سنگ آهن

فولاد ایران :  هفته گذشته قیمت سنگ آهن وارداتی خلوص 62 درصد در چین با توجه به عدم تمایل به خرید بین خریداران از 84 دلار به حدود 82.50 دلار هر تن خشک سی اف آر رسید. در کل تقاضای نهایی ضعیف است و حتی تجار هم تمایل به خرید در بنادر چین نشان نمی دادند. چشم انداز میان مدت و درازمدت بازار سنگ آهن منفی است چرا که عرضه به تدریج رو به بالاست و از طرفی بازار چین وارد رکود فصلی می شود. هفته گذشته حمل سنگ آهن از استرالیا و برزیل به ترتیب حدود 14 و 13 درصد رشد داشته از این رو انتظار می رود اواخر نوامبر و دسامبر که زمان رکود بیشتر مصرف است محموله های سنگ آهن زیادی وارد چین شود.

در بازار سنگ آهن صادراتی ایران بنا بر گزارش یومتال، سنگ آهن مگنتیت خلوص 61 درصد یک دلار بهبود داشته 39.8  دلار هر تن فوب شد و سنگ آهن هماتیت صادراتی خلوص  61 درصد ایران نیز  با همین میزان بهبود 36.8 دلار هر تن فوب ثبت شد. 

قراضه

فولاد ایران: در هفته ای که گذشت قیمت قراضه سنگین کلاس 1 و 2 خلوص 20-80 وارداتی در ترکیه تا 4 دلار رشد داشته 260 دلار هر تن سی اف آر شد. افزایش خرید قراضه در ترکیه و محدودیت عرضه قیمت این ماده اولیه را صعودی نگه داشته به طوری که قیمت اوایل اکتبر 225 دلار بود. 

در شرق آسیا در تایوان قراضه کانتینری وارداتی 6 تا 7  دلار رشد داشته 243 تا 245 دلار هر تن سی اف آر شد در حالی که قراضه خلوص 50-50 ژاپن 255 دلار هر تن سی اف آر تایوان معامله شد. 

در بازار صادرات ژاپن قراضه سنگین کلاس 2  تا 9 دلار رشد داشته 229 دلار هر تن فوب شد.  

در بازار داخلی امریکا نیز قراضه خرد شده از 213 دلار هر لانگ تن به حدود 234 دلار بهبود داشت. 

بیلت

فولاد ایران: هفته گذشته رکود تقاضا در بازار بیلت سی آی اس ادامه داشت ولی رشد قیمت قراضه موجب شد عرضه کننده های بیلت تخفیف ندهند و قمیت را ثابت نگه دارند. در هر حال بیلت آن ها خریداری ندارد و مصرف کننده ها فقط برای رفع نیاز فوری معامله می کنند چون بازار مقاطع هنوز پر چالش است. بیلت صادراتی سی آی اس 370 تا 380 دلار هر تن فوب پیشنهاد می شد و قیمت رایج بازار تا 365 دلار هر تن فوب بود. 

در ترکیه بیلت وارداتی از سی آی اس 375 تا 380 دلار هر تن فوب معادل 390 تا 395 دلار هر تن سی اف آر بود ولی خریداران حاضر به پذیرش قیمت بالاتر از 380 دلار هر تن سی اف آر نبودند. 

در خاور دور بیلت سی آی اس 410 تا 415 دلار هر تن سی اف آر جنوب شرق آسبا بود ولی خریداری نداشت چرا که بیلت هند و ایران در سطوح ارزان تر موجود بود. 

بیلت در بازار ایران

فولاد ایران: میانگین قیمت شمش در طول هفته ثابت بود و بر  مدار 38163 ریال تمام شده در بازار فروش رفت این ثبات قیمت در معاملات بورس هم دیده شد. بعضی از عرضه ها در بورس مثل چادرملو با کاهش خیلی محدود قیمت در حد 700 ریال روبرو شد در حالیکه محصول خوزستان با افزایش حدوداً 150 ریال پایه روبرو شد این ثبات قیمت از آنجا ناشی می شود که بازار صادراتی میله گرد به علت تنش های سیاسی کشورهای منطقه افت کرده است ولی تقاضای شمش صادراتی برای محصولات کارخانه هایی مثل کارخانه کاوه جنوب کیش، فولاد خراسان و فولاد خوزستان همچنان وجود دارد. اما در فضای خارج از بورس قیمت شمش با افزایش محدود قیمت در حدود 100 تومان هر کیلو روبرو شد. علت این افزایش قیمت عرضه محدود ضایعات است که قیمت را در بعضی از موارد به بیش از 3200 تومان تحویل مقصد رسانده است از طرف دیگر محدودیت عرضه آهن اسفنجی است . هنوز آهن اسفنجی در تقابل بین قیمت کارخانه و قیمت بازار دست و پا می زند علت آن فروش های قبلی کارخانه هاست که در قیمت های زیر 1900 تومان پایه انجام شده در حالیکه قیمت امروز کارخانه ها بالای هر کیلو 2000 تومان پایه می باشد. محققاً این روند هم ادامه پیدا نخواهد کرد چرا که به علت کمبود گندله سطح تولید آهن اسفنجی پایین آمده از طرف دیگر با شروع فصل بارندگی جابجایی آهن اسفنجی و عرضه قراضه محدود خواهد شد بنابراین تولید شمش افزایش چشمگیری نخواهد داشت. از سوی دیگر ادامه این روند باعث فشار هزینه قیمت تمام شده به شمش می گردد در نتیجه علیرغم رکود و محدودیت تقاضای شمش، امکان کاهش قیمت نیست مگر آنکه فاکتورهای اثرگذار مثل پایین آمدن قیمت کدال و یا افزایش عرضه مواد اولیه شمش تغییر یابد. در هفته گذشته شاهد پیشنهادهای محدود عرضه کنندگان شمش برای فروش بودیم ولی اکثر آنها در مقابل درخواست تخفیف مقاومت می کردند ادامه این روند در هفته های آتی دور از انتظار نیست . 

