میلگرد چیست و انواع آن

میلگرد نوعی میله فولادی است که در اندازه‌های متفاوتی تولید می‌شود و در پروژه‌های ساخت و ساز و بتن‌ ریزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بتن از مقاومت بسیار بالایی در برابر فشار برخوردار است اما در برابر نیروهای کششی و چرخشی بسیار ضعیف عمل می‌کند و نیاز به تقویت کننده دارد. میلگرد که در نقش تقویت کننده بتن عمل می‌کند، می‌تواند از ترک خوردن بتن و فروپاشی سازه به شدت جلوگیری کرده و استحکام پروژه را افزایش دهد. افزایش ساخت و ساز در سال‌های اخیر میزان استفاده از انواع مختلف میلگرد را افزایش داده است به همین منظور قصد داریم در این مطلب در خصوص میلگرد، مشخصات میلگرد، انواع میلگرد و یکی از برترین توزیع کننده‌های میلگرد ایران اطلاع جامعی را با شما به اشتراک بگذاریم. با ما همراه باشید. شما عزیزان می توانید برای مشاهده قیمت میلگرد ذوب آهن اصفهان به صفحه اختصاصی که برای این مجموعه از محصولات در سایت شهرآهن درنظر گرفته شده است مراجعه نمایید و در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع میلگرد ذوب آهن اصفهان، آموزش نحوه محاسبه وزن میلگرد و ... با کارشناسان شهرآهن تماس بگیرید.  

میلگرد چیست

میلگرد یا آرماتور، یکی از محصولات فولادی است که در بتن برای جبران مقاومت کششی پایین مورد استفاده قرار می‌گیرد. فولادی که در سازه‌های بتن آرمه برای افزایش مقاومت کششی به کار می‌رود به شکل سیم یا میلگرد است. میلگرد در کشورهای مختلف با استانداردهای متفاوتی تولید می‌‌شود و در هر استانداردی طبقه بندی مشخصی وجود دارد. میلگردهای تولید شده در ایران نیز با استاندارد میلگرد کشور روسی مطابقت دارد. قطر میلگرد نیز براساس کارخانه تولید کننده متفاوت است. میلگردهای تولیدی ذوب آهن اصفهان تا قطر ۴۰ میلی‌متر ساخته می‌شوند. شما عزیزان می توانید برای استعلام قیمت میلگرد ابهر به صفحه اختصاصی که برای محصولات کارخانه فولاد سیادن ابهر در سایت شهرآهن درنظر گرفته شده است مراجعه نمایید، همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این محصولات با کارشناسان شهرآهن ارتباط برقرار نمایید. خرید آهن آنلاین یکی از راه های خرید آهن آلات است که به دلیل عدم وجود محدودیت زمانی و مکانی برای ثبت سفارش محبوب شده است و مورد توجه متقاضیان خرید آهن آلات در صنایع مختلف قرار گرفته است.

میلگرد چیست 

درباره میلگرد

میلگردها براساس اندازه، قطر و جنس در ساخت سازه‌های مختلف استفاده می‌شوند. این محصول فولادی کاربردهای فراوانی دارد. به عنوان مثال، دیواره‌های ملاتی و سازه‌های سنگی از نظر مشخصات تا حدودی شبیه به بتن هستند و در مقابل نیروهای کششی تحمل پایینی دارند. بعضی از قطعه‌های استاندارد سنگی مثل آجر و بلوک با تعبیه حفره‌های مخصوص به گونه‌ای طراحی می‌شوند که با قرار دادن میلگرد در این حفره‌ها، آنها را در مقابل نیروهای کششی تقویت کنند. با توجه به اینکه بین فولاد و بتن وجه اشتراک خاصی وجود دارد، برای ساخت میلگردهای تقویتی از فولاد بیشتر استفاده می‌شود. ضریب انبساط دمایی موجود در بتن و فولاد، وجه مشترک بین این دو مطالح است. همچنین نزدیک بودن مقدار ضریب انبساط دمایی مانع بروز تنش‌های اضافی درونی در ساختار بتن می‌شود و این مسئله از تخریب زود هنگام بتن جلوگیری به شدت جلوگیری می‌کند.

 

مشخصات میلگرد

میلگرد طی فرآیند نورد گرم و به وسیله انواع مختلف فولاد تولید می‌شود. به طور معمول برای ساخت میلگرد از فولاد تازه تولید شده استفاده می‌شود اما گاهی اوقات از ضایعات آهن نیز برای ساخت این محصولات فولادی پرکابرد استفاده می‌شود. میلگردها دارای اطلاعات شناسایی خاصی هستند. میلگـردها با علائمی که نشان دهنده محل تولید آلیاژ فولادی، گرید و سایز آنها است در بازار عرضه می‌گردند. استانداردهایی که در ادامه مطالعه می‌کنید توسط انجمن آزمایش و مواد آمریکا برای هر میلگرد تعیین گردیده است:

  • حرف N نشان دهنده این است که میلگرد از فولاد تازه تولیدشده ساخته شده است و حرف W به معنای این است که میلگرد از فولاد ریخته‌‌گری ‌شده ساخته شده است.
  • شناسه‌ درجه‌ میلگرد که نشان دهنده استحکام تسلیم میلگرد است که در سیستم اندازه‌ گیری انگلیسی می‌تواند ۶۰ یا ۷۵ و در سیستم اندازه‌گیری متریک از ۴۲۰ یا ۵۲۰ باشد.
  • S نشان دهنده سطح مقطع موثر یا اسمی میلگرد بر حسب میلی متر مربع است.
  • L طول یک قطعه میلگرد را بر حسب میلی متر نشان می‌دهد.
  • db بیانگر قطر اسمی میلگردهای ساده یا آجدار است بر حسب میلی‌ متر تعیین می‌شود.
  • d1 نشان دهنده قطر زمینه میلگردهای آجدار است که بر حسب میلی متر مشخص می‌شود.
  • d2 نیز نشان دهنده قطر خارجی میلگردهای آجدار بر حسب میلی متر است.
  • نشانه‌ اختصاری تولیدکننده‌ میلگرد که به طور معمول حرف اول اسم کارخانه‌ تولید کننده میلگرد است.

