میزان تولید میلگرد در ایران

همانطور که می دانید میلگرد مهمترین محصول فولادی کشور است که سهم بزرگی از محصولات فولادی کشور را به خود اختصاص داده است. در کنار مصرف بالای میلگرد در کشور، مقدار قابل توجهی از تولیدات آن هر ساله به خارج از کشور صادر می شود. برای تولید این میزان میلگرد، کارخانه های زیادی در کشور به تولید میلگرد مشغول هستند. تا انتهای متن همراه مجموعه آهن آلات شهرآهن باشید تا آمار جالبی از میزان تولید میلگرد ایران را در اختیارتان قرار دهیم.

میزان تولید میلگرد در کشور

توسعه پایدار از عوامل مهم رشد اقتصادی و پیشرفت کشور است. از عوامل مهم توسعه پایدار، گسترش صنایع فولادی است. تولید و مصرف فولاد از شاخص های تشخیص کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته است. کشور ما به عنوان یک کشور در حال توسعه، برای طی کردن روند پیشرفت خود نیاز به مصرف بالای فولاد دارد. میلگرد بیش از 45 درصد تولید فولاد کشور را پوشش می دهد. طبق چشم انداز 1404 کشور باید به تولید سالانه 55 میلیون تن فولاد برسد، اما در حال حاضر تولید کشور در مرز 24 میلیون تن قرار دارد. برای رسیدن به میزان تولید هدف گذاری شده می توان برنامه کشورهای توسعه یافته در این خصوص را مطالعه کرد. میزان تولید این محصول بر قیمت میلگرد از جمله قیمت میلگرد ساده و قیمت میلگرد آجدار تاثیر می گذارد.

rebar-production-iran2.jpg

امروزه، کشورهای توسعه یافته به تولید میلگرد سبز روی آورده اند. یعنی در حال توسعه فناوری و تغییر زیرساخت های تولید میلگرد هستند تا هزینه های زیست محیطی، مالی و نیروی انسانی را کاهش دهند. ایران هم به عنوان یکی از تولید کنندگان بزرگ میلگرد در منطقه خاورمیانه، باید با بازسازی زیرساخت های تولید میلگرد، سهم تولید و صادرات خود را افزایش دهد و فاکتورهای مهمی که باید در نظر داشته باشیم، شامل موارد زیر است:
تامین انرژی وآب: کوره های ذوب مورد استفاده در تولید میلگرد غالبا از نوع قوس الکتریکی هستند که نیازمند برق زیادی است. راه حل صحیح و بلند مدت تامین برق مورد نیاز، سرمایه گذاری بر روی روش های تولید آن از طریق نیروگاه های خورشیدی، بادی و سیکل ترکیبی است. از طرفی فرآیند تولید میلگرد نیازمند آب زیادی است و با توجه به کمبود شدید آب در مناطق مرکزی کشور، توسعه کارخانجات جدید فولاد باید در مناطق جنوبی کشور و در حاشیه دریا انجام شود. تا آب مورد نیاز کارخانجات را بدون مشکل تامین کنیم.
سرمایه گذاری و بازاریابی: برای حفظ روند رو به رشد تولید میلگرد، نیازمند سرمایه گذاری بخش خصوصی و جذب سرمایه خارجی هستیم که تحقق آن نیاز به دیپلماسی پویای کشور در سطح بین المللی دارد. در زمینه صادرات میلگرد، کشورمان شرایط مناسبی در سطح منطقه دارد. اما برای گسترش آن نیازمند بازاریابی در سطح جهانی و رقابت با بازیگران بین المللی داریم و به موازات آن نیازمند توسعه حمل و نقل دریایی جهت تحویل میلگرد ها به مشتریان بین المللی هستیم.

تولید سالانه میلگرد در ایران

طبق آمار انجمن تولید کنندگان فولاد ایران، سال 1399 میزان تولید میلگرد کشور 9.522 میلیون تن بوده است. و طبق آخرین آمار، طی ده ماهه سال 1400 میزان تولید میلگرد کشور بالغ بر 7.700 میلیون تن بوده است. این رقم 80 درصد کل مقاطع طویل فولادی و 47 درصد کل محصولات فولادی ایران است. جالب است بدانید از کل میلگرد تولیدی، 75 درصد آن در داخل کشور مصرف و 25 درصد آن به خارج کشور صادر شده است. این میزان تولید به همت بیش از 40 کارخانه تولید میلگرد در سراسر کشور رقم خورده است.
شما می توانید قیمت های روز میلگرد را در سایت مجموعه شهر آهن مشاهده نمایید. میلگرد های موجود در مجموعه ما از با کیفیت ترین میلگردهای تولیدی کارخانجات کشور است، قیمت میلگرد ذوب آهن را نیز می توانید مشاهده کنید. شما می توانید برای مشاوره و خرید میلگرد از طریق سایت و یا تلفن های شهر آهن با کارشناسان ما در ارتباط باشید.