پایگاه خبری فولاد ایران - به گفته اقتصاددانان و ناظران بازار، بحران سیاسی و اقتصادی جاری در انگلستان به واسطه برگزیت، می تواند به بزرگترین اقتصاد اروپا یعنی آلمان در سال 2020 برسد. در حال حاضر، سیستم سیاسی آلمان دوره ای از بی ثباتی را با "ائتلاف بزرگ" حاکم اتحادیه دمکراتیک مسیحی صدراعظم آنگلا مرکل، حزب خواهر باواریایی او، اتحادیه اجتماعی مسیحی (CSU) و حزب سوسیال دموکرات (SPD) طی می کند. 

به گزارش فولاد ایران، انتخابات آلمان قرار است در سال 2021 برگزار شود و صدراعظم مرکل پیش از این اعلام کرده بود که به دنبال ادامه سمت خود در دور پنجم نیست. خروج او از سیاست آلمان برای آلمان و اروپا چالش های فراوانی به دنبال خواهد داشت چراکه او در طول دو دهه گذشته یک شخصیت سیاسی ثابت در این قاره بوده است.

مایکل براون، مدیر سرمایه گذاری مارتین کوری گفت "ممکن است اختلالات سیاسی اتحادیه اروپا از انگلستان به آلمان منتقل شود"، وی خاطرنشان کرد امیدی برای اتحاد دولت ائتلاف آلمان دیده نمی شود. وی گفت خانم مرکل به فکر خروج از صحنه سیاست آلمان است و در نتیجه سیاست های اعمالی ایشان نیز از بین خواهد رفت.

آلمان در جبهه اقتصادی نیز با چالش دیگری مواجه است. اجتناب آن از رکود فنی باعث شد قانونگذاران مخالف از دولت بخواهند اقدامات محرک در جهت افزایش هزینه های عمومی را معرفی کند. مقامات نیز که درگیر احتیاط مالی و حفظ بودجه متوازن شده اند، هیچ گونه بدهی جدیدی را به دولت تحمیل نمی کند.

براون گفت اقتصاد آلمان طی پنج تا ده سال اخیر با مشکلات عظیمی روبرو بوده، به طوری که صنعت خودروسازی فروش کمتر را پیش بینی می کند و اینکه هزاران شغل در این زمینه به واسطه پیشرفت فن آوری برقی در صنعت خودروسازی از بین خواهد رفت. 

اما روند شاخص بورس در این کشور از 95.1 ماه نوامبر به رقم 96.3 در ماه دسمابر رسیده که نشان می دهد اقتصاد آلمان با اعتماد به نفس بیشتری سال نو را آغاز می کند. 

منبع: CNBC

ترجمه: ف. اسکندرخو