ورق برشی یکی از بارزترین محصولات تولید شده در کارخانجات تولید فولاد می باشد. این ورق ها کاربردهای زیادی دارند که به عنوان نمونه می‌توان به استفاده از آن ها به جای سقف یا استفاده در کاربردهایی که جنبه زیبایی دارند، اشاره کرد. همچنین انواع ورق برشی می توانند به عنوان ماده اولیه جهت تولید سایر مقاطع فولادی استفاده ‌شوند. برای تولید این محصول دو روش وجود دارد:

  1. روش نورد سرد
  2. روش نورد گرم

عموماً محصولات تولید شده به روش گرم را ورق سیاه می نامند و از روی ظاهر تیره ای که دارند، به راحتی قابل تشخیص خواهند بود. در مقابل، ورق های تولید شده به روش نورد سرد به ورق روغنی معروف هستند که بارزترین خصوصیتی که دارند، ظاهر شفاف و براق آن ها است.


آشنایی با انواع ورق برشی

کاربرد انواع ورق برشی

انواع ورق برشی به خاطر استحکام و مقاومت بالایی که دارند، در میان مقاطع فلزی جایگاه ویژه ای پیدا کرده اند. کاربرد های اصلی این قطعات شامل موارد زیر می شود:

  • خودروسازی
  • ساخت لوازم خانگی
  • ساخت مخزن های آب
  • ساخت و سازهای ساختمانی
  • کشتی سازی
  • و...

برای تولید ورق برشی، بنا به سفارشات مشتری از دستگاه های مخصوص مانند پلاسما یا گیوتین استفاده می کنند و محصولات اولیه مورد استفاده جهت تولید این ورق ها عموماً ورق های سیاه st37 و st52 هستند. همچنین ورق برشی فولادی ساختمانی نیز از ورق‌های سیاه تولید می‌شوند و از آن ها در صنعت پل سازی و انواع ساخت و سازهای ساختمانی استفاده می کنند.

 انواع ورق برشی

ابعاد استاندارد ورق های برشی

از آنجا که برای تولید این ورق ها از دستگاه‌های مختلفی استفاده می شود، برشکاران در نحوه برش ورق آزاد بوده و هیچ محدودیت طولی برای آن ها وجود ندارد. انواع ورق برشی معمولاً در اندازه های ۱۰۰ سانتی متر، ۱۵۰ سانتیمتر، ۱۵۲ سانتیمتر و ۲۰۰ سانتیمتر تولید می‌شوند.

به منظور برش این قطعات فلزی از روش ها و دستگاه‌های مختلفی استفاده می کنند که در ادامه آن ها را معرفی می کنیم:

  1. هوا برش
  2. گیوتین
  3. دستگاه های CNC
  4. برش پلاسما
  • از میان دستگاه های فوق، دستگاه برش گیوتین بیشترین استفاده را دارد، چراکه میزان خطا در آن کمتر بوده و قطعات با دقت بالاتری برش می خورند. با استفاده از این دستگاه می توان ورق های نازک را با ظرافت مطلوبی برش داد.
  • دستگاه هوا برش نیز با گاز و اکسیژن تغذیه می کند و از آن برای برش دادن ورق های ضخیم استفاده می شود.
  • در صورت استفاده از دستگاه های پلاسما و CNC قیمت ورق ها بالا می‌رود، چرا که هزینه این دستگاه ها بالا بوده و دقت فوق العاده ای دارند.

قیمت ورق برشی

قیمت ورق برشی با توجه به مواد اولیه و دستگاه مورد استفاده هنگام تولید آن متفاوت خواهد بود. عموماً ورق هایی که با استفاده از دستگاه CNC برش داده می شوند، نسبت به ورق های برش داده شده از طریق روش های پلاسمایی قیمت بالاتری دارند. در حالت کلی، اگر قصد خرید این محصولات را دارید ابتدا لازم است کاربرد آن و نیازهای خود را بررسی نمایید.

همواره خریداران ورق های آلومینیومی در انتخاب بین ورق های برشی و ورق های اولیه مردد هستند، اما بیشتر آن ها معتقداند که استفاده از ورق های برشی هزینه های نهایی را پایین می آورد، چرا که دیگر نیازی به عملیات برشکاری ندارند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص صادرات به صفحه ی صادرات ورق مراجعه کنید.