اوایل سال ۲۰۲۰ که موج اول کرونا در اروپا ایجاد شد بسیاری از کشورها محدودیت‌های شدید قرنطینه‌ای برای مهار کرونا اعمال کردند که سبب کاهش شدید یا توقف تولید فولاد شد و پروژه‌های ساخت‌وساز و کارخانجات خودروسازی را تعطیل کرد.

پس از لغو محدودیت‌های ضدکرونایی، فعالیت در صنعت فولاد به تدریج در حال احیا است هرچند آثار کرونا همچنان پدیدار است.

بسیاری از فعالان بازار محصولات فولادی بلند در اروپا معتقدند که موج دوم بیماری کرونا موجب ایجاد محدودیت‌های شدید همچون قرنطینه‌های سراسری در کشورها همچون اقداماتی که در بهار امسال انجام شد نخواهد شد زیرا آن محدودیت‌ها لطمات شدیدی به اقتصاد کشورها وارد کرد و دیگر تحمل آن اقدامات وجود ندارد.

یک فعال صنعت فولاد در ایتالیا می‌گوید: در کشور ما تعداد مبتلایان جدید به کرونا کمتر از فرانسه، اسپانیا و انگلستان است. نگاه اکثر کارخانجات این است که حتی اگر دوباره قرنطینه اعمال شود، شامل فعالیت‌های صنعتی نخواهد شد.

یک توزیع‌کننده فولاد در بلژیک هم می‌گوید در موج دوم کرونا، تعطیلات سراسری اعمال نخواهد شد، زیرا تجربه ثابت کرده چنین اقداماتی بیشتر از خود کرونا به کشور ضربه می‌زند.

با این حال موج دوم کرونا تاثیرات منفی بر بخش ساخت‌وساز در اروپا که بزرگترین مصرف‌کننده محصولات فولادی است، داشته است.

یک تاجر فولاد در آلمان معتقد است بخش ساخت‌وساز در شرایط طبیعی خود به سر می‌برد و حتی شاید وضع آن بهتر از سال گذشته باشد، زیرا بسیاری از پروژه‌ها با سرعت بیشتری مشغول به کار هستند زیرا این ترس وجود دارد که با شروع موج دوم کرونا احتمال تعطیلی وجود دارد.

بازار محصولات فولادی بلند نسبت به تبعات کرونا، مقاوم‌تر بود زیرا بخش ساخت‌وساز رونق مناسبی داشت؛ اما آینده این بخش هم مبهم است زیرا پروژه‌های جدیدی تعریف نشده است.

یک فعال صنعتی در آلمان هم می‌گوید که تقاضای ساخت‌وساز در آلمان، هلند، بلژیک، لوکزامبورگ، اتریش و فرانسه قابل توجه بوده و حتی وضعیت بهتری نسبت به سال گذشته داشته است؛ اما مشکل اینجا است که تقاضا برای مجوزهای جدید ساخت‌وساز خصوصاً در بخش مسکن در حال کاهش است که به علت نگرانی‌ها نسبت به نوسانات بازار و ایجاد موج دوم بیماری کرونا است.

قیمت میلگرد در اروپا از ماه سپتامبر به علت افزایش تقاضای فصلی، با رشد مواجه شد و در ماه اکتبر هم تاکنون قیمت این محصول فولادی به سطح قبل از شیوع کرونا بازگشته است. قیمت میلگرد در شمال اروپا در ماه جاری میلادی به طور متوسط ۴۷۵ یورو بوده در حالی که در اکتبر ۲۰۱۹ به طور متوسط ۴۶۶٫۵ یورو بود.

فعالان بازار فولاد در اروپا اکنون نگران ایجاد محدودیت‌های جدید ضد کرونا هستند. با این حال عده‌ای از آنها می‌گویند دولت‌های اروپایی به اشتباه بودن تعطیلات سراسری برای مقابله با کرونا پی برده‌اند زیرا چنین اقداماتی سبب ورشکستگی بسیاری از شرکت‌ها و افراد می‌شود و کسب‌وکار اروپا را می‌خواباند. به دلیل همین نگرانی‌ها است که میزان خرید مواد اولیه توسط کارخانجات بیش از گذشته شده است. به طور معمول کارخانجات برای مصرف یک فصل خود مواد اولیه خریداری می‌کردند اما اکنون برای فصل اول ۲۰۲۱ نیز خریداری کرده‌اند.

به نظر می‌رسد در موج دوم کرونا، دولت‌های اروپایی با محدودیت‌ها و قرنطینه‌های کمتری به جنگ این ویروس بروند و بعید است دوباره تعطیلات سراسری اعمال شود زیرا هزینه مالی فراوانی به کشورها و اقتصاد آنها تحمیل می‌کند.

به طور کلی چشم‌انداز بازار فولاد اروپا تا پایان سال جاری و اوایل ۲۰۲۱ بسیار نامطمئن است که دلیل آن افزایش تعداد مبتلایان به کرونا است که موجب نگرانی فعالان بازار شده است.

در بازار محصولات فولادی تخت هم فعالان بازار اروپا می‌گویند موج دوم کرونا می‌تواند به شدت به این بازار لطمه بزند؛ اما آنها با این امید که دولت‌ها دیگر دست به محدودیت‌های شدید همچون موج اول نخواهند زد، به کار خود ادامه می‌دهند؛ بنابراین موج دوم کرونا احتمالاً تأثیر شدیدی بر بازار محصولات فولادی تخت اروپا نخواهد داشت.

تاجران فولاد هم معتقدند که آثار تعطیلات سراسری در موج اول کرونا بر اقتصاد اروپا تا فصل اول ۲۰۲۱ نیز ادامه خواهد داشت. تقاضا برای محصولات فولادی تخت از تابستان احیا شد که کارخانجات به دنبال انجام پروژه‌های عقب‌افتاده خود در طول تعطیلات ضدکرونا بودند.

تولید خودرو در اروپا هنوز به سطح سال گذشته بازنگشته است. البته تقاضا برای خرید خودرو از کف آن در ماه آوریل کمی بهبود پیدا کرده و بالا آمده است.

 

انتهای پیام