تسمه در صنعت کاربرد فراوانی دارد. این قطعه یکی از مهمترین تجهیزات حمل بار می باشد که از گذشته تاکنون مورد استفاده بشر بوده و رایج ترین نوع آن تجهیزات حمل بار قلابی شکل است. در مصر باستان و تمدن های یونان و روم، تجهیزات حمل بار از جمله تسمه کاربرد فراوانی داشته اند. این تجهیزات به بار متصل می‌شوند و در انقلاب صنعتی جایگاه ویژه ای پیدا کرده اند.
تجهیزات بلند کننده از قبیل تسمه های فولادی، نسبت به سایر وسایل بلند کننده به مراقبت بیشتری نیاز دارند و استفاده نادرست از آن توسط افراد غیر حرفه ای سبب فرسایش و آسیب دیدگی آن خواهد شد. این افراد ممکن است از انواع تسمه آهنی برای حمل بار بیش از حد مجاز استفاده کنند که در این صورت علاوه بر آسیب‌دیدگی، ممکن است خسارت های جبران ناپذیری به بار های حمل شده نیز وارد شود. در ادامه با انواع تسمه های حمل بار و روند تولید تسمه آهنی آشنا می شوید.


تسمه آهنی چیست؟

اولین موردی که باید در فهم اینکه تسمه آهنی چیست متوجه شوید این است که معمولاً برای ساخت انواع تسمه آهنی از فولادهای با درصد کربن پایین استفاده می کنند. برای بیان ویژگی های زنجیر آلیاژ فولادی، حداقل بار وارد شده و سایر ویژگی های این تسمه ها از کد آمریکایی ANSI B30.9 استفاده می شود. تولید کنندگان در تولید تسمه آهنی می بایست یک برچسب بادوام که شامل ویژگی های فوق می شود را در تولید تسمه آهنی به آن بچسباند. این برچسب باید شامل اسم سازنده، اندازه و ظرفیت بار باشد.
تحمل دمای بالا، حمل بارهای ناهموار و خشن و مواردی از این قبیل جزو برترین مزایای انواع تسمه آهنی نسبت به سایر محصولات مشابه مانند تسمه های طناب سیمی محسوب می شود. البته این نکته را در نظر داشته باشید که تسمه های آهنی نباید در معرض حرارت بالای ۱۰۰ درجه فارنهایت قرار بگیرند.
انواع اتصال های انتهایی شامل زنجیره‌ای، حلقه ای، اتصال های گلابی شکل و اتصالات مستطیل کشیده شده می‌شوند. این اتصالات از آلیاژ فولادی گرمادیده یا کربن ساخته شده و به راحتی در دسترس هستند. تسمه های آهنی نسبت به سایر محصولات مشابه قیمت بالاتری دارند، زیرا در ساخت آن ها از مواد اولیه گران تر و با کیفیت تر استفاده شده است. معمولا قلاب ها و اتصالات انتهایی این تسمه ها از طریق فرآیند جوش کردن یا فرآیندهای مکانیکی به انتهای آن متصل می شوند.

تسمه آهنی

تسمه های طناب سیمی

این محصولات نیز مانند تسمه های فولادی در باربری و صنایع مختلف کاربرد فراوانی دارند. از جمله ویژگی های طناب سیمی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سهولت در بازرسی
  • نرخ استحکام به وزن بالای آن
  • ذخیره سازی قدرت بالا
  • انعطاف پذیری خوب

تسمه های سیمی نسبت به سایر محصولات مشابه در حمل بار خطر کمتری ایجاد می کنند، زیرا قبل از پارگی پوشش خارجی از هم گسیخته می شود و همین امر به نوعی به عنوان یک هشدار برای استفاده کننده تلقی می گردد. تسمه های طناب سیمی نباید در معرض تاب خوردگی قرار بگیرند، چرا که در این صورت تغییرات به وجود آمده در ظاهر تسمه دائمی خواهد بود و بر طرف کردن آن دشوار است و همین امر دلیلی بر به وجود آمدن مشکلات دیگری نیز می شود. این محصولات از رشته‌های به هم تابیده سیم و الیاف ساخته می‌شوند.


تسمه های مش فلزی

برای حمل بار در دمای بالا و جهت استفاده در کاربردهای ساینده می‌توان از انواع تسمه آهنی مش فلزی استفاده کرد. معمولاً در حمل بار هایی که برنده هستند مانند قطعات فولادی، تخت های مصنوعی یا صفحه های فلزی، از تسمه های مش فلزی استفاده می شود. این محصولات را از فولادهای ضد زنگ و کربن می سازند و می توان آن ها را در دمای منفی ۲۹ درجه تا ۵۵۰ درجه فارنهایت به کار گرفت.

انواع تسمه حمل بار

تسمه های طناب الیافی

در گذشته های دور، بشر برای ساخت طناب از موی حیوانات و گیاهان مخصوص استفاده می‌کرد. امروزه نیز می توان با استفاده از الیاف ویژه، طناب هایی با ساختار تابیده شده ساخت.


تسمه های پلی استر

تسمه هایی مانند تسمه های نایلونی، در برابر مواد اسیدی مقاومت چندانی ندارند، اما تسمه های پلی پروپیلن در برابر اسیدها و بازها مقاومت بالایی دارند. از دیگر تسمه های مقاوم در برابر اسید می توان به تسمه های پلی استر اشاره کرد.

 بیشتر بدانید: بررسی کامل اتصالات لوله فولادی در صنعت

تسمه های گرد الیافی

این محصولات از الیاف فیلامتنی ممتد ساخته شده و به وسیله یک کاور محافظت می شوند. این قطعات در دمای منفی ۱۰ درجه سانتیگراد الی ۹۰ درجه سانتیگراد کاربرد دارند و به گروه های تسمه های بی انتها،دوچشمی و چند پایه تقسیم می شوند.


تسمه های منسوخ تخت

برای ساخت تسمه های منسوخ تخت از پلی استر و پلی پروپیلن و الیاف نایلون استفاده می شود. این تسمه ها جرقه تولید نمی کنند و وزن نسبتا سبکی دارند و نباید در دماهای بیشتر از ۱۸۰ درجه فارنهایت به کار گرفته شوند.

برای اطلاع از قیمت میلگرد، قیمت تیرآهن، قیمت لوله به صفحه ی مربوطه مراجعه کنید.