فروکروم عنصری است که در دسته فروآلیاژها دسته بندی می شود. فروآلیاژ به عناصری اتلاق می گردد که متشکل از آهن و یک عنصر دیگر هستند. پیشوند فرو در عبارت فروآلیاژ حکایت از حضور آهن در این عناصر دارد. از این رو واضح است که فروکروم نیز از ترکیب کروم و آهن ساخته شده است. در ادامه این مقاله شما اطلاعات تکمیلی در رابطه با فروکروم را یه دست خواهید آورد. در صورتی که تمایل به کسب اطلاعات بیشتر دارید می توانید به سایت خرید و فروش آهن آلات شهرآهن مراجعه کنید. 

کروم به عنوان یکی از سخت ترین عناصر موجود در طبیعت شناخته می شود. نکته قابل تامل در این رابطه این است که این ماده به صورت آزاد در دسترس نیست و تنها کانی فلزی کرومیت شامل این عنصر ارزشمند است. با ذوب ماده معدنی کرومیت در کوره های قوس الکتریک و طی نمودن پروسه مربوط به آن، فروکروم حاصل خواهد شد.

میزان کروم موجود در این فروآلیاژ بین 50 تا 70 درصد کل است. این عنصر متشکل از عناصر آهن، کروم، کربن، گوگرد، سیلیسیم و فسفر است. می توان گفت که اصلی ترین تفاوت میان فروکروم و کروم، حضور آهن در ترکیبات آن ها است. 

از فروکروم در صنعت تولید فولاد و برای عمل آوری و ساخت فولاد ضد زنگ استفاده می شود. اصلی ترین تولیدکننده این فروآلیاژ در جهان هند، آفریقای جنوبی، روسیه، چین و قزاقستان هستند. فروکروم ساخت آفریقای جنوبی با عنوان کروم شارژی در بازار ارائه می شود. تولید این محصول در کشورهایی که هزینه انرژی در آن زیاد است، توجیه اقتصادی ندارد چرا که برای تولید این محصول، انرژی زیادی مورد نیاز است.

عنصر فروکروم با استفاده از سنگ هایی با درصد ناچیز کربن ساخته و تولید می شود. حضور این عنصر در فولاد سازی و تولید فولاد ضد زنگ حیاتی است. 

در سایت شهرآهن شما می توانید مقالات و اطلاعات فراوانی در رابطه با میلگرد و قیمت این فولاد و همچنین نحوه خم کاری میلگرد و... به دست آورید و از کارشناسان این مجموعه نیز مشاوره رایگان دریافت کنید. 


دسته بندی کلی فروکروم چیست؟

دسته بندی کلی فروکروم چیست؟

فروکروم های تولید شده در سراسر جهان را می توان به سه دسته انواع کم کربن، با کربن متوسط و پر کربن دسته بندی نمود.

فروکروم کم کربن یک ماده آلیاژی با درصد بیشتر کروم نسبت به دیگر انواع این محصول است. به عبارت دیگر می توان گفت که میزان کروم بکار رفته در ساخت این نوع فروآلیاژ، بیشتر از سایر ترکیبات آن مانند آهن و غیره است.

فروکروم کم کربن در تولید فولادهای دما بالا و ضد زنگ کاربرد گسترده ای دارند وبکار گیری از آنها در صنایع شیمیایی و ... کاملا متداول است. در تولید میله، جوشکاری، واحد آهنگری و ریخته گری از فروکروم بهره گیری می شود. استفاده از فروکروم منجر به ارتقاء خواص شیمیایی و مکانیکی فولادهای تولیدی می شود و بهبود قابل توجهی در محصولات ایجاد می کند. مقاومت بالاتر در برابر خوردگی و سایش، افزایش سختی فولاد از مزایای بکارگیری فروکروم است.

انواع پرکربن فروکروم از ذوب سنگ معدن در داخل کوره های قوس الکتریکی به همراه کک حاصل می شود. این فروآلیاژ که رایج ترین عنصر مورد استفاده در صنایع فولادسازی است، برای تولید انواع فولاد ضد زنگ و با مقدار بالای کروم بکار گرفته می شود. شکل پودری این محصول در تولید صفحات مقاوم به سایش، الکترودهای لوله‌ای و فولادهای مهندسی کاربرد دارد. به علاوه در تولید ابزارها و بلبرینگ‌های فولادی، جوشکاری، ریخته گری، تولید فولادهای مهندسی و سایر فولادهای آلیاژی از فروکروم پر کربن استفاده می شود.
ویژگی های فروکروم چیست

ویژگی های فروکروم چیست

فروکروم از ویژگی‌هایی خاصی برخوردار بوده که عبارتند از:

  • این فروآلیاژ در صنعت فولاد و ریخته گری کاربرد بسیار اساسی و گسترده‌ای دارد از آن به عنوان جایگزینی اقتصادی برای آلیاژ کروم فلزی استفاده می شود. به علاوه خاصیت های فیزیکی و شیمیایی این عنصر بهینه است.
  • کروم از مقاومت قابل توجهی در برابر عوامل خوردنده موجود در محیط پیرامون خود برخوردار است و به همین دلیل از این عنصر در تولید فولادهای ضد زنگ استفاده می گردد.
  • استفاده از کروم در ساخت و تولید فولاد موجب ارتقاء مقاومت حرارتی فولاد شده و درجه سختی فولاد را به طور همگن افزایش می دهد.
  • فروکروم دارای حالت جامد بوده و به صورت های گوناگونی نظیر گرانول، کلوخ، پودر و کریستال های کوچک در دستری قرار دارد. 
  • رنگ این محصول متغیر بوده و طیفی بین خاکستری فلزی تا خاکستری روشن دارد.
  • این آلیاژ نامحلول و بدون بو بوده و از قابلیت اشتعال برخوردار است.
  • نقطه جوش فروکروم بین 2700 تا 3000 درجه متغیر است و نقطه ذوب آن نیز بالاتر از 1500 درجه سانتی گراد است.
  • میزان چگالی این محصول وابستگی زیادی به ترکیبات بکار گرفته شده در آن دارد و بین 6 تا 9 گرم بر سانتی متر مکعب متغیر است.