ورق آجدار

ورق آجدار جزو دسته ورق های گرم st37 محسوب می شود. به منظور کاهش اصطکاک سطح، روی این محصول برجستگی هایی مانند عدسی، لوزی، بادام یا الماس طراحی شده است. اشکال روی ورق آجدار به گونه ای طراحی شده اند که هنگام بارش باران آب روی سطح ورق جمع می‌شود، اما در نوع بادامی آن چنین اتفاقی نمی‌افتد، به همین دلیل بیشترین استفاده را دارد. اصلی ترین کاربرد محصول فوق در سطوح شیبدار می‌باشد و به این خاطر از آن استفاده می شود که از لیز خوردن افراد جلوگیری شود. این محصول را تحت عنوان نام‌هایی مانند ورق برجسته و ورق شطرنجی نیز می شناسند و در جنس های مختلف مانند استیل، گالوانیزه و آهن به بازار عرضه شده است.

ورق آجدار یکی از اصلی ترین تولیدات کارخانجات تولید فولاد محسوب می‌شود و از بارزترین نمونه های آن می توان به سقف های شیروانی اشاره کرد. در کشور ایران سالانه حدود ۱۰۰۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰۰ تن از این محصول استفاده می‌شود و از جمله کشورهای وارد کننده آن کشور های چین و روسیه اشاره هستند. البته در داخل کشور نیز این ورق ها تولید می شوند. خوشبختانه با تولید ورق های آجدار در کارخانجات ایرانی، صادرات آن افزایش یافته و همین امر موجب کاهش خروج ارز از کشور شده است.در ادامه به کاربردها و نوع تولید و استاندارد ورق آجدار می پردازیم.


کاربرد ورق های آجدار

همان گونه که گفته شد، از ورق های آجدار معمولا در سطوحی که امکان لیز خوردن افراد زیاد است، استفاده می شود. از دیگر کاربردهای این محصول می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • ساخت دستگاه های صنعتی و لوازم خانگی
  • استفاده به عنوان حفاظ در مناطق حساس مانند مناطق نظامی
  • ساخت پله های اضطراری و دیواره های آسانسور
  • ساخت کف اتاق وانت بارها و ماشین های سنگین
  • تفکیک و دانه بندی در خط تولید مواد غذایی
  • ایستگاه های اتوبوس
  • راه سازی و ساخت پل ها
  • کف زمین های درحال ساخت

کاربرد ورق های آجدار


روش تولید ورق آجدار

این محصول تحت فرآیند نورد گرم تولید می شود. ابتدا شمش های فولادی وارد کوره شده و پس از شکل‌گیری به مرحله آجدار شدن فرستاده می شوند. ضخامت این ورق ها یک و نیم تا ۱۰ میلیمتر بوده و به دو شکل رول و فابریک به بازار عرضه می‌گردند.


مزایای ورق های آجدار

بارزترین ویژگی این محصول مقاومت و استحکام بالای آن می باشد، به طوری که در مکان‌هایی که نیرو های جانبی زیادی وارد می شود، مانند کف کشتی‌ها و کامیون های حمل بارهای سنگین قابل استفاده است. از دیگر مزایای این محصول می‌توان به قابلیت جوشکاری و شکل پذیری آن اشاره کرد. علاوه بر این، در برابر لغزش و سر خوردن نیز مقاومت بالایی دارد. از آنجا که ورق های آجدار سطحی براق و زیبا دارند، در برخی از کاربردهای تزیینی نیز استفاده می شوند.


استاندارد ورق آجدار

همان گونه که گفته شد، این محصول در ضخامت یک و نیم الی ۱۰ میلیمتر در بازار موجود است و در بیشتر مواقع به صورت شیت عرضه می شود. ورق های آجدار می توانند با توجه سفارش مشتری در استانداردهای مختلف تولید شوند، اما در حالت کلی استاندارد ورق آجدار مورد استفاده در تولید این محصول عبارت اند از:

  • st37-2
  • st44-2
  • st52-3

ورق های آجدار فابریک و پرسی چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

قبل از خرید لازم است در رابطه با تفاوت ورق های آجدار پرسی و فابریک اطلاعات لازم را کسب کنید. در نوع پرسی معمولاً ورق ها به صورت ساده در بازار موجود هستند که تنها توسط یک دستگاه فرورفتگی هایی با اشکال مختلف روی آن ها ایجاد شده است، اما در نوع فابریک یک لایه آج به ورق اضافه شده است. بنا به تعاریف فوق، این نتیجه حاصل می شود که وزن ورق های فابریک نسبت به ورق های پرسی بیش تر خواهد بود. خوشبختانه این محصول در هر دو مدل در کشور تولید می شود.

مزایای ورق های آجدار


ورق آجدار آلومینیومی

این محصولات معمولاً در جنس های استیل، گالوانیزه، آهن و آلومینیوم و به بازار عرضه می شوند که نوع آلومینیوم آن با دو مدل رنگی و بدون رنگ تولید می گردد. ورق آجدار آلومینیومی استحکام و مقاومت بالایی دارد و در برابر زنگ زدگی مقاوم است. این ورق ها قابلیت تولید به روش هایی مانند  ورق کرکره و شادولاین را دارند. شهرآهن عرضه کننده ورق شادولاین است. قیمت ورق شادولاین در سایت شهرآهن قرار داده شده است.


قیمت ورق آجدار

قیمت ورق های آجدار به جنس و وزن آن ها بستگی دارد. اما در حالت کلی، نوع استیل از سایر محصولات مشابه گرانتر است و از لحاظ قیمت به ترتیب، ورق های آلومینیوم، ورق های گالوانیزه و و آهنی در رده های بعدی قرار دارند. این ورق ها به دو صورت رول و شیت عرضه می‌شوند.

برای اطلاع از از نحوه صادرات به صفحه صادرات ورق مراجعه کنید.