پروفیل-کامپوزیتی-آینده-صنعت-ساختمان-و-بازار-مسکن-را-در-دست-خواهد-داشت

تنوع انواع پروفیل هر روزه با گسترش صنعت ساختمان‌سازی و پیدایش ابر سازه‌ها، گستردگی وسیعی پیدا کرده است.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام آهن آنلاین، بسیاری از ما بعد از شنیدن نام پروفیل، محصولات فلزی مانند تیرآهن، نبشی و انواع پروفیل‌های فولادی را به یاد می‌آوریم؛ اما نکته مهمی که لازم است در همین ابتدا به آن اشاره شود:

تیرآهن یکی از مهم‌ترین پروفیل‌ها در صنعت ساختمان شناخته می‌شود. حجم استفاده از این محصول به‌اندازه‌ای بالا است که حتی کوچک‌ترین تغییر در قیمت تیرآهن موجب اختلاف زیاد در هزینه اجرا خواهد شد. انتخاب مناسب چنین کالای مهمی تأثیر بسیاری در تعیین موفقیت و شکست پروژه خواهد داشت.

برای اطلاع از قیمت روز تیرآهن اینجا کلیک کنید.

پروفیل کامپوزیتی چیست؟

کامپوزیت (FRP/GRP) نوعی پلاستیک تقویت‌شده با الیاف شیشه به‌حساب می‌آید که نوع و کمیت الیاف به‌کاررفته در آن کیفیت محصول را تعیین می‌کند.

پروفیل‌های کامپوزیتی در حال حاضر در جهان سهم بالایی از بازار مصالح را به خود اختصاص داده‌اند، اما متأسفانه به دلیل محدودیت‌هایی مانند کمبود مواد اولیه، آشنا نبودن بازار با این مصالح و محدود بودن تعداد تولیدکنندگان باعث محدود شدن بازار این نوع پروفیل در ایران شده است.

از این محصول در تولید انواع میلگرد، قوطی، ناودانی، نبشی و بسیاری از مصالح دیگر استفاده می‌شود. نکته‌ای که باید در مورد ناودانی بدانید اینکه:

«ناودانی به دلیلی شکل هندسی خاصی که دارد به‌طور گسترده در ایجاد قاب و پایه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای پروژه‌های ساختمانی، ساختار ایده‌آلی را فراهم می‌کند. به دلیل کاربرد گسترده‌ این پروفیل در اجرای خرپاها و بادبندها، انتخاب پروفیل مناسب اهمیت بالایی در طراحی سازه‌ها دارد.»

برای اطلاع از قیمت روز ناودانی اینجا کلیک کنید.

روش تولید محصولات کامپوزیتی چگونه است؟

پروفیل‌های کامپوزیتی از طریق فرآیند پالتروژن تولید می‌شوند. در یک فرآیند پیوسته، الیاف تقویت کننده بعد از عبور از رزین به داخل غالب هدایت‌شده و بعد از شکل‌دهی موردنظر توسط یک سیستم کشش به بیرون هدایت می‌شوند و در نهایت قطعات خارج‌ شده، در اندازه‌های مورد نظر برش زده خواهند شد.

تأثیر پروفیل کامپوزیتی با بازار مسکن

مواد اولیه تولید پروفیل کامپوزیتی در حال حاضر وارداتی است و به همین دلیل تقریبا قیمت بالایی دارد؛ اما در آینده نه‌چندان دور، با توجه تولید بیشتر این محصول، قیمت آن در بازار افت خواهد کرد. این مساله را اضافه کنید به اینکه احتمالا عرضه و تقاضای این محصول بیشتر خواهد شد و درنتیجه بازار گرم‌تر و رقابتی‌ای را خواهد داشت.

مجموع این موارد در آینده‌ تأثیر مثبتی در بازار مسکن خواهد داشت و بازار را به سمت کاهش قیمت‌ها سوق خواهد داد.

مزیت پروفیل‌های کامپوزیتی چیست؟

پروفیل کامپوزیتی دارای خصوصیاتی است که آن را از دیگر انواع پروفیل متمایز می‌کند. این مصالح در برابر خوردگی مقاومت بالایی نشان می‌دهند و همچنین خطر زنگ‌زدگی در سازه را برطرف می‌کنند.