مقاطع

فولاد ایران:  قیمت میلگرد در بازار داخلی و صادرات چین هفته گذشته در ثبات نسبی بود و فعالیت زیادی نداشت. در بازار داخلی قیمت تا 525 دلار هر تن درب کارخانه و در بازار صادرات حدود 449  دلار هر تن فوب بدون تغییر ماند.

در بازار ترکیه واکنش بازار مقاطع به نوسانات نرخ ارز ادامه داشت و میلگرد با 2 دلار رشد 430 دلار هر تن درب کارخانه شنیده شد. میلگرد صادراتی ترکیه نیز در حدود 415 دلار هر تن فوب ثبات نسبی داشت. 

در بازار داخلی اروپا میلگرد 4 یورو افت داشته 445 یورو هر تن درب کارخانه ثبت شد. در بازار داخلی امریکا نیز میلگرد از 613 دلار به 605 دلار هر شورت تن درب کارخانه کاهش داشت. 

مقاطع در بازار ایران

فولاد ایران: قیمت میله گرد آجدار قطر 8 تا 32 میلیمتر که روز شنبه 42986 ریال تمام شده بود تا روز سه شنبه به 43304 ریال افزایش یافت. قیمت تیرآهن سایزهای 14 تا 18 روز شنبه بطور متوسط 51433 ریال بود که تا سه شنبه به  51733 ریال رسید. روند قیمتی میله گرد و تیرآهن در دو جهت مخالف ولی در واقع همسو با یکدیگر می باشد میله گرد افزایش قیمت یافته و تیرآهن کاهش اما هر دو آنها به دنبال تعادل هستند. افزایش قیمت میله گرد ناشی از محدودیت شدید عرضه شمش و بالا رفتن قیمت آن است به همین دلیل تولید میله گرد کاهش یافته و این روند تا جایی که حاشیه سود تولیدکننده میله گرد با قیمت خرید شمش تطابق داشته باشد ادامه خواهد یافت چرا که تولیدکنندگان میله گرد بخشی از محصول را صادر می کردند به همین علت میانگین قیمت آنها در مجموع جواب نقطه سر به سری تولید را میداد با محدود شدن صادرات رابطه قیمت میله گرد و شمش یک رابطه خطی می شود طبعاً باید قیمت بالا برود برای بالا رفتن قیمت نیاز به کاهش تولید هست چون تقاضا محدود است و کاهش تولید منتهی به تعطیلی بعضی واحدهای نوردکار می شود آنچنانکه شاهد بودیم در طول هفته گذشته این اتفاقات افتاده است . اما در مورد تیرآهن افزایش قیمت تیرآهن از پایه قیمت هر کیلو 40000 ریال به 50000 ریال باعث ترس بنکدارها شده است از آنجا که سود مورد نظر در موجودی های انباریشان را کسب کرده اند دیگر در پی تعقیب عرضه ذوب آهن نیستند و نگران از احتمال این عرضه ترجیح می دهند از جو به وجود آمده در بازار استفاده کرده موجودی هایشان را به آرامی به بازار روانه کنند. قیمت تیرآهن تابع سیاست های ذوب آهن اصفهان است ذوب آهن با تشنه نگهداشتن بازار سعی در جذب نقدینگی دارد اما از آنجا که با مشکل سنگ آهن روبروست محتاطانه برخورد می کند. تا زمانی که ذوب آهن سیاستش را تغییر ندهد موج سواری تیرآهن روی بازار ادامه خواهد داشت .  

