پایگاه خبری فولاد ایران -چگونه اقتصادی را که با یک بیماری همه گیر بسته شده است ، مجدداً راه اندازی می کنید؟ پاسخ این است: بسیار، بسیار با دقت.

به گزارش فولاد ایران، با وجود گسترش ویروس کرونا در سرتاسر جهان، دولت های اروپایی به نحوه افتتاح دوباره کارخانه ها، دفاتر و مدارس فکر می کنند. روز دوشنبه اتریش اعلام کرد که به تدریج بعد از عید پاک، اقدام به بازگشایی مراکز تجاری می کند. با توجه به بالا رفتن هزینه های ناشی از کرونا، از دولت ها خواسته شده تا برنامه های خود را اعلام نمایند. این در حالی است که ادامه محدودیت ها، می تواند ترس از عدم توانایی در تأمین مواد غذایی و مراقبت های بهداشتی را به همراه داشته باشد.

در حالی که احتمال می رود تعطیلی ها هفته ها و در بعضی از کشورها، ماه ها طول بکشد، یک برنامه ریزی دقیق می تواند از افراد آسیب پذیر محافظت کرده و به اقتصادها کمک کند تا سریعتر به جای خود بازگردند. هرگونه اشتباه در این امر می تواند منجر به شیوع بیشتر و دور بعدی محدودیت در کار و زندگی عمومی و زیان اقتصادی بسیار بیشتری شود.

در آلمان که آزمایش صد هزار نفر مثبت بود و نزدیک به 1600 نفر جان خود را از دست دادند، گروهی از اقتصاددانان، وکلا و کارشناسان پزشکی، احیای تدریجی بزرگترین اقتصاد اروپا را توصیه می کنند که اجازه می دهد صنایع و کارگران خاص فعالیت خود را از سر بگیرند، درحالیکه اقدامات لازم برای جلوگیری از شیوع مجدد ویروس انجام می شود.

در گزارشی که هفته گذشته توسط موسسه تحقیقات اقتصادی Ifo منتشر شده، ده ها نفر از دانشگاهیان اظهار کرده اند که انتظار ندارند واکسن یا درمان موثری برای محافظت از این ویروس تا قبل از سال 2021 در دسترس باشد. در نتیجه، آلمان باید به مبارزه با این بیماری که بیشتر شبیه یک ماراتن است بپردازد. این متخصصان می نویسند: "اقدامات آینده باید به گونه ای طراحی و آماده شوند که از یک سو، مراقبت های بهداشتی خوبی را تضمین کرده و از طرف دیگر، در دوره های لازم نیز بتواند پایدار باشد. برنامه ریزی برای این امور باید بلافاصله در سیاست، دولت، شرکت ها و سازمان های دیگر آغاز شود." آلمان دستور بسته شدن مدارس، رستوران ها، زمین های بازی، اماکن ورزشی و اکثر مراکز تجاری را حداقل تا 20 آوریل داده است و اقتصادی را که از قبل در آستانه رکود اقتصادی بوده را به سمت رکود عمیق تر سوق داده است. سخنگوی دولت، استیفن سیبرت روز دوشنبه گفت که هنوز نمی تواند یک جدول زمانی دقیق برای رفع محدودیت ها ارائه دهد. سازمان Ifo پیش بینی کرده است که اگر این روند به مدت سه ماه ادامه داشته باشد، امسال 20 درصد از تولید ناخالص داخلی کم خواهد شد.

نحوه شروع مجدد اقتصاد

دولت آلمان در حال حاضر بسته نجات اقتصادی را به ارزش 750 میلیارد یورو (825 میلیارد دلار) در دست اقدام دارد که شامل اقدامات برای افزایش وام به مشاغل، شرکت ها و حمایت از کارگران است. این بسته از بزرگترین بسته های محرک اقتصادی دنیاست. گزارش Ifo نشان می دهد که آلمان باید اکنون یک کارگروه ملی از متخصصان و نمایندگان عمومی ایجاد کند تا در مورد چگونگی کاهش محدودیت در کار و زندگی عمومی توصیه هایی را ارائه دهند و اینکه چه زمانی صنایع باید تولید را دوباره آغاز کنند. بازگشت به محل کار برای کارمندان داوطلبانه خواهد بود. در این گزارش، صنایعی مانند ارتباطات و تولید خودرو که بیشترین ارزش را به اقتصاد می دهند باید در اولویت قرار گیرند، در حالی که کارهایی که به راحتی از خانه انجام می شوند باید همچنان از راه دور انجام شوند. مهدکودک ها و مدارس نسبتاً سریع باز می شوند، زیرا جوانان به ندرت علائم شدیدی را نشان داده اند و در صورت بسته بودن این امکانات مراقبتی از کودکان، والدین نمی توانند کار کنند.

