پیش بینی قیمت آهن , میلگرد

روند

بازار آهن و فولاد

طی ماه های گذشته، افت و خیز زیادی داشته است. برای درک علت این رفتارها، بررسی و ارزیابی عوامل موثر بر

قیمت آهن

است که قیمت مقاطع فولادی و

قیمت شمش آهن

عرضه شده در بورس کالا، می تواند یکی از مهمترین عوامل باشد. 

با نگاهی دقیق تر به عرضه بورس کالا و قیمت های تعیین شده در آن، می توان به وضوح دید که بازار آهن هر هفته در انتظار برگزاری بورس و به دنبال آن افزایش

قیمت فولاد

بوده است. در واقع عرضه هر هفته بورس و قیمت های اعلامی، بازار را کنترل می نمود و جو روانی افزایش

قیمت میلگرد

و آهن را در نتیجه افزایش

قیمت شمش فولادی

، ایجاد می نمود. بدین معنی که بازار با نگاه به بورس کالا و

قیمت شمش

، رشد قیمت را آینده خود می دید. این روند تا آنجا ادامه داشت که رشد و صعود سر لوحه بازار شد و همچنان قیمت ها افزایش یافت حتی بدون اینکه خریدار و تقاضای واقعی برای آن وجود داشته باشد. 

صحت و سقم این موضوع را بررسی

قیمت تیرآهن

در بورس کالا در بازه زمانی اول تا 12 اسفند مشخص می سازد. تیرآهن 14 ، 16 و 18 ، روند یکسانی در بورس نداشته است و به ترتیب ثبات، کاهش و افزایش را نشان داده اند.

قیمت تیرآهن 14

به صورت شاخه در اول اسفند در بازار آزاد، 815 هزار تومان اعلام شده است که طی روزهای گذشته این نرخ را حفظ نموده است. اما تیرآهن 16 روند دیگری را انتخاب نموده است. در اول اسفند قیمت هر شاخه تیرآهن 16، 890 هزار تومان بود که 55 هزار تومان طی روزهای گذشته کاهش داشته است. قیمت تیرآهن 18 نیز روند متفاوت دیگری داشته و نسبت به اول اسفند، 50 هزار تومان افزایش داشته است یعنی از قیمت 925 هزار تومان به 970 هزار تومان رسیده است. این پیچیدگی‌ها اگرچه بخشی از واقعیت‌های بازار است ولی آرامش قیمتی ، نیاز روز این بازار است. 

پس از افزایش قمیتهای پی در پی محصولات فولادی در بازار داخلی؛ (حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد افزایش نسبت به اواخر آذرماه در قیمتهای کف) که متاثر از :

1- هجوم تقاضا
2- کف سازی های متعدد معاملات شمش در بورس کالا متاثر از رقابتهای صورت گرفته به دلیل افزایش تقاضای پایان سال و در مقابل کاهش عرضه ها به دلیل تمرکز فولادسازان بزرگ در حوزه صادرات و کاهش نسبی عرضه های داخلی شمش طی چند ماه گذشته
3- رفع برخی محدودیت های فولادسازان با اصلاحیه اخیر دستورالعمل تنظیم بازار فولاد؛ همانطوریکه پیش تر هم بر اساس شنیده‌ها اطلاع رسانی شده بود

ظاهراً ستاد تنظیم بازار به منظور رسیدگی به این وضعیت و به دلیل اعتراضاتی که از جهات مختلف؛ چه از سمت حوزه مصرف؛ چه از سمت حوزه نورد؛ اعلام شده بود؛ ورود کرده و ظاهرا اقداماتی را در این خصوص انجام داده است.

شب گذشته، سرانجام ایمیدرو هم از این موضوع پرده برداری کرد؛ قسمتی از اطلاع رسانی کامودیتی در خصوص اشاره به این موضوع به حضورتان تقدیم میگردد :

"حدود ۶ هفته قبل، حادثه شکستن سد باطله معدن وله برزیل رخ داد که باعث کاهش عرضه ۷۰ میلیون تنی سنگ آهن برزیل به بازارهای جهانی طی سال ۲۰۱۹ میشود؛ این موضوع باعث تحریک قیمت سنگ آهن در بنادر چین شد و در ادامه، قراضه در اروپا و آمریکا و ژاپن صعودی شد و نهایتا قیمت فولاد را بالا برد.
اثرات این رشد در ایران در جهش قیمت های صادراتی و داخلی قابل مشاهده بوده که البته کاهش ارزش ریال طی هفته های اخیر، اثر تصاعدی بر روی موضوع داخلی گذاشته است. تعداد زیادی از واحدهای نوردی گلایه دارند که شمش به میزان کافی به آنها نمیرسد و در آستانه بحران قرار گرفته اند؛ از طرفی تولیدکنندگان شمش در پاسخ میگویند که بدلیل عدم وجود مشتری طی ۴ ماه گذشته، بروی صادرات متمرکز شده و ظرفیت خود را تا ۲ ماه پیش فروش کرده اند.
به منظور مدیریت موضوع، جلساتی در ستاد تنظیم بازار و انجمن فولاد برگزار شده و قرار است تعدادی از واحدهای نوردی بزرگ اقدام به عقد قرارداد بلندمدت با تامین کنندگان شمش نمایند به گونه ای که روند تقاضای بازار باثبات تر شده و از هجوم تقاضا به هنگام رونق بازار به سمت بورس خودداری شود، به موازی کنترل هایی بر روی کف عرضه هفتگی فولادسازان اعمال میشود تا منافع مصرف کننده و تولیدکننده شمش رعایت شود. " 

با توجه به برگزاری ستاد تنظیم بازار و کنترل هایی که بر روی روند

قیمت آهن

ایجاد شده است و طی تجریه و پیش بینی فعالان بازار ، می توان اذعان داشت، هرچند روند افزایشی بدون تقاضا، سرلوحه قیمت آهن می باشد ولی در نهایت با از بین رفتن جو روانی قیمت ها بویژه در شب عید، به روند عادی و طبیعی خود باز خواهد گشت. درست است که با قرار گرفتن در روزهای پایانی سال، جو روانی افزایش قیمت ها بیشتر شده است اما پیش بینی کارشناسان

شهرآهن

این است که در هفته های آتی،

قیمت فولاد

رو به کاهش خواهد رفت و به کانال تعادل باز خواهد گشت. چرا که با نزدیک شدن به روزهای انتهایی سال و بستن پرونده‌های مالی از سوی بازاریان، نبود مصرف‌کننده واقعی و تقاضای بالفعل رخ می‌نمایاند و واقعیت بازار بیش از قبل خود را نشان خواهد داد.