آنالیز فرو منگنز

فرو منگنز از مواد اولیه ای است که برای تولید آهن و فولاد کاربرد دارد. استفاده از این محصول باعث بالا بردن مقاومت، افزایش استحکام، کاهش سایش و کم کردن شکنندگی در فولاد ها می شود. در حال حاضر گریدهای مختلفی از این محصول در صنایع متفاوت به کار می روند.
فروآلیاژهای منگنز برای تفکیک گوگرد و اکسیژن اضافی در کوره های فولاد سازی کاربرد دارند. در واقع منگنز برای از بین بردن گوگرد و سایر عناصر مزاحم در فولاد مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به محتوای کربن، این محصول را می توان به دو گروه پر کربن و کم کربن تقسیم بندی کرد که در ادامه مطلب از شهر آهن به آن ها اشاره می کنیم.

آنالیز فرو منگنز کم کربن

به منظور بررسی میزان کربنی که در فرو منگنز به کار رفته است، آنالیز فرو منگنز کم کربن انجام می شود. از گروه کم کربن این آلیاژ، برای از بین بردن تاثیرات مخرب گوگرد در چدن استفاده می گردد. علاوه بر این در صنایع فولاد نیز به عنوان عاملی برای جلوگیری از اکسید شدن و افزایش مقاومت فولاد کاربرد دارد. در صورتی که برای تولید آلیاژهای فولادی از منگنز زیادی استفاده شود، سختی آن به طور قابل توجهی افزایش می یابد. برخی اوقات درصد بالای کربن موجب از هم گسیختگی فولاد می شود. به همین دلیل از نوع کم کربن آن استفاده می شود. به این ترتیب برای تولید چدن و فولادهای آلیاژی که در موارد خاصی به کار می روند و در معرض جوشکاری قرار می گیرند، گرید کم کربن کاربرد دارد.

آنالیز فرو منگنز کم کربن

آنالیز فرو منگنز پر کربن

فرو منگنز پر کربن را می توان یکی از پر کاربردترین آلیاژ های مورد استفاده در جهان به شمار آورد. از آنجا که گرید پر کربن در مصارف عمومی کاربرد بیشتری دارد، برای تولید محصولاتی که به افزایش کربن حساس نیستند استفاده می گردد. فرو منگنز پر کربن را به صورت مستقیم از سنگ معدن منگنز مذاب به دست می آورند. در آنالیزی که از این آلیاژ با گرید پر کربن صورت می گیرد، میزان منگنز را 70 تا 80 درصد و کربن را 6 تا 7 درصد وزن اندازه گیری می کنند. از این آلیاژ که کربن بالایی دارد، به منظور افزایش مقاومت در برابر درجه حرارت بالا، زدودن خواص گوگرد و جلوگیری از اکسیداسیون در صنایع فولاد، صنایع شیمیایی و متالورژی استفاده می شود. طی زمان تولید گرید بالای کربن، مولفه هایی از جمله دما، زمان و پایه بار تاثیر گذار هستند.
فرو منگنز در صنایع فولاد، متالورژی، سرامیک و ... کاربرد دارد. این آلیاژ از سنگ منگنز تولید می شود و از آن غالبا در ترکیبات فولاد و چدن استفاده می کنند. این آلیاژ را به دو دسته کم کربن و پر کربن طبقه بندی می کنند. برای تولید محصولاتی که به کربن زیاد حساس نیستند و برای کاربرد عمومی، از گرید پر کربن آن استفاده می شود. اما برای ساخت فولادهای آلیاژی که به کربن بالا حساسیت دارند و در فرآیند تولید در معرض جوشکاری قرار می گیرند، گرید کم کربن را به کار می برند.