پایگاه خبری فولاد ایران - دالیان به عنوان یکی از پیشرفته ترین شهرهای چین در حال انجام اقداماتی در جهت جلوگیری از صعود بیش از اندازه قیمت مسکن می باشد. به گزارش فولاد ایران، بر اساس گزارش آژانس های خبری، طبق بیانیه دولت، تمام سازندگان آپارتمان در این شهر می بایست از طریق سیستم ثبت کامپیوتری برای فروش آپارتمان های خود اقدام نمایند. قیمت های ارائه شده می بایست نسبت به قیمت موارد مشابه فروخته شده در ماههای پیشین کمتر بوده و به هیچ عنوان بالاتر از آن نباشد. این در حالی است که عرضه در قیمت بسیار پایین نیز ممنوع است و قیمت جدید نباید بیش از 5 درصد پایین تر از قیمت موارد مشابه باشد. دولت دالیان یک سیستم جهت بررسی معاملات و نظارت بر محاسبات تعیین نموده و کسانیکه از این سیستم پیروی نکنند را ممنوع الکار خواهد کرد. طبق داده های رسمی، قیمت مسکن در شهر دالیان طی امسال تا 6.1 درصد افزایش داشته است.

این نمونه ای از قوانین کنترلی بخش املاک و مستغلات توسط مقامات چین است. از دیگر قوانین مربوط می توان به ممنوعیت خرید ملک توسط افراد غیر بومی، افراد مجرد و یا کسانیکه از همسر خود جدا شده اند اشاره کرد. رهبر چین معتقد است مسکن برای سکونت است و نه جهت زمین خواری و سفته بازی یا دست مایه ای برای نجات اقتصادی.

علی رغم تلاش های دولتی در جهت کنترل بازار مسکن در راستای بهبود روند اقتصادی، میزان افزایش قیمت مسکن در چین طی ماه می بیشترین سرعت را نسبت به چند ماه اخیر داشته است. به گزارش فولاد ایران،  متوسط قیمت خانه های نوساز در هفتاد شهر اصلی چین طی ماه می نسبت به ماه پیش از آن تا 0.7 درصد افزایش داشته که نشانگر چهل و نهمین فاز افزایش ماهانه قیمت است. برآورد افزایش سالانه این روند در ماه می 10.7 درصد اعلام شده است که نسبت به ماه آوریل ثابت بوده است. پکن همواره از دولت های محلی خواستار تحت کنترل قرار دادن روند قیمت ها بوده اما اقدامات اخیر در راستای تسهیل شرایط اعطای اعتبارات موجب بالا رفتن تقاضای مسکن شده است. از طرف دیگر، مهار خریداران مسکن خطر فشار بیشتر بر اقتصاد چین که به دلیل افت تقاضا و مواجهه با جنگ تجاری روند کندی داشته را افزایش می دهد. اخبار رسیده حاکی از افت چشمگیر فروش ملک، سرمایه گذاری و پروژه های ساخت و ساز طی ماه می نسبت به دو سال اخیر است که نشانه های ضعف اقتصادی و لزوم اقدامات حمایتی دولت است.

اعمال محدودیت های محلی در سرمایه گذاری باعث کند شدن رشد قیمت مسکن از نیمه دوم 2017 شد اما این روند در کل کشور نتیجه یکسان نداشت. برخی شهر های کوچک تر با افزایش سرمایه گذاری محدودیت خریداران را در جهت تقویت اعتماد و بهبود تقاضا مرتفع کردند و در شهرهای دیگر مقدار وام مسکن در پاسخ به درخواست قانون گذاران در جهت پایین آوردن سطح وام ها در حمایت از روند اقتصادی کاهش یافت.    

ظاهرا افزایش قیمت مسکن بیشتر در شهرهای کوچک نر بوده و روند این قیمت در شهرهای بزرگ چین مثل پکن، شانگهای، گوانگ جو و شنزن نسبت به 0.6 درصد رشد ماه گذشه تنها 0.3 درصد افزایش داشته است.

منبع: CNBC

ترجمه: ف. اسکندرخو

موضوعات مرتبط: فولاد - قراضه - سنگ آهن - قیمت آهن آلات - تحلیل اخبار - اخبار اقتصادی