معدن فرومنگنز

فرومنگنز ماده ای است که از ترکیب اکسید منگنز در دمای زیاد و حالت مذاب و با وجود کربن به دست می آید. مهم ترین کاربرد فرومنگنز، تولید آلیاژ آهن و استفاده از آن به عنوان ماده اصلی برای ساخت چدن و فولاد است.
همچنین این ماده در صنایع متالوژی، شیمی، الکترونیک، سرامیک و تولید لاک های رنگی نیز کاربرد دارد. فرومنگنز از مهم ترین عناصر آلیاژی است که دارای خواص مکانیکی، قابلیت سخت پذیری و کاهش دهنده میزان گوگرد است. همچنین برای جدا سازی مواد اضافی مثل اکسیژن و گوگرد در کوره های فولاد سازی از آن استفاده می شود. منگنز در گروه هفتم جدول تناوبی قرار دارد و عدد اتمی آن ۲۵ است. منگنز به عنوان سنگ کانی به صورت فروآلیاژ در فولاد سازی به کار می رود. نقش های عمده منگنز در این زمینه عبارت اند از:

  • احیا کردن و تمیز کنندگی فولاد مذاب برای حذف گوگرد
  • بهبود خواص فولاد

به این صورت که گوگرد و عناصر اضافی دیگر را به خود جذب خواهد کرد. حال ممکن است برایتان سوال باشد که فرومنگنز چگونه و از کجا به دست می آید؟ پاسخ این سوال را در ادامه این متن برایتان آماده کرده ایم.

معدن فرومنگنز

آیا فرومنگنز در طبیعت و معدن ها یافت می شود؟

فرومنگنز ماده ای نقره ای رنگ و بی بو است که در صورت انجام یک سری تغییرات و در کوره ساخته می شود. در واقع این ماده به هیچ وجه در طبیعت یا در معادن وجود نداشته است و پیدا نمی شود. برای به دست آوردن فرومنگنز باید عناصری همچون آهن، منگنز، کربن، گوگرد و فسفر با هم مخلوط شوند.
البته مقدار استفاده از هر کدام از این مواد با توجه به نوع فرومنگنز می تواند متفاوت باشد که این موضوع باعث ایجاد تفاوت در کاربرد ها و کارایی آن ها می شود. با اینکه فرومنگنز خود در معدن تولید نمی شود، با این حال برای تولید آن سنگ معدنی با میزان سیلیس حداکثر ۷ تا ۸ درصد مورد نیاز است. بخاطر این که سیلیس موجود در سنگ منگنز استخراج شده از معادن سنگ منگنز موجود در ایران چیزی حدود ۲۳ درصد است، سنگ منگنز مورد نیاز جهت ساخت فرومنگنز از آفریقا وارد می شود.

چرا معدن فرومنگنز نداریم؟

همانطور که پیش تر اشاره کردیم، برای تولید فرومنگنز مواد زیادی به کار می روند و خود آن به طور آماده در طبیعت و معادن وجود ندارد. مشتریان این ماده در هنگام خرید آن باید دقت زیادی داشته باشند تا فرومنگنز را با کیفیت خوبی تهیه کنند. از آنجایی که این ماده توسط انسان ساخته می شود، توجه به ‌کیفیت آن اهمیت زیادی دارد.
فرومنگنز ماده ای بسیار مهم و کاربردی برای صنعت فولاد و بتن سازی است. برخلاف چیزی که ممکن است برخی تصور کنند، هیچ معدنی برای استخراج این ماده وجود ندارد و فرومنگنز کاملا توسط انسان ها، با استفاده از متریال مختلف و در کوره های بزرگ ساخت فولاد ساخته می شود. شما می توانید برای خرید و فروش این ماده به سایت شهرآهن سر بزنید. در این سایت کم ترین قیمت ها با بهترین کیفیت در اختیارتان قرار خواهد گرفت.