میلگرد frp

میلگرد کامپوزیت frp یا میلگرد کامپوزیتی جهت جبران نمودن نواقص و معایب میلگردهای فولادی تولید شدند. استفاده از میلگردهای فولادی جهت مقاومت اعضای سازه ها سابقه ای طولانی دارد. این میلگرد ها با وجود اینکه کارایی بالایی داشته و نتایج قابل قبولی را تولید می‌کنند، اما در برابر برخی از شرایط محیطی آسیب‌ پذیر هستند. شرایطی مانند رطوبت، نمک های موجود در هوا و... باعث می‌شود که این میلگردها دچار خوردگی شوند. از آنجا که استفاده از میلگرد فولادی در مقاوم سازی ساختمان اهمیت زیادی دارد، بی توجهی به شرایط فوق می تواند خسارت های جبران ناپذیر را به بار آورد. از جمله مزایای استفاده از میلگرد کامپوزیت frp می‌توان به استحکام بالا، وزن پایین و عملکرد قابل قبول آن ها اشاره کرد.


میلگرد کامپوزیت frp از چه موادی تشکیل شده اند؟

FRP از ترکیب رزین پلیمر و الیاف ساخته شده است. به خاطر دارا بودن خاصیت الکترومغناطیس و ضد خوردگی بودن این مواد، به کارگیری آن ها در ساخت و سازها می‌تواند به افزایش مقاومت ساختمان کمک کند. علاوه بر موارد فوق، مقاومت کششی سازه های FRP بالاست. ویژگی های چون متفاوت بودن از لحاظ مقاومت برشی و چسبندگی بالای میلگرد کامپوزیتی باعث شده است که نسبت به میلگرد فولادی کاملاً برتری داشته باشد. به همین خاطر، مقاومت ساختمان هایی که در آن ها از میلگرد های FRP استفاده می‌شود، نسبت به ساختمان های متشکل از میلگردهای فولادی بیشتر است. علاوه بر این، FRP رفتار الاستیک خطی دارد و به مرحله پلاستیک وارد نخواهد شد.

میلگرد های FRP


کاربرد های تقویت کننده میلگرد frp چیست؟

قبل از به کارگیری سازه‌هایی ازجنس FRP، لازم است نسبت به خصوصیات و نقاط قوت آن اطلاع پیدا کرد. مقاومت بالای سازه ها میلگرد کامپوزیت frp در برابر خوردگی باعث شده است که استفاده از آن ها در اغلب ساخت و ساز ها رواج یابد. از جمله صنایعی که در ساخت آن ها از سازه های FRP استفاده می‌شود، می‌توان به کشتی‌ها، اسکله‌ها و سازه‌های که با آب های شور در ارتباط هستند، اشاره کرد.

در محیط هایی مانند ام آر آی که تجهیزات آن نسبت به میدان های الکترومغناطیسی حساس است نیز می‌توان از مصالحی از جنس FRP استفاده کرد. ویژگی ها و خواص میلگرد کامپوزیتی منجر شده است که در محیط هایی که نسبت به خوردگی و میدان مغناطیسی حساس هستند، بتوان به راحتی آن ها را به کار گرفت. میلگرد کامپوزیت frp نباید برای مسطح کردن فشار ستون ها یا اعضایی از این قبیل به کار برده شوند، چرا که هنگام شکست فشاری بسیار کمی را تحمل می کنند. همچنین مقاومت این نوع میلگردها در برابر نیرو های خمشی پایین است.

شاید این مطلب هم برای شما جالب باشد:

مطالب خواندنی دیگر:


تاریخچه تقویت کننده میلگرد کامپوزیتی

با رواج استفاده از کامپوزیت ها بعد از جنگ جهانی دوم، استفاده از تقویت کننده های FRP نیز افزایش پیدا کرد. سبک بودن مصالح کامپوزیتی باعث شده است که در صنایع نظامی و هوافضا به کار برده شوند. از دیگر مزایای تقویت کننده های FRP قیمت نسبتا مناسب آن ها است. همین عوامل سبب شد که استفاده از این تقویت کننده ها افزایش پیدا کند. از کامپوزیت های پالترود شده نیز برای نخستین بار در ساخت قلاب ماهیگیری و چوب گلف استفاده شد.

استفاده از میلگردهای فولادی در سازه های دریایی موجب خوردگی آن در برابر نمک های دریایی می شد، از این رو، برای پوشاندن سطح این میلگردها از ورق های گالوانیزه، پوشش اپوکسی و بتن های آغشته به مواد پلیمری استفاده می کردند. پس از مورد آزمایش قرار گرفتن تمامی موارد فوق، نتیجه حاکی از آن بود که فولاد تقویت شده با الیاف شیشه به همراه پوشش اپوکسی، علاوه بر تولید نتایج قابل قبول، از نظر اقتصادی نیز به صرفه است.

میلگرد کامپوزیتی


میلگرد کامپوزیت FRP در بازار

میلگرد های FRP از ترکیب الیاف با کربن آرامید و شیشه ساخته می ‌شوند که از طریق شیوه های گوناگون تولید کامپوزیت، در یک بستر پلیمری قرار می ‌گیرند. میلگردهای FRP در اشکال مختلف تولید می شوند. با توجه به این موضوع که این نوع میلگردها در شرایط خاصی مورد استفاده قرار می گیرند، شناخت ویژگی ها و خواص آن می تواند مفید باشد.

نحوه بارگذاری، شرایط محیطی و آب و هوایی و رطوبت می تواند بر خواص میلگرد های FRP تاثیر بگذارد. امکان ساخت میلگردهای FRP توسط فناوری هایی مانند فرآیند بافندگی تاری پودی، بریدینگ و پالتروژن فراهم است. از جمله عواملی دیگری که بر خصوصیات میلگردهای FRP تاثیر می گذارند، می توان به جهت گیری الیاف، نوع الیاف، حجم الیاف و کیفیت مواد در حین تولید اشاره کرد.

شاید این مطلب هم برای شما جالب باشد:

مطالب خواندنی دیگر:


خواص فیزیکی میلگرد های FRP

  • چگالی: چگالی میلگرد کامپوزیت (FRP) بین 1.25 تا 2.1 گرم در سانتیمتر مربع است.
  • ضریب انبساط حرارتی: ضریب انبساطی حرارتی این میلگرد ها به نوع الیاف، حجم الیاف و رزین مصرفی بستگی دارد. علیرغم اینکه این میگرد ها درون بتن به کار گذاشته می شوند، اما استفاده از این میلگرد ها در محیط هایی که مقاومت آن ها در برابر آتش سوزی فاکتور بسیار مهمی است، توصیه نمی شود، زیرا حرارت زیاد موجب نرم شدن رزین خواهد شد.
  • رفتار فشاری: به خاطر مقاومت پایین الیاف شیشه در برابر نیرو های محیطی، مقاومت این میلگرد ها کمی پایین است.
  • رفتار برشی: در صورت عدم تقویت رزین، مقاومت میلگرد های FRP در برابر برش پایین خواهد آمد.

برای دریافت اطلاعات در حوزه صادرات به صفحه صادرات میلگرد مراجعه کنید.