فناوری جدید در کاهش هزینه تولید فولاد

هنری بسمر مخترع پرتلاش بریتانیایی بهترین راهها را برای تولید انبوه فولاد تا به امروز پیشنهاد داده است. در سال ۱۸۵۰ شفیلد هوا را از طریق مبدل به آهن مذاب برای سوزاندن ناخالصی های اطراف آن بکار گرفت، و در ساخت مواد فولادی انقلاب صنعتی ایجاد کرد. اما بسمر می دانست که می تواند این کار را به شیوه بهتری انجام دهد، و در سال ۱۸۶۵ تولید نوار از فولاد به طور مستقیم را ثبت اختراع کرد و پس از آن از ماشین های بزرگ نورد برای تولید انواع مقاطع فولادی استفاده شد. ایده بسمر این بود فولاد مذاب را در بین دو غلطک همزمان با چرخش آب سرد بریزد و تحت فشار آن را به ورق تبدیل کند. این یک ایده ظریف بود که مراحل کمتر و صرفه جویی در زمان و هزینه را در پی داشت. با این حال، که بسمر در فکر گسترش این ایده بود اما تلاشی برای تجاری سازی این فرایند انجام نداد.

امروزه تکنولوژی تولید و علم مواد پیشرفت نموده، به ویژه انواع جدیدی از فولاد که با تکنولوژی بالا، که از ایده بسمر “دو رول” گرفته شده است. یک سیستم جایگزین نیز در این زمینه پیشنهاد شده است. ریختن فولاد مذاب به طور مستقیم بر روی یک غلطک به صورت افقی در حال حرکت است. هر دو روش می تواند با کاهش مصرف انرژی که یکی از بزرگترین هزینه ها در صنعت فولادسازی، حدود ۸۰% هزینه کلی، صرفه جویی کند و با این صرفه جویی می توان سرمایه را برای عملیات دیگر پس انداز کرد. اگر این فرآیند جدید خود را اثبات کند، فولادسازی یک بار دیگر می تواند متحول گردد.

بکارگیری فن آوری های جدید به منظور کاهش هزینه های تولید فولاد


فناوری جدید تبدیل به رول

فولادسازان در مورد فن آوری های جدید کمی محتاط برخورد می کردند. اما در سال ۱۹۶۰ صنعت فولاد تغییراتی به خود دید و از کارگاه های ریخته گری شمش به کارخانه های غول پیکری مبدل گشت که بصورت یکپارچه ریخته گری فولاد را انجام می دهند. تولید فولاد را با ریختن فولاد مذاب روی یک قالب، سپس جامدسازی آن با آب سرد صورت می گیرد. فولاد تهیه شده را بوسیله غلتک صاف نموده و سپس به شکل ورق و یا اشکال دیگری که موردنیاز کارخانه ها و شرکت های ساختمانی است در می آورند. در حال حاضر بسیاری از ۶/۱ تن فولاد تولید شده در سال در سراسر جهان بدین صورت تولید می گردند.

ریخته گری مداوم، روی بسیاری از آلیاژها می تواند ۸۰-۱۲۰ میلی متر از ضخامت را کاهش دهد و به ۱-۲ میلی متر که مورد نیاز بسیاری از تولید کنندگان، مانند خودروسازان است برساند. البته هرچقدر ریخته گری زیاد شود و ضخامت کاهش یابد باعث مشکل کیفی و نقصان در ساختار فولاد می گردد. از طرف دیگر برای اطمینان از این که فولاد مذاب به قالب نچسبد از نوسان دهنده استفاده می شود. در تکنیک های جدید از دو غلطک و یک کمربند ریخته گری استفاده می کنند، در اثر، ” حرکت قالب” در غلطک و حرکت کمربند، فولاد همچنین سرد و جامد می شود. این اجازه می دهد تا ریخته گری مستقیم نیز همزمان انجام شود و برای کاهش ضخامت تنها به چند میلی متر نیاز است، که برای آن از نورد استفاده می شود.

تکنیک های جدید به خصوص برای ساخت فولاد آلیاژی بسیار خوب است، این نکته را کلر دیویس، متخصص فولاد در دانشگاه وارویک در انگلستان می گوید. خانم دیویس و تیم او در حال توسعه فولادهای جدید با تکنولوژی بالا به ویژه برای فولادهای کم تراکم پیشرفته که قوی تر، سبک تر و انعطاف پذیر تر از فولاد معمولی هستند، می باشند.

برای اطلاع از قیمت شمش فولادی، فولاد آلیاژی، قیمت میلگرد  با کارشناسان شهر آهن در تماس باشید.