اصطلاحات اجرایی سوله

در این مقاله قصد داریم اصطلاحات اجرایی سوله را مفصل خدمت شما مخاطبان گرامی شرح دهیم علاوه بر آن تا حد قابل قبولی با اصطلاحات اصلی لوازم سوله از جمله گاتر یا آبرو، فلاشینگ، پوشش سقف و دیواره های خارجی آشنا خواهیم شد. پس با ما همراه باشید‌.

آبرو یا گاتر (Gutter)

یکی از مسئله‌های بسیار مهم معماری در زمینه اجزای سوله ها چگونگی جمع آوری کردن آب باران و همچنین هدایت آن در سقف سوله می باشد. در همین راستا در قسمت انتهایی شیب سوله ها که به آن شانه های سوله نیز گفته می شود، یک کانال فلزی را به صورت پیوسته و سراسری قرار می دهند. به این کانال های فلزی در راستای طول سوله شیبی مناسب می دهند که آب باران را به لوله های قائمی که مختص به دفع آب هستند، هدایت کند.

به این کانال فلزی پیوسته که در قسمت انتهایی شیب سوله نصب می شود، گاتر یا آبرو گفته می شود. در سوله هایی که جزء سوله های چند دهانه دسته بندی می شوند، نصب و اجرای گاتر مطمئن از اهمیت بیشتری برخوردار است. اگر بخواهیم به علت این امر بپردازیم، باید بگوییم که در صورتی که گاتر های قابل اطمینان به درستی نصب و اجرا نشوند، در سیستم تخلیه و همچنین جمع آوری آب باران اختلال ایجاد می شود و عیب و نقص ایجاد شده می تواند منجر به جمع شدن آب بر روی سقف سوله شود. به این ترتیب وزن سقف به صورت چشمگیری افزایش می یابد و در صورت افزایش وزن سقف، به کل سازه ما آسیب وارد می شود.

خب تا این جای کار شما متوجه شده‌اید که نصب و اجرای گاتر ها در مناطق پرباران کشور از جمله مناطق شمالی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و باید نهایت دقت و صحت را در اجرای آن به کار برد.

جمع شدن آب باران که در صورت اجرای ناصحیح آبروها رخ می دهد، می تواند صدمات جبران ناپذیری را در پی داشته باشد. از جمله این که علاوه بر آسیب رساندن به کل سازه و تاسیسات، در صورتی که آب باران به داخل سوله نفوذ کند، می‌تواند به کالاهایی که نسبت به آب حساس هستند مانند تجهیزات الکتریکی، غلات و غیره ( در صورتی که سوله به عنوان انبار موارد ذکر شده استفاده شده باشد) خسارت های جبران ناپذیری را وارد کند.

آبرو یا گاتر (Gutter) 

فلاشینگ

فلاشینگ اصطلاحی است که به ورقه های پوشاننده ای گفته می شود که وظیفه شان پشتیبانی از آبرو ها است که در قسمت قبل مفصل آنها را شرح دادیم. علاوه بر آن فلاشینگ ها نقاط مختلف سقف را نیز می پوشانند. یکی از کاربردهای مهم فلاشینگ ها در سوله این است که از نفوذ آب جلوگیری به عمل می آورد و همچنین عملکردی مشابه با درزبند یا هوابند دارد. اگر کسی در خصوص اندازه و ابعاد فلاشینگ ها سوال بپرسد در پاسخ باید گفت که اندازه آن ها با توجه به اندازه نهایی کار شده متغیر است.

پوشش سقف

در پیاده سازی سوله ها اغلب به دنبال سقف هایی هستند که علاوه بر آن که سبک وزن باشند، سرعت اجرائی بالایی هم داشته باشند و به گونه‌ای مقاوم و مستحکم باشند که بتوانند فشار باد و وزن را تحمل کنند. در گذشته از ترکیب پشم شیشه با پوشش ها و ورقه های آب بند به علاوه توری های سیمی به عنوان سقف سوله استفاده می شد. این کار معایب بسیار زیادی داشت؛ از جمله این که سرعت اجرایی پایین آن منجر شد تا امروزه استفاده از این نوع پوشش ها منسوخ و بی کاربرد شود.

امروزه استفاده از ساندویچ پانل ها جایگزین روش قبل شده است که سرعت اجرایی بالایی دارند ضمن اینکه جزء پوشش های سبک وزن دسته بندی می شوند. اگر بخواهیم از لحاظ ساختاری ساندویچ پانل ها را مورد بررسی قرار دهیم، باید بگوییم که از ورقه های نازکی تشکیل شده اند که ضخامت آن ها حداکثر یک میلیمتر است و به شکل های سفالی ذوزنقه ای و یا کرکره ای به کار می روند که بین آن ها را یک لایه از عایق صدا و حرارت تشکیل داده.

اگر سوله شما به عنوان مکانی برای مرغداری به کار رفته، به شما توصیه می کنیم از عایق پلی اورتان استفاده نمایید. این عایق توانایی کنترل دمای بسیار بالایی دارد و به عبارت گویا تر در فصول سرد سال از هدر رفتن گرمای داخل سوله جلوگیری به عمل می آورد و برعکس، در فصول گرم سال از انتقال حرارت مستقیم نور خورشید به داخل سوله جلوگیری می کند.

دیواره های خارجی 

دیواره های خارجی

یکی دیگر از اجزای سوله دیواره های خارجی است که با توجه به به نوع کاربری سوله متفاوت است. امروزه استفاده از دیوارهای سبک جدید جایگزین سیستم های سنگین سنتی شده اند. استفاده از ساندویچ پانل امروزه بسیار مرسوم و رایج است. در سوله هایی که دستگاه ها و ماشین آلات سنگین عبور و مرور دارند، تا ارتفاعی حدود دو متر از دیوار آجری سنگین استفاده می کنند و مابقی آن را مصالحی سبک وزن مانند ساندویچ پانل دیواری تشکیل می دهد.

امیدواریم پس از مطالعه مقاله پیش رویتان با اصطلاحات اجرایی سوله آشنا شده باشید و به تعاریف متنوعی از گاتر، فلاشینگ، پوشش سقف و دیواره های خارجی پی برده باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان ما در شهرآهن تماس بگیرید.