شرکت هایی که محصولات بهداشتی و یا قطعات مراقبت از آنها را تهیه می کنند نیز باید به سرعت بازگشایی شوند، در حالی که هتل ها و رستوران ها باید بسیار با دقت و کنترل شده شروع به کار کنند. این کارشناسان می گویند ممکن است در مناطق مختلف استانداردهای مختلفی تنظیم شود. محدودیت ها می توانند در وهله اول با مکان هایی که آلودگی کمتر یا خطر ابتلا به انتقال در آنها پایین است، مانند جوامع روستایی کاهش یابد. با گذشت زمان، مناطقی که ایمنی آنها تامین شده، می توانند با محدودیت های کمتری فعالیت کنند که البته این امر نیاز به آزمایش هماهنگ و گسترده دارد. آموزش جامع در مورد بهداشت مناسب و قوانین جدید که استفاده از تجهیزات محافظ شخصی را الزامی می کنند نیز ضروری است. این متخصصان همچنین توصیه می کنند که آلمان افزایش چشمگیر تولید لباس و ماسک های محافظ، تقویت ظرفیت تولید داروها و واکسن و ایجاد یک بستر فناوری اطلاعات را برای برنامه ریزی استراتژیک ایجاد کند. در حالی که این کارگروه توصیه هایی را ارائه می دهد، سیاستمداران و رهبران مشاغل خواستار نهایی شدن رفع محدودیت ها هستند. در این گزارش آمده است: "تلاش برای کنترل از سرگیری تولید عملی نخواهد بود مگر اینکه در درجه اول توسط خود مؤسسات و شرکتها کنترل شود."

کشورهایی که سعی می کنند ضمن جلوگیری از شیوع موج ویروس کرونا، اقتصاد خود را نیز راه اندازی کنند باید از چین تبعیت نمایند. این کشور پس از آنکه دولت مرکزی در پکن اقدامات شدیدی را برای مهار گسترش ویروس اعمال کرد، در سه ماهه اول سال، انقباض اقتصادی بی سابقه خود در دهه اخیر را متحمل شد. چین برای نجات اقتصاد خود برنامه ای تهاجمی را آغاز کرده است. سیاست هایی را ارائه داده و اقداماتی برای بازگرداندن مردم به کار، تشویق اعتماد در تجارت و محافظت از بسیاری از شرکت ها در برابر عدم موفقیت انجام می دهد. پکن میلیارد ها دلار برای تجهیزات پزشکی و معالجات پزشکی صرف می کند و برای ایجاد شغل، پول را در پروژه های زیرساختی پمپاژ می کند. همچنین با از بین بردن محدودیت جاده ها به مردم این امکان را می دهد تا در مناطقی که به نظر می رسد ویروس دوره خود را گذرانده، آزادتر سفر کنند. اما فعلا برای پاک اعلام شدن تمام مناطق زود است. سؤالات جدیدی در مورد اینکه آیا می توان به اطلاعات آلودگی گزارش شده توسط پکن اعتماد کرد، مطرح می شود. تعداد زیادی از مردم در طی هفته های گذشته در حال بازدید از سایت های گردشگری بوده اند. برخی از مشاغل خیلی زود به کار خود بازگشتند و این روند بهبودی را پیچیده تر می کند. یک تولید کننده تیتانیوم کارخانه های خود را در ماه فوریه مجدداً راه اندازی کرد اما دوباره کار را متوقف کرد زیرا کارگران آلوده بودند.

نیاز به تعادل

دکتر آنتونی فاوسی، کارشناس ارشد بیماریهای عفونی ایالات متحده، اخیراً اظهار داشت در حالی که بهداشت عمومی اولویت اصلی است، اما متوقف کردن طولانی مدت جامعه و اقتصاد می تواند عواقب منفی ناخواسته در پی داشته باشد. نخست وزیر پیشین انگلیس، تونی بلر روز دوشنبه به رادیو بی بی سی گفت که در اثر خسارت اقتصادی که این تعطیلی به اقتصاد انگلیس وارد آورده، وحشت زده شده است. مرکز اقتصاد و تحقیقات تجاری 2.4 میلیارد پوند (2.9 میلیارد دلار) در روز زیان اقتصادی را تخمین زده است. بلر گفت: "اگر این روند برای مدت طولانی ادامه یابد می تواند توانایی در عملیاتی کردن سیستم مراقبت های بهداشتی را نیز تحت تأثیر قرار می دهد." فاوسی می گوید چگونگی برقراری تعادل مناسب، سؤالی است که همچنان سرتاسر جهان را مشغول به خود کرده است. وی به نیویورک تایمز گفت: "مردم به زنجیره های تامین مواد غذایی وابسته هستند و اگر این زنجیره قطع شود، اختلال ناشی از آن می تواند واقعاً فاجعه بار باشد." وی افزود: "ما باید اطمینان حاصل کنیم که تعادل را نگه می داریم."

منبع: CNN ترجمه: ف. اسکندرخو