پایگاه خبری فولاد ایران - تداوم جنگ تجاری امریکا و چین قوانین تجارت جهانی را تغییر خواهد داد و بعید است به این زودی رفع گردد. کارشناسان بر این باورند که دنیا باید منتظر بنشیند تا ببیند کدام طرف برنده این مبارزه می شوند و پس از آن طبق نظر طرف برنده مقررات جدید جهانی وضع خواهد شد.  از این رو انتظار می رود کل زنجیره عرضه فولاد دستخوش نوسانات و ابهامات بیشتر شود و تقاضای اغلب صنایع مصرف کننده نیز در کوتاه مدت تا میان مدت تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. در این راستا چین اعلام کرده از اول سپتامبر بر کالاهای امریکایی تعرفه 5 تا 10 درصدی وضع می کند.

به گزارش فولاد ایران، تحلیل گران چینی معتقدند چون حجم واقعی تجارت فولاد چین و امریکا کم است تعرفه های وارداتی تاثیر بزرگی بر بازار فولاد چین نمی گذارد. ژانویه تا جولای سال جاری چین تنها 37885 تن فولاد از امریکا وارد کرد که 0.6 درصد بازار واردات فولاد چین را در بر می گیرد. ولی خبر های جدید تعرفه های اعمالی از جانب چین نشان می دهد درگیری ها و تنش های بین طرفین بیشتر شده و رشد اقتصادی را تحت تاثیر می گذارد. از این رو قیمت فولاد و تقاضای آن تحت فشار نزولی بیشتر قرار می گیرد.

در کنار تعرفه 5 تا 10 درصدی بر محصولات فولادی، چین 25 درصد تعرفه بر خودروهای امریکایی و 5 درصد تعرفه بر قطعات خودروسازی اعمال کرده است. ولی تاثیر اصلی بر صادرات فولاد چین در نهایت از این جهت نمایان می شود که این درگیری های تجاری بر اقتصاد جهانی اثری منفی دارد و رکود اقتصادی جهانی در نهایت به ضرر چین است.

منبع: metal bulletin

ترجمه: م. تابان شمال

موضوعات مرتبط: فولاد - قراضه - سنگ آهن - قیمت آهن آلات - تحلیل اخبار - اخبار اقتصادی