قیمت مولیبدن در ایران چگونه ارزیابی می شود

مولیبدن عنصری است که نام آن از کلمه یونانی Molybdos به معنی مشابه با سرب اقتباس شده است. این عنصر از رنگ سفید مایل به خاکستری دارد و به طور آزاد در طبیعت در دسترس نیست. از این عنصر ارزشمند در تولید آلیاژهایی که در برابر زنگ زدگی مقاوم هستند و سختی پذیری قابل توجهی دارند استفاده می شود. این ماده در صنعت نفت حکم کاتالیزور را دارد، همچنین ضریب انبساط گرمایی کم و مقاومت دمایی زیاد موجب بهره گیری از این عنصر در صنعت الکترونیک شده است. کاربردهای دیگری نیز برای این عنصر تعریف شده است، به عنوان مثال از این عنصر در صنایع لاستیک و پلاستیک، شیشه سازی و ... نیز استفاده و بهره برداری می شود. ارزیابی و تخمین قیمت مولیبدن در ایران تحت تأثیر مولفه های خاصی است و عوامل منحصر به فردی در تعیین قیمت این محصول نقش آفرینی می کنند که در ادامه آن ها را بررسی می کنیم. شما در سایت خرید و فروش آهن آلات شهرآهن این امکان را دارید تا اطلاعات فراوانی همچون قیمت میلگرد زاگرس و دلایل کاهش قیمت میلگرد امروز و بسیاری اطلاعات دیگر را بررسی کنید. 

 

قیمت مولیبدن در ایران چگونه ارزیابی می شود

عوامل تأثیرگذار بر قیمت مولیبدن

تعیین قیمت هر عنصر و ماده ای وابسته به عوامل متغیری است که بدون در نظر گرفتن آن‌ها نمی توان محدوده واقعی قیمت آن را تخمین زد. قیمت مولیبدن وابسته به مولفه های زیر است:

  • میزان تقاضا در بازار برای مولیبدن: حجم تولید و استخراج مولیبدن تقریبا ثابت است و چنانچه تقاضا برای محصول بیشتر از اندازه معمول شود، قیمت محصول ارتقاء خواهد یافت.
  • میزان استخراج و تولید ملیبدن: حجم و میزان استخراج این عنصر از عوامل تاثیر گذار بر قیمت این محصول است. روشن است که استخراج مقادیر کمتر با فرض ثابت بودن تقاضا در بازار منجر به بالا رفتن قیمت مبادله این محصول خواهد شد.
  • نوسان بهای دلار و ارز در جهان: با توجه به این‌که تغییرات در نرخ دلار با فلزات درجهت عکس هم قرار دارند، می توان نرخ دلار را به عنوان عاملی تعیین کننده در قیمت مولیبدن دانست، چرا که با تقویت ارزش دلار، قیمت فلزات کاهش پیدا می کند و با ضعیف شدن آن بهای فلزات بالا می رود. بر خلاف دلار، رابطه بهای فلزات و یورو هم جهت است، یعنی تقویت یورو منجر به افزایش بهای فلزات می شود.
  • حجم فعالیت های اقتصادی جهانی: چنانچه حجم فعایت های اقتصادی در دنیا بیشتر از قبل شود، نیاز به مولیبدن برای انجام پروژه های مربوطه بالا می رود. لذا افزایش تقاضا منجر به بالا رفتن قیمت این عنصر می گردد.
  • رتبه مالی و نرخ تورم کشورهای متقاضی مولیبدن: کشورهایی که تولیدکننده و مصرف کننده عمده مولیبدن هستند، می توانند نقش چشمگیری در تعیین بهای این محصول داشته باشند و تعیین کننده قیمت این عنصر باشند.

عوامل تأثیرگذار بر قیمت مولیبدن

تعیین قیمت مولیبدن ایران بر اساس مصوبات ستاد تنظیم بازار

با توجه به جاری بودن رانت در بسیاری از فعالیت های اقتصادی کشور، ستاد تنظیم بازار برای پیشگیری از ظهور و گسترش این آفت در امر تعیین قیمت و مبادلات مولیبدن، مصوباتی را تهیه و ارائه نموده است. میزان توليد عنصر موليبدن در ایران چیزی در حدود شش هزار تن است و ظرفيت تولید كارخانه‌هاي فعال در صنايع پايين دستي تقریبا 27 هزار تن است. در حال حاضر شرکت مس سولفور، با استخراج مولیبدن از خاک، محصول 54 درصد تولید و عرضه می کند و کارخانه های پایین دستی تولیدات این شرکت را به صورت اکسید 64 درصد در می آورند. البته طبق قوانین وضع شده در سال 1389 باید درصد فراوری این عنصر ارتقاء می یافت تا ارزش افزوده حاصل از تولید این عنصر از کشور خارج نگردد. متاسفانه از جانب کارخانه های صنایع پایین دستی فعال در عرصه صادرات، اقدام بایسته ای در این رابطه صورت نگرفته است، همچنین کارخانه های پایین دستی موظف به تولید مولیبدن 99 درصد شده بودند که این امر تا کنون حاصل نشده است و همچنان روند گذشته در کارخانجات جاری است. با توجه به تغییرات ایجاد شده در نرخ آزاد و رسمی ارز، فروش محصولات صادراتی تنها به بهای ارز حاصل از صادرات مجاز است، از این رو طبق مصوبات ستاد تنظیم بازار مقرر گردید که مولیبدن ارائه شده به کارخانجات پایین دستی با قیمت متوسط ارز دولتی و آزاد صورت گیرد. این امر به جهت کمک به صنایع داخلی و جلوگیری از ورشکستگی و حذف آن‌ها صورت گرفته است. اگر چه از نظر سازمان های نظارتی، وجود این اختلاف قیمت نادرست و غیر قابل قبول است، چرا که این مسئله می تواند سبب ایجاد رانت و مشکلات ناشی از آن برای کشور گردد. شهرآهن فروشگاه اینترنتی معتبری است که مولیبدن را بر اساس قیمت تعیین شده ستاد تنظیم بازار به فروش می رساند. شما می توانید با کارشناسان شهرآهن در ارتباط باشید و اطلاعات بیشتری درباره چگونگی ارزیابی قیمت مولیبدن در بازار ایران کسب کنید.