لوله مانیسمان چیست؟

لوله های فولادی موجود در بازار به دو دسته تقسیم می ‌شوند. هر یک از این دو دسته به خاطر روش های ساخت آن ها نام‌ های متفاوتی دارند. بر اساس ساخت لوله های فولادی به دو نام لوله درزدار و لوله بدون درز شناخته می شوند. لوله های درزدار به جوشکاری نیاز دارند، اما در مقابل لوله های بدون درز نیازی به جوشکاری یا استفاده از جریان برق ندارند و به همین دلیل کاربردی بسیار بالا در صنایعی نظیر پتروشیمی و انتقال نفت و گاز دارند. لوله های بدون درز، به نام لوله مانیسمان نیز شناخته می شوند. مواد تشکیل دهنده لوله مانیسمان فولاد، استیل و کربن است و سایز های مختلف دارد. در جاهایی که استحکام و امنیت مورد نیاز است، معمولاً از لوله مانیسمان استفاده می ‌شود. لوله مانیسمان یا لوله بدون درز به گونه ‌ای ساخته می‌ شود که بدنه آن یکدست است و همانطور که گفتیم نیازی به جوشکاری ندارد و در برابر زنگ زدگی مقاوم است. این نوع از لوله های فولادی به دلیل کاربرد زیاد در صنایع مهم و انتقال مواد حساس مانند نفت و گاز قیمت بالایی دارند. عدم رسوب گرفتگی در داخل لوله، طول عمر بالا، تحمل بالای دما و فشار، قابلیت جوش پذیری، مقاومت در برابر رطوبت و استفاده در مسافت های طولانی از ویژگی های لوله مانیسمان است.

لوله مانیسمان چیست؟

لوله مانیسمان چرا به این نام معروف شده؟

 لوله مانیسمان به نام سازندگان این لوله انتخاب شده است. این نوع از لوله های فولادی که بدون درز هستند، نخستین بار توسط دو برادر آلمانی به نام های رینهارد مانسمان و مکس مانسمان در سال ۱۸۸۵ میلادی اختراع شد. به مرور زمان با پیشرفت تکنولوژی روش های تولید مدرن تری برای ساخت لوله مانیسمان به کار برده شد. برای تولید لوله مانیسمان از شمش فولادی استفاده می‌ شود. البته قبل از استفاده از شمش از روش های تولید به صورت نورد سرد استفاده می ‌شد. همین استفاده از شمش به جای ورقه های آلومینیومی در ساخت لوله مانیسمان، سبب می ‌شود تا عمر و استحکام بالایی داشته باشند و جز پرکاربردترین لوله ها در صنایع محسوب شوند و حدود ۲۰ درصد بیشتر از لوله های درزدار فشار وارده را تحمل کنند. این لوله ها سطحی صاف و براق دارند و در ضخامت ها و اندازه های مختلفی هستند. به همین دلیل صنعتگران می توانند هر زمان که نیاز باشد از لوله مانیسمان به جای لوله های درزدار استفاده کنند و آن ها را جایگزین کنند، اما چنین امکانی برای لوله درزدار وجود ندارد. لوله های مانیسمان کاربرد های متفاوتی دارند و همانطور که قبلاً اشاره کردیم در صنایع حساس استفاده می شوندلوله های مانیسمان در انتقال صنعت دارویی، انتقال مواد اسیدی، صنایع نظامی، پتروشیمی و نقت و گاز، آتش نشانی، ساخت پل و اسکله، کشتیرانی و... کاربرد دارند.

لوله مانیسمان چرا به این نام معروف شده؟

مشخصات لوله مانیسمان چیست؟

برای ساخت لوله مانیسمان با شمش فولادی از دستورالعمل ‌های مخصوص استفاده می ‌شود. مشخصات لوله مانیسمان با توجه به روش تولید آن متفاوت است و با توجه به منطقه‌ای که قرار است از لوله مانیسمان بهره‌ برداری شود از روش ‌های ساخت مختلفی استفاده می شود. به صورت اجمالی مراحل ساخت لوله مانیسمان را شرح می دهیم تا بتوانیم مشخصات انواع رده های لوله مانیسمان را شفاف تر بیان کنیم.

  1. ابتدا فولاد حرارت دیده را به دمای مناسب برای شکل‌ دهی می ‌رسانند تا نرم شود.
  2. در مرحله دوم با استفاده از لخ پرس آن را سوراخ می کنند.
  3. در مرحله سوم با استفاده از دستگاه النگاتور این فولاد گرم شده را گرد می کنند.
  4. در مرحله بعدی یک سمبه به طول ۱۲ متر را با سرعت بالا به داخل فولاد گرم شده شلیک می کنند. این عمل باعث می شود تا عبور سمبه از داخل شمش فولادی آن را تبدیل به یک لوله بدون درز کند.
  5. در مرحله نهایی نیز اگر لوله تاب داشته باشد، آن را صاف کرده و با انجام عملیات کشش به اندازه دلخواه می رسانند.
  6. در آخرین مرحله از فرایند ساخت، لوله را با آب سرد می کنند و در داخل دستگاه کونیک صاف می کنند.

اکنون به بحث مشخصات لوله مانیسمان می رسیم. دیواره لوله مانیسمان ضخامت های متفاوتی دارد و از این رو لوله های مانیسمان با ضخامت های مختلف دارای مشخصات متفاوتی هستند. به طور مثال این لوله ها در رده های۲۰، ۴۰، ۶۰، ۸۰، ۱۲۰ و ۱۶۰ موجود هستند. طول لوله مانیسمان نیز جزو مشخصات فنی آن حساب می شود. لوله مانیسمان با توجه به اندازه گیری دو سر آن به دو طول ۱۲ و شش متری در داخل کشور وجود دارد. قطر لوله نیز یکی دیگر از مشخصات لوله مانیسمان محسوب می شود و همانطور که گفتیم با توجه به افزایش قطر لوله و تغییر اندازه قطر داخلی و خارجی لوله آن را در رده های مختلفی طبقه بندی می کنند. از معیار های دیگر برای تعیین مشخصات لوله مانیسمان می ‌توان به وزن لوله، استاندارد لوله مانیسمان و مقاومت در برابر فشار و حرارت اشاره کرد. برای خریدشما می توانید لوله مانیسمان با کیفیت و پرکاربرد را از ما بخرید. شهرآهن عرضه کننده لوله مانیسمان با کیفیت و قیمت مناسب است. پس با خیال راحت از ما خرید کنید.