همچنین مقاومت مشخصه فولاد بر اساس مقدار تنش تسلیم این محصول فولادی تعیین می‌شود. مقاومت مشخصه فولاد عبارت است از آن مقدار تنشی که تنش تسلیم حداکثر 5 درصد از نمونه‌های میلگرد فولادی کمتر از آن باشد .رده میلگردهای فولادی نیز عبارت است از عدد مقاومت مشخصه میلگرد برحسب2 N ⁄ mm که پس از حرف s قرار می‌گیرد.

مشخصات میلگرد 

مدل دسته بندی نوع میلگرد

همانطور که پیش از این اشاره کردیم، میلگردهای ساخت داخلی با استانداردهای روسی مطابقت دارند. میلگردها براساس استاندارد روسی به سه گروه دسته بندی می‌شوند:

  • میلگرد A-1: میلگرد صاف. میلگرد A1 یا س240، محصولی بدون آج است که از فولادی نرم و شکل‌پذیر ساخته می‌شود. منحنی تنش کرنش آن دارای پله تسلیم و شکستگی قابل مشاهده است. این میلگرد به دلیل خاصیت تغییر شکل و جوش‌پذیری برای انجام عملیات آهنگری بسیار مناسب است.
  • میلگرد A-2: میلگرد آجدار ساده. این میلگرد از فولادی نیمه سخت ساخته شده است که قابلیت شکل‌پذیری و جوش‌پذیری کمی دارد. منحنی تنش کرنش آن فاقد پله قابل مشاهده است. این نوع میلگرد با دو سطح مقاومت تسلیم 340 و 350 مگا پاسکال تولید می‌شود و برای ساختمان سازی به ویژه در اجرای خاموت‌ها بسیار مناسب است.
  • میلگرد A-3: میلگرد آجدار پیچیده. این میلگرد نیز فولادی نیمه سخت و با شکل‌پذیری و جوش‌پذیری کم است. منحنی تنش کرنش میلگرد A-3 مانند میلگردهای A-2 فاقد پله است. این میلگرد با دو مقاومت تسلیم 400 و 420 مگا پاسکال تولید می‌گردد. میلگرد آج 420 مرسوم‌ترین نوع میلگرد مورد استفاده در صنعت ساختمان سازی ایران به شمار می‌رود.
  • میلگرد A-4: میلگرد آجدار. این میلگرد که به عنوان فولاد سخت و مقاوم شناخته می‌شود با مقاومت‌های تسلیم 500 و 520 مگا پاسکال تولید می‌گردد. از این نوع میلگرد در ساخت انواع سازه‌ها به‌جز دیوارهای برشی و قاب خمشی استفاده می‌شود.

مدل دسته بندی نوع میلگرد 

انواع میلگرد

میلگـرد در اندازه‌ها و قطرها مختلفی تولید می‌شوند و هر کدام از این میلگـردها ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارند. از میان میلگردهای تولید شده، ۴ نوع میلگرد بیشترین کاربرد را دارند که در ادامه به آنها پرداخته می‌شود.

  • اروپایی: کشورهای اروپائی که اکثراً کشورهای زلزله خیزی نیستند و در مناطق امن جغرافیایی قرار گرفته‌اند، از روش ترمکسبرای تولید میلگرد استفاده می‌کنند. از این رو آنالیز شیمیایی متناسب با روش ترمکس را برای تولید میلگرد در نظر می‌گیرند.
  • فولاد کربن: میلگرد سیاه پرمصرف‌ترین میلگرد در دنیا است. این میلگرد که دارای میزان استحکام کششی بسیار مناسبی است از ضد زنگ نیست و بعد از زنگ زدن باعث می‌شود بتن دچار ترک خوردگی شود و بشکند. به همین دلیل بهتر است در محیط‌های مرطوب از این میلگرد استفاده نشود.
  • گالوانیزه: میزان مقاومت این میلگرد در برابر زنگ زدگی از روکش آپوکسی کمتر است ولی در برابر آسیب‌پذیری از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است. تفاوت مقاومت میان این دو نوع میلگرد باعث کاهش قیمت روز میلگرد گالوانیزه شده است.
  • فولاد استنلس: این میلگرد گران‌ترین میلگرد موجود در بازار است. قیمت میلگرد استنلس ۸ برابر بیشتر از میلگـرد اپوکسی است. این نوع میلگرد ۱۵۰۰ برابر بیشتر از میلگـرد سیاه در برابر زنگ زدگی مقاومت نشان می‌دهد.

برای خرید انواع میلگرد یا دریافت مشاوره برای انتخاب مناسب ترین میلگرد با ما در شهرآهن تماس بگیرید.