ورق

فولاد ایران: ورق گرم در بازار داخلی چین اواخر هفته گذشته 505 تا 507 دلار هر تن درب کارخانه ثبت شد در حالی که هفته قبل 495 تا 498 دلار بود. در بازار صادرات نیز قیمت پیشنهادی 435 دلار هر تن فوب بود که 5 دلار رشد داشت. 

 ورق گرم صادراتی سی آی اس 375 دلار هر تن فوب شنیده شد  که تا 10 دلار افت قیمت هفتگی  داشت. 

در بازار داخلی امریکا ورق گرم از 498  دلار به 450  دلار هر شورت تن درب کارخانه بهبود داشت. در بازار داخلی اروپا نیز ورق گرم با حدود یک یورو افزایش 431 یورو هر تن درب کارخانه شنیده شد. 

ورق در بازار ایران

فولاد ایران: قیمت ورق گرم ضخامت دو میلیمتر رول در اصفهان روز شنبه 53300 ریال بود که تا روز سه شنبه به 53800 ریال رسید. محصول نورد و لوله اهواز از 51000 ریال روز شنبه به 51700 ریال رسید و همینطور محصول گیلان از 51500 به 52000 ریال افزایش پیدا کرد. کارخانه نورد و لوله اهواز توان پاسخگویی به تقاضا را ندارد محصول گیلان با ساختار هدایت شده در بازار عرضه میشود ولی هر دو کارخانه رفتارشان در مقابل فولاد مبارکه مثل راه رفتن پسر بچه 6 ساله به دنبال پدر 30 ساله که همان فولاد مبارکه است می باشد. از آنجا که سندیکای لوله و پروفیل متعهد به حفظ قیمت این محصولات است قیمت مبارکه افزایش نخواهد یافت اما مسئله عرضه آن بحث دیگری است. همین محدودیت عرضه فضا را برای بازی دو کارخانه کوچک تر باز کرده است. از آنجا که صادرات ورق گرم مبارکه در طول ماه های گذشته کاهش پیدا کرده مبارکه با ترفند عرضه این کالا در قیمت پایین وارد بورس شد تا برای خریداران جذابیت ایجاد کند در نتیجه موفق شد این کالا را با 272 ریال افزایش قیمت پایه نسبت به عرضه قبلی به فروش برساند در حالیکه بازار در انتظار کاهش قیمت بود. رخداد مهم در بازار ورق مربوط به ورق گرم C بود. از آنجا که مبارکه قیمت پایه را بسیار ارزان اعلام کرده بود تقاضا بالا رفت در نتیجه قیمت پایانی به 45561 ریال رسید که 1421 ریال بیش از فروش قبلی بود بازار که تا قبل از این عرضه برای ورق های کلاس C نشانه تنزل از خود نشان میداد بعد از این معامله با افزایش روبرو شد ولی به علت عدم استقبال خریدارها و تعطیلی پیش رو پس از کمی افزایش متوقف شد .

ورق های اکسین ضخامت های 10 تا 40 میلیمتر که روز شنبه   53700 ریال بود تا روز دوشنبه روند نزولی داشت و به 53417 ریال رسید  ولی به علت محدودیت عرضه روز سه شنبه بازار واکنش نشان داد و به 53671 ریال افزایش یافت. ورق های کاویان با توجه به عرضه محدود در پایه قیمت 53075 ریال معامله میشد. در حال حاضر حاشیه سود ورق گرم به علت بالا بودن قیمت اسلب بسیار پایین است و به همین دلیل سرمایه گذاران انگیزه محدودی برای ورود به این بخش دارند. از طرف دیگر حجم تولید محدود توسط کارخانجات به بعضی از سرمایه گذارها قرارداد شده در نتیجه انتظار نمی رود که با کنترلی که فولاد خوزستان روی قیمت و عرضه اسلب به این دو کارخانه دارد شرایط تغییر کند .

ورق سرد ضخامت 40/0 تا 2 میلیمتر روز شنبه 69250 ریال قیمت داشت که تا سه شنبه به 70250 ریال رسید علت این افزایش قیمت بالا رفتن قیمت ورق در بورس فلزات به ازا هر کیلو پایه 2060 ریال بود این امر بنکدارها را به تکاپو انداخت اما تعطیلات جلوی رشد بازار را گرفت. انعکاس واقعی آنچه که در بورس اتفاق افتاد را باید در هفته جاری شاهد بود .

ورق گالوانیزه ضخامت 40/0 تا 5/1 میلیمتر که 74903 ریال قیمت داشت از روز یکشنبه شروع به افزایش قیمت کرد و تا آخر هفته به 76407 ریال رسید علت این افزایش قیمت بالا رفتن قیمت ورق گرم در بازار بود  در میانگین قیمت ورق گالوانیزه قیمت های مبارکه در بازار لحاظ نمی شود .         

 

بازار جهان: م. تابان شمال

بازار ایران: م.چیت ساز

پایگاه خبری فولاد ایران