صادرات و واردات فرومنگنز

از جمله محصولاتی که به صورت عمده به کشور وارد می شود آلیاژ فرومنگنز است. فرومنگنز در سه نوع مختلف کم کربن، با کربن متوسط و پرکربن به تولید می رسد و به بازار عرضه می شود. تولید فرومنگنز های کم کربن به تجهیزات و دستگاه های مدرنی نیاز دارد که بسیاری از این تجهیزات در ایران وجود ندارد. علاوه بر واردات این محصول، بخش زیادی از محصولات داخلی فرومنگنز به خارج از کشور صادر می شود. فرومنگنز مرغوب و با کیفیت در شهر های مختلفی به تولید می رسد. مرغوبیت این محصول باعث شده است که این محصول در سطح عمده به برخی از کشورهای دیگر صادر شود.
فرومنگنز به عنوان یکی از محصولاتی که باعث بهبود بخشیدن به خواص فولاد و چدن می شود نقش بسیار حیاتی در صنایع فولاد دارد. از آن جایی که کیفیت فرومنگنزی که در کشور تولید می شود، نسبت به انواع وارداتی از کیفیت بالاتری برخوردار است، سیاست ها بنا بر این است که با تجهیز و پیشرفت دستگاه ها و امکانات لازم برای تولید و فرآوری این محصول در کشور، پتانسیل تولید این فروآلیاژ پیشرفت بالایی داشته باشد و بتواند کشور را از واردات فرومنگنز از کشورهای دیگر بی نیاز کند.

صادرات و واردات فرومنگنز

واردات و فروش فرومنگنز از طریق چه کشور هایی انجام می شود؟

کشور هند از بزرگ ترین و برترین صادر کننده های فرومنگنز به کشور های خاورمیانه محسوب می شود. میزان صادرات فرومنگنز از هند به خاورمیانه به گونه ای است که بیش از 50 درصد از نیاز وارداتی به این محصول، در منطقه توسط کشور هند تامین می شود. کره جنوبی ، امارات و چین نیز دیگر کشور های تامین کننده فرومنگنز در خاورمیانه محسوب می شوند. با اینکه خاورمیانه دارای کشور هایی با تولید بالای این فروآلیاژ پر کاربرد است، اما با این حال به دلیل پیشرفت و تولید روزافزون این کشور ها بخصوص ایران، نیاز داخلی فرومنگنز پاسخگوی نیاز به این محصول نیست.
آفریقای جنوبی به عنوان بزرگترین صادر کننده فرومنگنز جهان شناخته می شود. این رتبه تا سال 2008 منحصرا در اختیار این کشور بود و به دلیل مناسب بودن هزینه های وارد کردن فرومنگنز از این کشور، تقاضای بسیار بالایی از کشورهای نیازمند به این محصول داشته است. با مرور زمان و افزایش هزینه های انرژی مانند برق برای فرآوری این محصول، صادر شدن این محصول به دیگر کشور ها با مشکلاتی مواجه شد. کره جنوبی با داشتن تجهیزات مدرن و پیشرفته برای تولید فرومنگنز کم کربن یکی از مهم ترین صادر کنندگان این محصول به دیگر کشورها محسوب می شود.

جایگاه ایران در صادرات و واردات فرومنگنز دنیا

فروش منگنز به دلیل کاربرد بالا و خرید و فروشی که در سطح جهانی دارد بسیار پر رونق است. ایران به عنوان یکی از کشور هایی صادر کننده این محصول شناخته می شود و یکی از قطب های صادرات و واردات فرومنگنز در منطقه شناخته می شود. داشتن منابع مناسب و موقعیت جغرافیایی که ایران در خاورمیانه دارد باعث شده است که تجارت این محصول بسیار پر رونق باشد. ایران به عنوان یکی از مهم ترین کشور های تولید کننده فولاد محسوب می شود و این موضوع الزام واردات منگنز در کشور را ایجاب می کند.
تقاضای بالا برای فرومنگنز به دنبال تولید فولاد باعث واردات این محصول شده است. حدود 160 هزار تن فرومنگنز در سال 2016 تا 2017 به خاورمیانه وارد شده است که این حدود 12 درصد از واردات جهانی این محصول را به خود اختصاص داده است. با توجه به آمار و ارقام، کشور ایران چیزی حدود 40 درصد از واردات کل خاورمیانه را به خود اختصاص داده است. بعد از ایران، ترکیه بیشترین میزان واردات این محصول در منطقه را دارا است.