قیمت جهانی میلگرد چگونه محاسبه می شود؟ | نحوه قیمت گذاری

علی رغم ملی بودن صنعت فولاد و آهن آلات در ایران، باز هم نمی توان تاثیر قیمت های جهانی را بر قیمت های داخلی انکار کرد. به طور کلی، تعیین قیمت میلگرد صرف نظر از جهانی و یا ملی بودن، به فاکتورهای زیادی وابسته است. با این حال، اصلی ترین مساله در بحث قیمت گذاری میلگرد، تعیین قیمت جهانی میلگرد خواهد بود. 
مقصود اصلی از قیمت جهانی میلگرد همان قیمتی است که برای صادرات میلگرد به کشورهای خارجی تعیین می گردد. ممکن است اکنون این سوال مطرح شود که نحوه تعیین قیمت جهانی میلگرد چگونه است؟ در واقع، یک مساله مهم این است که آیا قیمت جهانی آهن آلات بر اساس فرمول بندی خاصی تعیین می شود؟ در این مقاله به بررسی نحوه قیمت گذاری جهانی میلگرد پرداخته و تفاوت آن با تعیین قیمت داخلی میلگرد را ارزیابی خواهیم کرد. اگر به دنبال پاسخ برای سوالاتی همچون دلایل و درصد احتمال افزایش یا کاهش قیمت میلگرد امروز در بازار آهن و فولاد هستید می توانید در سایت شهرآهن به دنبال جواب باشید همچنین شما عزیزان می توانید برای مشاهده و استعلام قیمت انواع میلگرد از جمله قیمت میلگرد ابرکوه، ذوب آهن، زاگرس، راد همدان و ... به کانال قیمت لحظه ای میلگرد شهرآهن مراجعه کنید.

چه عواملی در تعیین قیمت جهانی میلگرد اثر می گذارد؟

مجموعه ای از کشورهای مشترک المنافع که تصمیم گیری های اقتصادی آن ها تاثیر زیادی بر قیمت های جهانی منطقه دارد، CIS نامیده می شوند. تصمیم گیری در زمینه تولیدات مختلف و قیمت گذاری آن ها توسط این کشورها بر قیمت جهانی محصولات در ایران نیز اثر دارد. هر چند ایران عضوی از این مجموعه به حساب نمی آید اما در هر حال، برقراری روابط اقتصادی با آن ها تاثیرات خاص خود را دارد. بنابراین، نحوه تعیین قیمت جهانی میلگرد برای تولیدات ایران نیز از این طریق دستخوش تغییر خواهد شد.
البته بحث تحریم ها در مورد ایران باعث شده تا تعیین قیمت میلگرد و فولاد ایران همواره در سطح پایینی قرار بگیرد. همچنین، تحریم های اقتصادی و سیاسی باعث شده تا همواره تقاضا برای میلگرد تولید شده توسط ایران کاهش داشته باشد. در نتیجه با کاهش میزان تقاضا، کشور تولید کننده یعنی ایران ناچار به پایین آوردن قیمت های جهانی خود خواهد بود. شما عزیزان می توانید برای مشاهده و استعلام قیمت انواع میلگرد به کانال قیمت لحظه ای میلگرد شهرآهن مراجعه کنید.

چه عواملی در تعیین قیمت جهانی میلگرد اثر می گذارد؟

نحوه قیمت گذاری میلگرد در بازار داخلی ایران

تعیین قیمت جهانی میلگرد می تواند بر قیمت های داخلی نیز تاثیر گذار باشد. با این حال، قیمت میلگرد در داخل ایران به عوامل زیادی از جمله نوسانات ارز بستگی دارد. میزان عرضه از سوی تولید کننده و شدت تقاضا از سوی بازار نیز دو عامل مهم دیگر در تعیین قیمت میلگرد در بازار داخلی ایران محسوب می شوند.
در ماه های اخیر نیز با گسترش بیماری کرونا و اختلالاتی که در وضعیت اقتصادی کشور به وجود آمده، قیمت میلگرد و سایر آهن آلات نوسانات زیادی را تجربه نموده است. آنچه مسلم به نظر می رسد، تاثیری است که تحریم ها و ارزش پول ملی بر تعیین قیمت جهانی میلگرد و یا قیمت داخلی آن داشته است. زیرا با کاهش سطح صادرات و واردات در اثر پاندمی کرونا و افزایش تحریم های بین المللی، تورم در کشور به امری اجتناب ناپذیر تبدیل شد. به این ترتیب، کاهش ارزش پول منجر به نوسانات قیمت میلگرد در داخل و سطح جهانی گردیده است.

نحوه محاسبه قیمت میلگرد

وقتی برای خرید میلگرد اقدام می کنید، لازم است ابتدا درباره قیمت آن از یک مرجع معتبر و مطمئن مانند شهر آهن سوال نمایید. اطلاع از قیمت لحظه ای میلگرد و بررسی نوسانات آن می تواند به اتخاذ تصمیم صحیح برای خرید یا فروش آن کمک کند.
نحوه تعیین قیمت داخلی میلگرد کاملا به شرایط سیاسی و اقتصادی داخلی یک کشور مربوط می شود. از این رو، در کشورهای مختلف نحوه قیمت گذاری کاملا متفاوت خواهد بود. البته ناگفته نماند که نحوه تعیین قیمت جهانی میلگرد و دیگر آهن آلات هم بر قیمت داخلی آن تاثیر گذار است. برای مثال، قیمت نهایی میلگرد به قیمت شمش فولادی بستگی دارد. زیرا شمش فولادی ماده اولیه ای است که میلگرد از آن تولید می گردد.

نحوه محاسبه قیمت میلگرد

در هر حال، قیمتی که کارشناسان فروش یک شرکت یا هر مرجع دیگری در اختیار یک مشتری قرار می دهند، قیمت یک کیلو میلگرد است. اما حتما می دانید که میلگرد به صورت شاخه ای به فروش می رسد. بنابراین، قبل از هر چیز باید بدانید که طول هر شاخه میلگرد چند متر است؛ به این ترتیب، می توانید بر اساس وزن یک متر از میلگرد، وزن معادل آن را محاسبه کنید. در نهایت با ضرب قیمت هر کیلو در وزن شاخه میلگرد، قیمت یک شاخه از آن محاسبه خواهد شد.
فرمول محاسبه وزن میلگردها استانداردهای خاصی دارد. یکی از راه های اصلی مشخص کردن وزن میلگرد استفاده از جدول وزن میلگرد است. با استفاده از این جداول می توانید وزن نوع خاصی از میلگرد را محاسبه و قیمت نهایی یک شاخه از آن را به دست آورید.