روشن تر می کند.

هفته گذشته قراضه صادراتی سنگین کلاس 2 ژاپن حدود 5 دلار رشد داشته 200 دلار هر تن فوب ثبت شد. متوسط قیمت قراضه وارداتی در شرق آسیا در 250 دلار هر تن سی اف آر ثبات داشت.

 در بازار داخلی امریکا نیز قراضه خرد شده در 236 دلار هر لانگ تن ثبات داشت.

بیلت

پایگاه خبری فولاد ایران – بازار بیلت سی آی اس هفته گذشته فعالیت چندانی نداشت. اغلب مشتریان نیز سیاست انتظار در پیش گرفته اند. قیمت های پیشنهادی از 360 تا 365 دلار هر تن فوب هفته قبل به 350 تا 365 دلار هر تن فوب رسید. هر سال قبل از آغاز ماه مبارک رمضان در کشورهای منظقه خاور میانه خرید ها بیشتر می شد ولی امسال محدودیت های حاصل از شیوع کرونا و رکود تقاضای فولاد موجب سکوت بیشتر بازار بیلت سی آی اس شد.

در ترکیه بیلت وارداتی 365 تا 375 دلار هر تن سی اف آر از سی آی اس عرضه شده که 5 دلار افت هفتگی داشت و نسبت به قیمت 375 تا 385 دلار هر تن درب کارخانه بازار داخلی قدرت رقابت بیشتری داشت.

در  چین نیز خریداران در بازار واردات به دنبال معامله با مالزی، هند و کره جنوبی در 365 تا 380 دلار هر تن سی اف آر بودند و بیلت سی آی اس خریدار نداشت.

بیلت در بازار ایران

پایگاه خبری فولاد ایران –  در طول هفته گذشته قیمت تقریباً ثابت بود و تنها روز چهارشنبه کمی بهبود یافت. میانگین قیمت شمش روز شنبه 51200 ریال بود تا روز دوشنبه به 50717 ریال رسید ولی روز چهارشنبه به 52767 ریال برگشت. بازار شمش در ابهام به سر می برد از یک طرف دولت تلاش می کند تا قیمت شمش را در محدوده 45000 ریال پایه حفظ کند از طرف دیگر بسیاری از تولیدکنندگان شمش هنوز به کار بازنگشته اند. تقاضای شمش برای صادرات هم به روال طبیعی خود نیست. صادرکننده های اصلی ادعا می کنند که تولید ماه می را پیش فروش کرده اند در حالیکه خریداران خارجی پای کار به جواب هایی غیر از این می رسند.  تنش بین تولیدکنندگان فولاد و وزارت صمت از یک طرف و پیش بینی رکود اقتصادی برای حداقل یک سال آینده نشان دهنده آن است که دولت سیاست سرکوب قیمت فولاد در بازار داخل را در پیش گرفته است. آنچنانکه در سال های قبل هم تجربه شد روزی که دولت پایش را از روی ترمز بر میدارد قیمت ها به طور شتابانی بالا خواهد رفت. مقاومت دولت نمی تواند برای مدت زیادی دوام داشته باشد به دلیل اینکه از منطق اقتصادی به دور است چون تقاضای صادراتی شمش و میله گرد بسیار ضعیف است و از طرف دیگر باید قیمت ها بالا برود تا سهام فولادی ها در بورس سهام همچنان جذاب باقی بماند. فارغ از همه این مسایل سیاست سهمیه بندی در زمانی جوابگوست که تقاضایی وجود داشته باشد در شرایطی که تولیدکنندگان سنگ آهن حجم تولید را کاهش می دهند صادرکنندگان شمش ما به قیمت قراضه نگاه می کنند اما کسی از حجم معاملات قراضه حرفی به میان نمی آورد.

در هفته گذشته شاهد عرضه بسته های اسفنجی و گندله در بازار بودیم قیمت اسفنجی تا 27000 ریال هر کیلو پایه هم عنوان شد و گندله از 12400 ریال تا 12800 ریال بود. اکثر تجار عقب کشیدند چون تولیدکنندگان شمش با احتیاط عمل می کنند این احتیاط از آنجا ناشی می شود که شمش را به سختی می فروشند به همین دلیل مثل سه ماهه آخر سال گذشته کسی به دنبال پیش خرید آهن اسفنجی نیست بعضی از دست اندرکاران انتظار دارند که با عوارض جدید صادراتی برای گندله و آهن اسفنجی عرضه آهن اسفنجی همچنان روند صعودی داشته باشد و احتمالا قیمت تا 25000 ریال هر کیلو پایه سقوط کند که البته این امر بستگی به شرایط بازار شمش دارد .

مقاطع

پایگاه خبری فولاد ایران –  آخرین قیمت میلگرد در بازار صادرات چین هفته گذشته 3 دلار افت داشته 439 دلار هر تن فوب ثبت شد. البته بالاتر از 410 دلار خریدار نداشت.

میلگرد صادراتی سی آی اس 5 دلار رشد داشته 370 تا 400 دلار هر تن فوب شد. فعالیت بازار نیز کمی بهتر شد.

میلگرد صادراتی ترکیه حدود 7 دلار ارزان تر شده به 408 دلار هر تن فوب رسید.

در بازار داخلی اروپا میلگرد  5 یورو افت داشته 470 یورو هر تن درب کارخانه ثبت شد.  در بازار امریکا نیز میلگرد 15 دلار افت داشته 603 دلار هر شورت تن درب کارخانه شد.

