پرلین در سوله چیست؟

شاید برای شما هم سوال پیش آمده باشد که لاپه یا پرلین چیست و کاربرد پرلین در سوله چیست؟ برای رسیدن به پاسخ این دو سوال ما را تا پایان این مقاله همراهی کنید. اگر شما جزء آن دسته از افرادی هستید که تاکنون با طراحی سوله یا ساخت آن درگیر بوده‌اید قطعا نام پرلین یا لاپه را شنیده اید. پیش از این که وارد بحث اصلی در خصوص تعریف لاپه یا پرلین شویم شما را به اختصار با تعریف آن آشنا می کنیم‌.

پرلین در واقع یک تیرک افقی به شمار می رود که محل نصب آن در سقف های شیبدار یا سوله ها است. اگر پرلین در سوله به کار برود در راستای طول آن با فاصله های معینی از یکدیگر در میان قاب های اصلی قرار داده می‌شود. در خصوص وظیفه اصلی پرلین ها باید بگوییم که وزن پوشش سقف را به تیرهای اصلی منتقل می کند.

لاپه یا پرلین چیست؟

یکی از اجزای مهم سوله لاپه یا پرلین است. لاپه تیری است که وظیفه اصلی آن پوشش دیوار یا سقف است و نیمرخ های سبک وزن را شامل می‌شود.

البته علاوه بر کاربرد پرلین ها در سوله برای پوشش سقف های صنعتی مانند سقف های شیب دار نیز به کار می روند و علاوه بر پوشش دهی دیوار ها برای اتصال ستون هایی که فاصله بسیار زیادی از یکدیگر دارند مورد استفاده قرار می‌گیرند.

به طور کلی پرلین ها بارهای موجود در سقف های سوله ها و سقف های شیبدار را تحمل می کنند و پشتیبانی آن ها از طریق تیرهای بزرگ از جنس فولادی و دیواره های ساختمان است. نحوه عملکرد پرلین ها به این صورت است که بارهای موجود در سقف را به سایر قسمت های سازه انتقال می دهند.

نحوه اجرای آنها یک فاکتور مهم است که با توجه به مقدار بار های موجود در سقف و همچنین طول ورق های محدود تعیین می شود.

اگر بخواهیم گفته هایمان را جمع بندی کنیم به این نتیجه خواهیم رسید که پرلین یک تیر افقی یا میله است که برای تقویت سقف سوله ها و سقف های شیبدار استفاده می‌شود.

در صنایع ساختمان سازی و علوم معماری پرلین را با نامهای پورلاین، پورلینگ و پرلینگ نیز می شناسند. شایان ذکر است که پرلین ها اغلب در ساختمان هایی از جنس فلز به کار گرفته می شوند با این حال گاهی اوقات نیز در سازه ها و ساختمان هایی که قالب اصلی آن ها چوبی است جایگزین تیرهای چوبی می شوند‌.

لاپه یا پرلین چیست؟ 

کاربرد پرلین در سوله چیست

لازمه درک کاربرد پرلین در سوله شناخت اصول پایه های سقف در سازه های سوله ای است. پرلین ها جزء جدایی ناپذیری از سوله ها هستند و به عنوان تکیه گاه های ساختاری شناخته می شوند. گسترش آن ها از طریق تیر هایی به شکل عمودی است.

پرلین ها را با نام ورقه ای نیز می شناسند و سقف اسکلت ثانویه یک سازه  یا یک ساختمان فولادی را تشکیل می دهند. به طور کلی سه کاربرد شاخص و بارز از پرلین ها در سوله ارائه شده است که به ترتیب زیر می باشد:

  1. پرلین ها از سقف محافظت می کنند.
  2. پرلین ها ضمن گره زدن تیرها قاب ها را تقویت و تثبیت می کند.
  3. پرلین ها پشتیبانی بیشتری را در در میان دهانه های قاب بندی مجزا فراهم می کند.

یک مزیت مهم پرلین ها این است که مقاومت کل اعضای سازه و قسمت های اصلی سیستم را در مقابله با بارندگی و شرایط نامساعد محیطی به شکل چشمگیری افزایش خواهند داد.

کاربرد پرلین در سوله چیست 

شما با مشاهده ساختمان های آسمان خراش و برج ها و همچنین انبارها و کارخانه ها شاید این سوال در ذهنتان شکل گرفته باشد که چگونه این سازه‌های مرتفع و یا انبار های چند هکتاری ساخته شده اند؟ پاسخ ساده است! از مواد و مصالح ساختمانی استفاده شده است که مقاومت استحکام ویژه‌ای دارند یکی از این مصالح مستحکم پرلین ها هستند که به طور موثری از عرشه سقف و یا روکش ها پشتیبانی می کنند‌.

امیدواریم این مقاله برای شما سودمند و مفید واقع شده باشد و شما مخاطبان گرامی پس از مطالعه آن اطلاعاتی مفید را در خصوص تعریف پرلین و همچنین کاربرد آن در سوله کسب کرده باشید. شما می توانید برای خرید لوازم سوله با قیمت مناسب در هر ساعتی از شبانه روز به سایت شهر آهن مراجعه فرمایید.