پایگاه خبری فولاد ایران –پیتر شیف، کارگزار و سهامدار کهنه کار به راشاتودی گفت: احتمالاً افت قیمت نفت گذاراست، زیرا کاهش حباب بدهی آمریکا و سقوط دلار باعث بالا رفتن قیمت نفت و سایر کالاها می شود.

کاهش تقاضای نفت که به دلیل شیوع ویروس کرونا و پیش از آن لغو توافق کاهش تولید اوپک تقویت شده بود، بازارهای ایالات متحده و جهان را به هم ریخته و وحشت در سرمایه گذاران به وجود آورد. پیتر شیف معتقد است که آشفتگی موجود در بازار به شدت به صنعت نفت ضربه خواهد زد اما احتمالاً این ضربه فراگیر نخواهد بود. وی می گوید با افت قیمت نفت بسیاری از شرکتهای انرژی بدهکار ورشکست می شوند و در نهایت کسانی دوام می آورند که می توانند بیشتر از هزینه تولید نفت درآمد کسب کنند. وی افزود شرکتهای نفتی با سرمایه مناسب می توانند در نهایت از زمان بهره برداری از تولید نفت، از آن سود ببرند.

صنعت شیل ایالات متحده در معرض سقوط

طبق گزارش فولاد ایران، با توجه به هزینه های بسیار بالای تولید و نگهداری، صنعت نفت شیل ایالات متحده احتمالاً با بیشترین خطر مواجه خواهد شد.

شیف گفت: "قیمت 50 تا 60 دلار برای هر بشکه حداقل قیمت برای دوام این شرکت هاست. بنابراین این افت قیمت ضررهای زیادی را برای آنها به دنبال خواهد داشت. " او هشدار داد که کاهش قیمت نفت ممکن است در کوتاه مدت قیمت بنزین را ارزانتر کند اما مصرف کنندگان نباید خیلی هیجان زده شوند زیرا رکود اقتصادی آینده به سرعت این اثر را حنثی می کند.

فوران حباب بدهی های دلاری

شیف معتقد است، در مقیاس بزرگتر، سقوط قیمت نفت "بخشی از روند تورم" است که بر کل حباب دلاری امریکا تأثیر می گذارد. بدهی های عظیمی در هر بخش از اقتصاد ایالات متحده جمع شده است. وی گفت: "مشکل واقعی در اقتصاد ایالات متحده بدهی است. ما بدهی های زیادی داریم، نه فقط در شرکت های نفتی بلکه در تمام شرکت ها و افراد به این نکته توجه نمی کنند."

برخلاف بحران مالی سال 2008، بعید است که ایالات متحده بتواند ارزش دلار را مجدداً بازیابی کند زیرا به اندازه کافی توانایی ارائه حباب بزرگتر را ندارد و می بایست با عواقب بحران پیش رو دست و پنجه نرم کند.

در سال 2008 دلار افزایش یافت زیرا همه به دنبال خرید آن بودند. این بار، ارزش آن رو به تنزل است، زیرا همه در حال فروش آن هستند. وی گفت بازار راکد نفت بسیار کوتاه مدت خواهد بود زیرا وقتی دلار شروع به سقوط می کند، قیمت تمام کالاها از جمله نفت رو به افزایش می گذارد.

دولت ایالات متحده ممکن است برای حفظ بازار نفت تلاش کند، زیرا سقوط آن ممکن است یک واکنش زنجیره ای را ایجاد نماید که می تواند واشنگتن را وادار به اقدامات عجولانه و نجات بخش های دیگر اقتصاد خود کند.

شیف می گوید "من نمی دانم دولت آمریکا قصد نجات صنعت نفت را دارد یا خیر، اما امیدوارم که اینطور نباشند. آنها ممکن است به فکر نجات بسیاری از صنایع دیگر نیز باشند، همانند نجات بانک ها در سال 2008 . اگر با دقت نگاه کنید، تمام بانک هایی که در سال 2008 ادعا می کردند بسیار بزرگتر از آنند که شکست بخورند، اکنون بسیار بزرگ تر شده اند و فکر می کنم همه آنها دوباره شکست خواهند خورد. "

منبع: راشاتودی ترجمه: ف. اسکندرخو