این پروفیل‌ها به نسبت فولاد از وزن پایین‌تری برخوردارند که یک مزیت مهم برای آن‌ها به‌حساب می‌آید و درنهایت مهم‌ترین خصوصیت این محصولات که استفاده از آن‌ها را بسیار رایج کرده است.

تولید از طریق فنّاوری پالتروژن سرعت بسیار بالایی دارد و به دلیل ساده بودن ابزارآلات و وابستگی کم به نیروی انسانی هزینه تمام‌شده پایین‌تری نسبت به محصولات مشابه دارد.

پروفیل‌های کامپوزیتی نیز معایب خاص خود را دارند.

برخی از خصوصیات مربوط به تولید و خواص فیزیکی کامپوزیت‌ها باعث نا مناسب بودن این مواد در برخی از کاربردها می‌شود. محدودیت در شکل قالب باعث کاهش تنوع در سطح مقطع تولیدی می‌شود و همچنین ضعف این مواد در مقابل سوراخ‌کاری را می‌توان یکی از کاستی‌های این محصولات دانست.

کاربرد این قطعات از ساخت کوچک‌ترین پروفیل‌ها مانند ناودانی و نبشی مورد استفاده در نرده‌ها و پنجره‌ها شروع می‌شود و به ساخت ابر سازه‌ها مانند پل‌ها می‌رسد. در بازار آهن در مورد نبشی این‌گونه گفته می‌شود که:

«کاهش هزینه ساخت سازه‌ها را می‌توان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های طراحان دانست. کاربرد گسترده انواع نبشی در ساخت سازه‌ها، اهمیت انتخاب نبشی مناسب با توجه به کاربردی که در طرح دارد را دو چندان می‌کند. انتخاب درست نبشی با ضخامت و طول مناسب در بهینه‌سازی هزینه‌های اجرای طرح نقش مهمی را ایفا می‌کند.»

برای اطلاع از قیمت روز نبشی اینجا کلیک کنید.

اما شاید مهم‌ترین کاربرد کامپوزیت‌ها را بتوان در سازه‌های دریایی دانست.

درباره آهن آنلاین (www.ahanonline.com):

مجموعه آهن آنلاین فعالیت حرفه‌ای خود را در زمینهٔ خرید و فروش آهن‌آلات در سال ۱۳۸۶ آغاز کرد و در ادامه به‌منظور اطلاع‌رسانی شفاف و سریع، سایت حاضر را تحت عنوان آهن آنلاین در سال ۱۳۸۸ تاسیس کرد.

مهم‌ترین فعالیت‌ها:

- فروش انواع میلگرد، تیرآهن، ورق سیاه، نبشی، ناودانی، پروفیل، ورق‌های آلیاژی و صنعتی، ورق‌های (روغنی، گالوانیزه، استنلس استیل، رنگی…)، انواع آهن‌آلات ساختمانی و صنعتی و سایر محصولات وارداتی…

- تامین کننده آهن‌آلات و ارائه‌دهنده خدمات به سازمان‌ها و نهادهای دولتی، شرکت‌های خصوصی و اشخاص

- هماهنگ‌کننده با باربری قابل‌اعتماد و امین، جهت ارسال بار خریداری‌شده توسط مشتری

- به‌روزرسانی قیمت‌های محصولات فولادی در کارخانه و بنگاه تهران از طریق سایت اختصاصی

- درج اخبار لحظه‌ای بازار آهن

- درج مقالات علمی و کاربردی پیرامون صنعت و بازار فولاد، بورس و مسائل اقتصادی تاثیرگذار بر این صنعت توسط تیم کارشناسان اقتصادی آهن آنلاین

- درج اطلاعیه‌های عرضه و معاملات بورس فلزات

- تهیه آرشیو از اخبار و قیمت

- درج اخبار اقتصادی و اخبار بازار آهن در سایت

- بهره گرفتن از یک تیم منسجم تحلیل گران اقتصادی و بازار آهن و استفاده از نظرات و گزارشات و مقالات آن‌ها در سایت

- اخذ نماد اعتماد الکترونیکی از وزرات صنعت و معدن و تجارت

- ایجاد شبکه اجتماعی منحصربه‌فرد برای تبادل‌نظر کاربران سایت آهن آنلاین

- در اختیار داشتن شبکه بزرگی از مصرف‌کنندگان که مناسب تجار و تولیدگران هست.

با ما در تماس باشید: ۰۲۱۵۴۷۱۲

انتهای رپرتاژ آگهی