مقاطع در بازار ایران

پایگاه خبری فولاد ایران – قیمت میله گرد در بازار داخلی هفته گذشته رو به بهبود بود و از 58880 ریال روز شنبه به 60447 ریال روز چهارشنبه رسید. علت این افزایش قیمت در روزهای اول هفته سیاست انبارسازی بنکدارها برای کاهش میانگین قیمت های خرید در پایان سال گذشته است همینطور بسته بودن دوبی به علت قرنطینه باعث افزایش نرخ ارز بود که قیمت روز چهارشنبه را تحت تاثیر قرار داد.

بزرگترین مشتری صادراتی میله گرد ایران ، عراق است که با توجه به کاهش قیمت نفت پروژه های عمرانی در آن کشور کاهش یافته است. مشخص نیست در صورت افت صادرات فولاد متناسب با کاهش قدرت خرید عراق بازار میله گرد ایران شاهد چه شرایطی خواهد بود اکثر دست اندرکاران پیش بینی می کنند که با توجه به کاهش تقاضای مقاطع در ماه مبارک رمضان قیمت میله گرد باید تعدیل گردد .

روند قیمت تیرآهن صعودی بود هدایت قیمت از طرف ذوب آهن و کنترل بازار عامل اصلی افزایش قیمت تیرآهن از 65867 ریال روز شنبه به 72333 ریال بود. قیمت تیرآهن در بورس فلزات با 300 تومان افزایش قیمت نسبت به 30/01 روبرو شد. اکثر دست اندرکاران باور دارند که بازار تیرآهن هنوز فضایی برای افزایش دارد .

ورق

پایگاه خبری فولاد ایران – هفته گذشته در چین خبر سقوط قیمت نفت بازار ورق را نزولی کرد و قیمت در بازار داخلی ورق گرم تا 4 دلار افت داشته 469 دلار هر تن درب کارخانه شد. قیمت پیشنهادی صادراتی نیز از 409 دلار به 406 دلار هر تن فوب رسید. در جنوب شرق آسیا نیز ورق گرم وارداتی از 380 دلار به 398 تا 400 دلار هر تن سی اف آر  بهبود داشت.

ورق گرم صادراتی سی آی اس 360 تا 375 دلار هر تن فوب و نسبتا مشابه هفته قبل بود.

در بازار داخلی ترکیه قیمت ورق گرم از 420 تا 425 دلار به 410 تا 415 دلار هر تن درب کارخانه رسید. در بازار واردات نیز ورق گرم سی آی اس در 375 تا 385 دلار هر تن سی اف آر به ترکیه فروخته شده است.

در بازار داخلی اروپا ورق گرم 2 یورو ارزان تر شده 450 یورو هر تن درب کارخانه شنیده شد. در بازار امریکا نیز ورق گرم از 486 دلار به 474  دلار هر شورت تن درب کارخانه کاهش داشت.

ورق در بازار ایران

پایگاه خبری فولاد ایران – قیمت ورق گرم ضخامت 2 میلیمتر رول شنبه در اصفهان 74500 ریال بود که تا روز چهارشنبه به 80000 ریال رسید. محصول اهواز و گیلان بطور پیوسته پیشنهاد نمی شد بخصوص اهواز که ظاهرا مشکل مدیریتی هم دارد. ورق های گرم ضخامت 3 تا 15 میلیمتر رول روز شنبه 86000 ریال اعلام میشد اما از یکشنبه به بعد به علت مقاومت فروشنده ها قیمت رو به بالا رفت و تا آخر هفته به 93125 ریال رسید. رکورد افزایش قیمت مربوط به ورق ضخامت 8 میلیمتر بود که از 90000 ریال به 100000 ریال رسید. عدم عرضه ورق در بورس فلزات در هفته گذشته بهانه خوبی است برای بالا بردن پایه قیمت در بورس توسط مبارکه . در مورد ورق های محصول مبارکه حرف و سخن و تردید در بازار بسیار است " در خانه اگر کس است یک حرف بس است "

ورق های اکسین ضخامت 10 تا 40 میلیمتر روز شنبه 99600 ریال قیمت داشت که تا چهارشنبه به 102200 ریال رسید عرضه ورق های اکسین همچنان با محدودیت روبروست و همین امر به بالا رفتن قیمت آن کمک کرده است. جالب است که قیمت ورق اکسین بطور میانگین هر کیلو 10000 ریال گرانتر از ورق های مبارکه در بازار معامله می شود که در تمام دنیا بی نظیر است.

 ورق های کاویان به آرامی شکل پایدارتری را در بازار پیدا می کند هفته گذشته شنبه میانگین قیمت های 15 تا 45 میلیمتر 96000 ریال بود که چهارشنبه به 97434 ریال رسید.

 بازار ورق سرد با رکود مواجه بود و خریدارهای کمی در بازار دیده میشد علیرغم آن محدودیت عرضه باعث بالا رفتن قیمت در طول هفته گذشته شد. میانگین قیمت ضخامت های 40/0 تا 2 میلیمتر روز شنبه 127182 ریال بود که تا چهارشنبه به 130909 ریال رسید.

روند قیمت ورق گالوانیزه هم به طبع با بالا رفتن قیمت ورق گرم رو به بالا بود و میانگین قیمت روز شنبه که 119427 ریال بود تا چهارشنبه به 126867 ریال رسید

اکثر دست اندرکاران پیش بینی می کنند که در طول سال 1399 روند قیمت فولاد صعودی باشد چرا که در هر صورتی صادرات فولاد باید صورت پذیرد و از طرف دیگر حجم پول انباشته شده در بازار به شدت افزایش یافته است. هر دو این عوامل منحنی قیمت کل فولاد را صعودی می کند هر چند که از نشیب و فراز فصلی آن گریزی نیست. 

بازار جهان: م. تابان شمال

بازار ایران: م.چیت ساز

پایگاه خبری فولاد ایران