میلگرد رکابی چیست؟

یکی دیگر از انواع میلگرد موجود در بازار، میلگرد رکابی است. اصولا نامگذاری میلگردها بیشتر براساس شکل ظاهری آن هاست. میلگرد رکابی که در عناوینی به آن میلگرد سنجاقی نیز می گویند، از نظر ظاهری چیزی شبیه به حرف U است. اما اگر به تصویر آن دقت کنید در دو سمت آن دو خمیدگی مشاهده می کنید که شباهت آن را به لباس رکابی بیشتر کرده است. از این رو به آن میلگرد رکابی می گویند. در ادامه این مطلب سعی داریم تا به معرفی کامل میلگرد رکابی و کاربردهای آن و قیمت میلگرد بپردازیم.

میلگرد رکابی چیست؟

معرفی میلگرد رکابی

در معرفی میلگرد رکابی می توانیم اینطور بگوییم که در انجام مراحل بتن ریزی ساختمان برای در امتداد نگه داشتن آرماتورهای عمودی (طولی) از این نوع میلگردها استفاده می شود. میلگردهای رکابی به صورت مستقیم در سازه مورد استفاده قرار نمی گیرند، اما از آنجایی که گاهی لازم است یک آرماتور را برای استفاده در المان سازه ای به شکل U درآورد، این میلگرد رکابی است که با طراحی خاص خود، نقشی موثر ایفا می کند. گاهی اوقات طول مهاری ساق های U شکل به میزان کافی نیست و امکان اجرای مستقیم طول مهاری وجود ندارد. اینجاست که میلگرد U شکل را از دو سمت به شکل قلاب 180 درجه خم می کنند. چون میلگرد ساخته شده از نظر ظاهری چیزی شبیه به لباس رکابی می شود، به آن میلگرد یا آرماتور رکابی می گویند. وجود این قلاب ها باعث شده تا میلگرد رکابی در هنگام نصب به خوبی به قطعات دیگر سازه متصل شود و میزان مقاومت سازه را تا حد زیادی افزایش دهد. برای نصب و اجرای این نوع میلگردها بهتر است تا از متخصصان و نیروهای ماهر در این زمینه کمک بگیرید تا از نصب اصولی کار اطمینان کافی داشته باشید.

معرفی میلگرد رکابی

کاربردهای میلگرد رکابی

در این قسمت با برخی از مهم ترین کاربردهای میلگرد رکابی آشنا می شویم.
از اصلی ترین کاربردهای میلگرد (آرماتور) رکابی می توان به استفاده از آن ها در دیوار اشاره کرد. عموما برای اتصال میلگردهای طولی (قائم) که در دیوار به کار می روند از میلگرد رکابی استفاده می شود. این میلگردها، فاصله میان دو شبکه آرماتور قائم درون دیوار را به صورت اصولی و استاندارد تنظیم می کنند.
گاهی اوقات این مشکل پیش می آید که در حین اجرای سقف یا فونداسیون، جاگذاری تنگ ستون را از یاد می بریم. قطعا در چنین شرایطی اگر میلگردهای انتظار ستون را نصب کرده باشیم، اجرای تنگ ستون با مشکلات زیادی رو به رو بوده و گاهی غیرممکن می شود. در این مواقع تنها کافیست تا دو میلگرد U شکل را در برابر هم قرار دهیم تا شبیه به تنگ شوند.
از دیگر کاربردهای میلگرد رکابی می توان به استفاده از آن ها در سقف اشاره کرد. این کار موجب می شود تا در قالب بندی، دیوارها به عنوان تکیه گاه به خوبی مهار شوند. زمانی که بتن ریزی سقف در حال انجام است، از میلگرد رکابی به عنوان یک نگهدارنده استفاده می کنند.
قطعا متوجه شده اید که میلگردها نقشی بسیار تعیین کننده در مقاومت سازه ها دارند و نبود آن ها، ایمنی در ساختمان را با مشکلات بسیار زیادی مواجه می کند. بنابراین به دلیل اهمیت بسیار زیادی که این قطعات در ساخت سازه های مختلف دارند، می بایست در خرید آن ها دقت بسیار زیادی داشت. کیفیت در این قطعات حرف اول را می زند. فروشگاه های زیادی به عنوان عرضه کننده قطعات و مصالح ساختمانی در کشور در حال فعالیت هستند. فروشگاه آهن آلات شهر آهن یکی از این فروشگاه هاست که با سابقه ای طولانی مدت در این زمینه، بهترین و باکیفیت ترین انواع میلگرد را در اختیار شما قرار می دهد. شما می توانید سفارشات خود را به میزان دلخواه در سایت مذکور ثبت نموده تا مسئولین فروشگاه در اولین فرصت اقدام به ارسال کالا نمایند. قیمت میلگرد ذوب آهن، قیمت ملیگرد ساده، قیمت میلگرد آجدار و سایر موارد را در این سایت بخوانید.