پایگاه خبری فولاد ایران - نارندرا مودی که به تازگی برای دور دوم به عنوان نخست وزیر هند انتخاب شده است، در جریان یک سری تصمیمات سیاسی و تحولات درصدد تعمیق روابط هند با عربستان سعودی، امارات متحده عربی و اسرائیل و کاهش روابط با ایران بر آمده است. هند همچنین حضور نظامی خود را در منطقه افزایش می دهد تا از محموله های نفتی خود و همچنین جمعیت پراکنده اش در منطقه محافظت کند.

 

مودی به رغم اقتصاد ضعیف هند و نرخ بالای بیکاری در این کشور، در انتخابات سراسری ماه مه با اکثریت تک حزبی پیروز شد و این پیروزی انتخاباتی را بیشتر مدیون محبوبیت شخصی خود و همچنین مساله امنیت ملی بود که اپوزیسیون به شدت بر سر آن اختلاف نظر داشتند و روایت واحدی در مواجهه با رویکرد مودی نداشتند. مودی کاملا از این مساله آگاه است که در دوره دوم نخست وزیری خود باید احیای اقتصاد هند و ایجاد فرصت های شغلی را در اولویت قرار دهد و در عین حال، هند را از تروریسم و درگیری های خارجی محافظت کند. هند همچنین به عنوان یک وارد کننده تمام عیار انرژی، باید در راستای حفظ سلامت اقتصاد خود از تامین مداوم نفت و گاز با قیمت مناسب اطمینان یابد.

 

یکی از زمینه های مهم فعالیت اقتصادی برای مودی تولیدات کارخانه ای با توجه خاص به صنعت دفاع است. مودی در سخنرانی خود در زمان شروع کار پارلمان جدید در 25 ماه ژوئن بار دیگر به این حقیقت اشاره کرد که چین یکی از بزرگ ترین صادر کنندگان تجهیزات دفاعی و هند یکی از بزرگ ترین وارد کنندگان است. به گفته کارشناسان دفاع، هند برای تغییر این وضعیت به دسترسی به سرمایه و تکنولوژی نیاز دارد و ظاهرا برای حل همین مساله است که در صدد توسعه روابط خود با عربستان سعودی، امارات متحده عربی و اسرائیل بر آمده است. در میان این سه مورد، هند احتمالا بیشترین تعمیق روابط را با امارات متحده عربی تجربه خواهد کرد؛ این کشور عربی حاشیه خلیج فارس اوایل سال جاری اعلام کرده که قصد دارد طی یک دهه آینده 75 میلیارد دلار در هند سرمایه گذاری کند.

 

به طور همزمان، انتظار می رود که تلاش های ایالات متحده برای جداسازی ایران از هند از نظر دیپلماتیک و اقتصادی، سرانجام نتیجه دهد و به کاهش روابط دو کشور بینجامد. روابط هند با ایران در یک دهه گذشته مبادلاتی و بر واردات نفت متمرکز بوده و فروش نفت ایران اکنون تقریبا به صفر رسیده است. هند در طی یک سال گذشته واردات نفت از ایران را حدود 48 درصد کاهش داد و آن را با واردات از ایالات متحده، امارات متحده عربی و عربستان سعودی جبران کرد و انتظار می رود که این روند همچنان ادامه بیابد.

 

جدای از واردات نفت، مشارکت هند در بندر چابهار ایران به رغم اینکه از تحریم ها مستثنی است، متوقف شده و تامین کنندگان تجهیزات زیرساخت ها نگران درگیر شدن در این پروژه هستند. به علاوه، ایران اخیرا پیشنهاد مرتبط ساختن بندر چابهار با پروژه های کمربند و جاده چین در پاکستان را مطرح کرده که با منافع استراتژیک هند در تضاد است.

 

منبع: آسیا تایمز