پایگاه خبری فولاد ایران - از جمله عناوین شرکتی که هفته گذشته توسط پرزیدنت ترامپ در جریان مراسم امضای کاخ سفید برای معامله تجاری خود با چین به رسمیت شناخته شد شرکت تکنولوژی میکرون بود که سمیکانداکتور آیداهو آن در قلب جنگ تجاری ترامپ قرار داشت.

به گزارش فولاد ایران، میکرون که سازنده تراشه های حافظه برای رایانه و تلفن های هوشمند است، شرکت فناوری پیشرفته ای است که برای دولت ترامپ جهت حفظ رقابت با چین بسیار مهم است. پس از آنکه میکرون پیشنهاد مشارکت با شرکت دولتی چینی را در سال 2015 رد کرد، متوجه شد که نوآوری های آن توسط یک رقیب چینی به سرقت رفته و کپی شده است و تجارت آن از طرف چین مسدود شده است.

رفتار چین با شرکت های آمریکایی مانند میکرون به تصمیم ترامپ مبنی بر آغاز جنگ تجاری تلافی جویانه با دومین اقتصاد بزرگ جهان منجر شد، جنگی که به گفته ایشان شیوه های ناعادلانه پکن برای تضعیف ایالات متحده را متوقف می کند. اما این اختلافات دو ساله باعث خسارت بیشتر به شرکت های فناوری آمریکایی شد. 

توافق تجاری اولیه چین و امریکا که هفته گذشته اعلام شد می تواند عملکرد شرکتهایی مانند میکرون را در چین آسانتر کند. این توافق شامل مقرراتی برای محافظت از فن آوری و اسرار تجاری آمریکاست و به شرکت ها اجازه می دهد چین را به اتهام سرقت مالکیت معنوی به چالش بکشند.

اما رویکرد تهاجمی تجاری ترامپ باعث رقابت بیشتر فن آوری بین دو کشور شده است و این شرکت های آمریکایی مانند میکرون را در معرض خطر قرار می دهد زیرا دو کشور سعی در جدا کردن اقتصاد خود دارند. چین در تلاش برای کاهش اتکا به شرکت های آمریکایی سعی درتولید سمیکانداکتور، اتومبیل های بدون راننده، هوش مصنوعی و سایر فن آوری هاست.  این تلاش ها، به همراه تمایل دولت ترامپ برای محدود کردن فروش محصولات فناوری آمریکایی به چین می تواند به همان شرکت هایی که ترامپ برای حمایت از آنها وارد عمل شده صدمه بزند.

این توافق در واقع هیچ محدودیتی برای استفاده چین از یارانه ها، برنامه های صنعتی و شرکت های دولتی که به آن در ساخت صنایع بزرگ در فولاد، توربین های بادی و پنل های خورشیدی کمک کرده است، انجام نمی دهد.  این تلاش های دولتی که بسیاری از تولید کنندگان آمریکایی را از کار بی کار کرد، اکنون برای صنایع پیشرفته فناوری کارساز شده است. 

دولت ترامپ در حال ساخت دیوارهای خود در اطراف فن آوری آمریکاست و دسترسی به بازار پرسود چین را به بهانه نگرانی های امنیتی کاهش می دهد. این امر صادرات فن آوری های پیشرفته را محدود کرده، مانع فروش به شرکت های چینی شده و از سرمایه گذاری اشخاص چینی در ایالات متحده نیز جلوگیری می کند. 

فروش سمیکانداکتور به چین، که بیش از نیمی از تقاضای جهانی تراشه را دارد، کاهش یافته و ارزش سهام این محصول در اثر جنگ تجاری افت کرده است. 

ترامپ و حامیان وی می گویند که این درگیری ها دیگر قابل اجتناب نیست و برای پیشگیری از تهدید فزاینده چین، رویکرد غیر متعارف رئیس جمهور لازم است. مقامات دولت امریکا با شک و تردید به برنامه های صنعتی چین، از جمله ساخت چین 2025، که نیاز به 300 میلیارد دلار بودجه و همراهی 10 صنعت پیشرفته از جمله صنعت سمیکانداکتور دارد، نگاه می کنند.

مقامات آمریکایی نگران این هستند که به دست آوردن برتری در سمیکانداکتورها چین را هم از نظر تجاری و هم از نظر نظامی قدرتمند نماید.

تراشه ها، که به عنوان حسگرهای کوچک، مغز و حافظه همه دستگاه های پیشرفته تکنولوژیکی به کار می روند، برای شبکه های مخابراتی آینده، ابر رایانه ها، هوش مصنوعی و ماشین های بدون راننده و همچنین کشتی های نظامی، ماهواره و هواپیما بسیار حیاتی هستند. آنها همچنین در کنار نفت، هواپیما و خودرو یکی از بزرگترین صادرات ایالات متحده را تشکیل می دهند. 

در حالی که توانایی چین در ساخت تراشه هنوز بسیار عقب تر از ایالات متحده است، دولت چین، شرکت های دولتی آن و صندوق های سرمایه گذاری استانی و خصوصی میلیاردها دلار در این صنعت سرمایه گذاری کرده اند، به خصوص در نوع تراشه های حافظه ای که میکرون تولید می کند. گفته می شود در شرایطی که شرکت های چینی قادر به توسعه یا خرید فناوری نیستند، برخی از آنها به سادگی مالکیت معنوی آنها را می دزدند. 

برای دولت ترامپ که به دنبال جنگ با چین بود، داستان میکرون می تواند درس خوبی به دنبال داشته باشد. 

منبع: New York Times