مدیر بخش کالایی کارگزاری مفید درخصوص وضعیت فعلی بازار ورق‌های فولادی گفت: در حال حاضر عرضه محصول در بورس کالا به صورت مناسب انجام می‌شود. برای مثال اگر برای یکی از انواع ورق های فولادی در بورس ۷۰هزار تن تقاضا وجود داشته باشد، عرضه آن ۶۰ هزار تن است.

علی اصغر بهرامی افزود: در واقع با این کار زمینه سازی برای فروش محصول به گونه ایست که کمی بالاتر از قیمت پایه معامله شود، زیرا در غیر این صورت به ضرر تولید کننده بالادستی خواهد شد. بنابراین معمولا یک مابه التفاوتی در بین عرضه و تقاضا ایجاد می‌شود که قیمت خیلی پایین نیاید و تولیدکننده بالادستی نیز ضرر نکند. البته این موضوع نیز می‌تواند با کمک قیمت‌گذاری مناسب حل شود. به این شکل به جای اینکه کیلویی ۹۲۰۰ تومان ورق عرضه شود رقم پایه را بر اساس قیمت پایه جهانی بگذارند.

به گفته بهرامی، کمبود ورق در بازار وجود ندارد؛ زیرا عرضه از طرف تقاضا مدیریت می شود؛ البته نکته اینجاست که با راه اندازی سایت بهین یاب وزارت صمت برخی از خریداران که میزان درخواست آنها در حدود 20تن یا ۵۰ تن است امکان خرید را به دلیل نیاز به رعایت حداقل های مطرح شده در بورس را ندارند. در نتیجه امکان خرید برای آنها فراهم نیست و تقاضا کم می‌شود و قیمت ها تغییر می‌کند.

وی درباره اینکه اگر تمامی محصولات فولادی در داخل بورس عرضه شود و اثرات آن نیز اظهار کرد: در صورتی که این موضوع به درستی مدیریت شود به نظر می‌رسدنتیجه ای موفقیت آمیز داشته باشد. زیرا اکنون که بستر انجام این کار در بورس کالا فراهم است درصورتی که همه زنجیره‌ فولاد از سنگ آهن تا محصولات پایین دستی مثل میلگرد و تیرآهن همه در بورس عرضه شود، می‌تواند موفقیت آمیز باشد به شرط اینکه با برنامه ریزی درست انجام گیرد.

وی درباره روند قیمت‌گذاری و دخالت دولت در آن نیز گفت: دخالت دولت در قیمت‌گذاری یک تعریف خاص دارد؛ به این شکل که دولتها در اقتصاد آزاد کاری به روند قیمت‌گذاری ندارند، اما در ایران به دلیل مشکلاتی که در کشور وجود دارد که ناشی از تحریم هاست، دست دولت برای کنار نشستن در سیاستگذاری بسته است و به ناچار برای تامین ارز و اقداماتی از این دست به موضوع قیمت‌گذاری ورود می‌کند.

انتهای پیام