تولید فروکروم چگونه انجام می شود؟

در جهان فعلی تکنیک ها و روش های زیادی برای تهیه و ساخت فروکروم وجود دارد. مشهورترین و بهترین روش تولید این محصول، استفاده از واکنش کربوترمیک است. یعنی اکسید موجود در مواد اولیه ذوب شده در دمای بسیار زیاد با کربن موجود در کک در حضور آهن احیا می شود و فروآلیاژ مورد نظر تولید می گردد. در طول انجام این پروسه با احیای سنگ معدنی که از مقادیر کافی کروم برخوردار است، فروکروم تولید می شود. لازم به ذکر است که برای انجام درست فرآیند فوق الذکر از زغال سنگ و کک بهره گیری می شود.
برای تولید اکثر فروآلیاژها از کوره های قوس الکتریکی استفاده می شود. تولیدکنندگان فروکروم نیز برای ساخت محصول خود از این نوع کوره ها بهره می گیرند. پس از تکمیل واکنش و انجام کامل احیا، ماده حاصل در بازه های زمانی مشخص جمع آوری می شود. انجام این کار باید در بازه های ثابت زمانی و فواصل منظم صورت گیرد. 
پس از آغاز فرآیند مربوطه و تولید حجم قابل توجهی از محصول آلیاژ آهن- کروم، فلز مذاب و سرباره از سوراخ در نظر گرفته شده بر روی کوره قوس الکتریکی بیرون رفته و خارج می شوند. در این مرحله ماده حاصل با عبور از دهانه موجود، در مکان دیگری جمع آوری می گردند. فروکروم تولید شده در این زمان مذاب است و برای انجام فرآوری های آتی بر روی آن ابتدا باید با استفاده از فرآیند ریخته گری، به نقطه انجماد برسد. در نهایت فروکروم جامد آماده بکار گیری در صنایع فولاد می شود و به متقاضیان ارائه می شود. 

برای کسب اطلاعات تکمیلی در رابطه با تولید فروکروم تا پایان این مقاله همراه ما باشید و در صورت نیاز به هرگونه اطلاعاتی در زمینه قیمت میلگرد و انواع مقاطع فولادی و یا مقالاتی همچون خم کاری میلگرد و انواع اطلاعات مورد نیاز خود می توانید به سایت خرید و فروش آهن آلات شهرآهن مراجعه کنید و حتی با کارشناسان حرفه این مجموعه در ارتباط باشید. 

فروکروم

تولیدکنندگان فروکروم چه کسانی هستند؟

با توجه به اهمیت و نقش حیاتی و تاثیرگذار تولید فروکروم در بهبود عملکرد تولیدات صنایع مادر و وجود ظرفیت های لازم برای تولید این محصول در کشور، تولیدکنندگان زیادی وارد عرصه تولید و راه اندازی کارخانه فروکروم شده اند. قدمت برخی از فعالان در این عرصه زیاد است و توسعه و رشد کارخانه و برند آن ها به حدی است که تولیدات خود را به کشورهای متقاضی نیز ارسال می کنند. حضور کارخانه های نوپا و تولیدکنندگان تازه کار در این حیطه از تولید نیز نوید آینده ای روشن تر برای کشور دارد.
کارخانه تولید فروکروم استان کرمان به عنوان بزرگترین تولیدکننده این محصول در خاورمیانه مشغول به فعالیت است. فروکروم سبزوار، معادن فاریاب و آلیاژ سمنان نیز از تولیدکنندگان این ماده کاربردی محسوب می شوند که همگی در زمینه تولید فروکروم پر کربن مشغول به کار و فعالیت هستند. علاوه بر کارخانه های فوق، مجتمع های تولیدی کوچک دیگری نیز در زمینه تولید فروکروم مشغول به کار هستند. افزایش ظرفیت تولید این ماده، موجب رشد و اشتغال زایی در کشور خواهد شد.

تولیدکنندگان فروکروم چه کسانی هستند؟

تولید فروکروم در ایران

اگر چه استفاده از فروکروم در صنایع فولاد و ریخته گری ضروری و حیاتی است، اما توسعه صنعت ساخت این محصول در تمام جهان صرفه اقتصادی ندارد. چرا که تولید این فروآلیاژ نیازمند صرف انرژی زیادی است که در صورت بالا بودن هزینه تامین آن، عملا تولید فروکروم غیر اقتصادی وزیان ده خواهد بود. در ایران به دلیل قیمت مناسب و در دسترس بودن آسان آن، طرح های تولید فروکروم توجیه اقتصادی دارد و از این رو تولید کنندگان زیادی وارد این عرصه شده اند تا امکان رشد و توسعه کشور را تا بالاترین سطح ممکن فراهم آورند.
با توجه به اینکه در طبیعت امکان دسترسی آزاد به کروم وجود ندارد، برای تولید فروکروم، از سنگ های معدنی مخصوصی که مشتمل بر این عنصر هستند استفاده می شود. در گذشته بیشتر معدن کاران و صاحبان معادن، سنگ های معدنی استخراج شده خود را به دیگر کشورها صادر می کردند. امروزه با توجه به بالا رفتن اهمیت تولید در کشور، سنگ های کرومیت استخراجی برای تامین مواد اولیه کارخانه های تولید فروکروم استفاده می شوند. با توجه به قیمت گذاری حداقلی برای حاملان انرژی و بهای پایین سوخت در کشور ایران، کارشناسان توسعه صنعت، تولید فروکروم مناسب و ایده آل را ارزیابی می کنند. در حال حاضر نیمی از ظرفیت سنگ های معدنی استخراج شده، صرف تامین نیاز داخلی شده و مابقی به دیگر نقاط جهان به خصوص کشور چین صادر می شود. امروزه نیاز کشور به فروکروم پرکربن از طریق تولید در کارخانه های داخلی و نیاز به فروکروم کم کربن از طریق واردات تامین می گردد.