عضو هیات مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران گفت: حمایت دولت و مجلس شورای اسلامی سبب ساماندهی بازار فولاد خواهد شد و با روشنگری تصمیم گیران کشور در زمینه وضعیت واحد های نوردکار، مواد اولیه زیادی با قیمت مناسب در بورس کالا عرضه خواهد شد.

به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومی انجمن مزبور، مصطفی عبدالهی افزود: برپایه توافق وزارت صنعت با انجمن های مرتبط در حوزه فولاد، قیمت گذاری دستوری نبوده، بلکه موضوع تاکید بر افزایش عرضه مواد اولیه در بورس کالا و حل مشکل نورد کاران بوده و شایعاتی در این ارتباط پیرامون قیمت گذاری دستوری مطرح شده که موضوعیتی نداشته و برای ایجاد جو منفی در بازار فولاد است.

عضو هیات مدیره انجمن نورد کاران فولادی ایران اضافه کرد: براساس جلسات متعددی که با وزارت صنعت و همچنین اعضای کمیسیون صنعت مجلس شورای اسلامی برگزار شد، طرحی از سوی تصمیم گیران مصوب شود که واحد های پایین دستی نظیر نورد کاران دیگر برای تامین مواد اولیه بوسیله بورس کالا مشکلی نداشته باشند .

وی تصریح کرد: افزایش حجم عرضه شمش و محصولات فولادی به زودی در بورس کالا مشاهده خواهد شد که پیامد کاهش قیمت فولاد در بازار بدنبال دارد و این موضوعی است که باعث مقاومت فولاد سازان در برابر تصمیم ها شده تا جایی که وزارت صنعت، معدن و تجارت را متهم به قیمت گذاری دستوری می کنند، اما در طرح وزارتخانه به هیچ عنوان قیمت گذاری دستوری مطرح نیست.

مصطفی عبدالهی تاکید کرد: انجمن نورد کاران فولادی ساماندهی هرچه سریعتر بازار فولاد و حذف مافیای قدرت و رانت خوراران را خواستار شده اند.

عضو هیات مدیره انجمن مزبور افزود: افزایش حجم عرضه شمش و سایر محصولات زنجیره فولاد بوسیله بورس کالاسبب واقعی شدن قیمت ها خواهد شد و تولید کنندگان صنایع پایین دستی از شرایط فعلی که برای تامین مواد اولیه در مضیقه قرار دارند، رهایی می یابند و این به منزله تداوم تولید و حفظ اشتغال است.

براساس این گزارش، حجت الله فیروزی سخنگوی رییس کمیسیون صنعت مجلس شورای اسلامی نیز از اجرای طرحی با هماهنگی وزارت صنعت ، معدن و تجارت خبر داد که بر اساس آن قیمت فولاد کاهش پیدا کرده و هیچگونه عرضه فولاد در خارج از بورس کالا انجام نشود.

به گفته وی، اجرای طرح مزبور سبب ریزش قیمت فولاد خواهد شد و برخی به اشتباه این طرح را به سهام عدالت و بازار سرمایه گره زده بودند که هیچ ربطی به این موضوع ها ندارد و نمی شود برخی با دلالی سود ببرند و مردم بخواهند تاوان پس بدهند .

وی تاکید کرد: تولید بیشتر از تقاضا است و برای مازاد عرضه باید برنامه ریزی شود، اما اکنون عرضه به شکل اندک اندک انجام می شود و باید باعرضه تمام محصولات در بورس کالا مانع گران فروشی شد و بر اساس این طرح فروش خارج از بورس قاچاق محسوب می شود.

به گزارش ایرنا، امسال پیش بینی شده میزان ظرفیت فولاد کشور به افزون بر ۴۰ میلیون تن برسد و میزان تولید هم حداقل به ۳۰ میلیون تن خواهد رسید، ضمن اینکه انتظار می رود ۳۰ درصد تولید فولاد کشور به بازار های صادراتی انتقال یابد