بررسی جامع انواع لوله مانیسمان در صنعت نفت و گاز

یکی از پرکاربرد ترین فلزات در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی فلز فولاد است. فولاد به دلیل استحکام بسیار بالایی که دارد کاملا مناسب برای ترابری و جابجایی مواد نفتی به حساب می ‌آید. زیرا این فلز دارای حداکثر ۲ درصد کربن است و در پی آن استحکام بسیار بالایی نیز دارد. همچنین این فلز دارای ناخالصی هایی همچون نیکل و کروم نیز می باشد و در برابر اکسید شدن بسیار مقاوم است. همانطور که می دانید صنعت نفت و پتروشیمی جزو صنایعی است که دمای بسیار بالایی در آن وجود دارد. به همین جهت نیز از فلز فولاد در این صنایع استفاده می‌ شود. فلز فولاد و مقاومت بسیار بالایی در برابر دماهای زیاد دارد و همین مسئله باعث پرکاربرد شدن فلز فولاد در صنایع پتروشیمی می باشد. در ادامه در مورد دلایل استفاده از لوله مانیسمان در صنعت نفت و گاز بیشتر توضیح خواهیم داد و در مورد قیمت لوله مانیسمان نیز بیشتر صحبت خواهیم کرد. پس با شهرآهن همراه باشید.

بررسی جامع انواع لوله مانیسمان در صنعت نفت و گاز

چرا لوله مانیسمان در صنعت نفت و گاز اهمیت دارد؟

لوله مانیسمان همانطور که گفتیم یک لوله فولادی قطور است که برای صنایع پتروشیمی و نفت و گاز اهمیت بسیار بالایی دارد. این لوله در بخش‌های مختلفی از صنایع پتروشیمی مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال لوله های بالادستی که جزو لوله های بسیار مقاوم به حساب می ‌آیند میزان فشار و حرارت بسیار بالایی را تحمل می‌ کنند و سیالات داغ با فشار بسیار بالا از آن ها عبور می ‌کند. یکی از انواع لوله های دیگر که برای صنایع میان دستی کاربرد دارد به منظور نقل و انتقال سیالات دیگر همچون نفت و گاز به کار می رود علاوه و بر آن انواع بخار و اسید ها نیز از این لوله عبور می کنند. مقاومت و دوام این لوله نسبت به صنایع بالادستی کمی پایین تر است. در صنایع پایین دستی از لوله های مانیسمان با کیفیتی به مراتب پایین‌ تر استفاده می ‌شود. این صنایع غالبا به منظور لوله کشی برای پالایش نفت و گاز و محصولات جانبی آن مورد استفاده قرار می گیرند. لوله مانیسمان که نسبت به دو مدل بالاتر دارای ضخامت کمتری است و مقاومت پایین تری نیز دارد و برای کاربردهای عمومی و خدمات همگانی مورد استفاده قرار می گیرد. همانطور که قبلا هم گفتیم به دلیل فشار بسیار زیاد و حرارت بالا نیاز به لوله های مانیسمان در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی بسیار احساس می شود و تا به حال دیده اید که تمامی صنایع پایین دستی و بالادستی نیاز به این لوله برای ادامه فعالیت های خود دارند.

چرا لوله مانیسمان در صنعت نفت و گاز اهمیت دارد؟


اگر برای انتقال نفت و گاز به جای لوله مانیسمان از لوله درزدار استفاده شود، چه اتفاقی می افتد؟

لوله های فولادی به لوله های بدون درز و درزدار معروف هستند. لوله های بدون درز در واقع با نام مانیسمان شناخته می شوند و برای تولید این لوله ها از هیچگونه روش جوشکاری استفاده نمی شود، بلکه از شمش فولاد استفاده می ‌شود و پس از اعمال تمام فرآیندهای لازم داخل لوله خالی می‌ شود. اما لوله های درزدار همانطور که از نام آن ها نیز پیداست به صورت درز دار تولید شده ‌اند. اگر در انتقالات نفت و گاز در صنعت پتروشیمی از لوله های درزدار استفاده شود امکان باز شدن درز لوله طی فشار و حرارت بالا زیاد خواهد بود. به همین جهت نیز در صنایع پتروشیمی حتما از لوله های بدون درز استفاده می شود تا از بروز خسارت های جانی و مالی در صنایع نفتی و بالایشگاها جلوگیری به عمل آید. این در صورتی است که استفاده از لوله های درزدار امکان بروز خسارت ها را افزایش می دهد.

شما عزیزان می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه انواع لوله مانیسمان در صنعت نفت و گاز با کارشناسان ما تماس گرفته و مشاوره رایگان دریافت کنید و اگر قصد خرید دارید با خیالی آسوده خرید خود را انجام دهید.