فولاد زنگ نزن , فولاد ضد زنگ

در وحله اول، لازم است به تعریف کلی از فولاد ضد زنگ (استیل ) بپردازیم. فولاد زنگ نزن ترکیبی از چندین فلز مختلف است که معمولا در صنایع از جمله حمل و نقل، ساخت و ساز و حتی معماری از آن استفاده می شود. همه فولادهای ضد زنگ دارای بیش از ۵۰ % آهن و حداقل ۱۱% کروم می باشند و بنا به شماره و گریدهای مختلف علاوه بر این دو فلز دارای یک ترکیب مختلف از فلزات دیگری نیز می باشند که به همین دلیل هر کدام دارای تفاوت ها و خواص منحصر به فرد، نقاط قوت، نقاط ضعف و… می باشند. استیل ۲۰۱ بیشتر در دکور، تزیینات و در آسانسورها کاربرد دارد و نسبت به گروه ۳۰۰ مقاومت کمتری داراست. استیل ۳۰۴ معمولی ترین گرید استنلس استیل است که همان ۱۸٫۸ کلاسیک می باشد (لوله استنلس استیل ۳۰۴ ، ورق استنلس استیل ۳۰۴ ، اتصالات استیل ۳۰۴ ، شیر استیل ۳۰۴ ). در اینجا از تفاوت ها و شباهت های نسبی صحبت خواهیم کرد.


تفاوت ها و شباهت های نسبی 

1) قیمت استیل

قیمت ورق استیل ۲۰۱ کمتر از استیل ۳۰۴ می باشد. به طور کلی تفاوت قیمت استیل ها به علت مقدار نیکل به کار رفته در ترکیبات آن می باشد. عنصر نیکل به کار رفته در استیل ها نقش مقاومت در برابر خوردگی یا به اصطلاح همان نقش ضد زنگ را دارد . قیمت پایین تر استیل ۲۰۱ نسبت به استیل ۳۰۴ به خاطر این است که از درصد نیکل کمتری در ترکیبات آن استفاده می شود و یک عنصر ارزان قیمت و در عین حال با کیفیت بالا کمبود نیکل را جبران می کند. پس در وحله ی اول خرید ۲۰۱ خرید خوبی به جای ۳۰۴ می تواند باشد.

2) مقاومت و دوام

تراکم استیل ۲۰۱ کمتر از استیل ۳۰۴ است ، اما دوام استیل ۲۰۱ ، ۱۰% بیشتر از استیل ۳۰۴ می باشد . و این امر نیز به علت درصد بیشتر منگنز به کار رفته در استیل ۲۰۱ است.

نکته : این دو استیل از نظر خمش ، شکل پذیری و مسطح بودن شباهت های زیادی به یکدیگر دارند.

فولاد ضد زنگ

3) خوردگی استیل

با توجه به اینکه در استیل ۲۰۱ درصد نیکل کمتری به کار رفته گرفته شده ، مقاومت در برابر خوردگی آن نسبت به استیل ۳۰۴ نیز کمتر می باشد. استیل ۲۰۱ هرگز نباید در صنایع دریایی مورد استفاده قرار گیرد.

4) رنگ

استیل ۲۰۱ شامل درصد بیشتری از منگنز می باشد همین امرباعث شده است که سطح و رنگ استیل ۲۰۱ از استیل ۳۰۴ کمی تیره تر به نظر آید. اما این تفاوت رنگ بسیار ناچیز می باشد که توسط افراد عادی قابل تشخیص نمی باشد.

نتیجه گیری :

با توجه به موارد ذکر شده در بالا به این نتیجه می رسیم که فولاد ضد زنگ ۲۰۱ دارای قیمت پایین تر ، دوام و سختی بهتر نسبت به استیل۳۰۴ می باشد و همچنین استیل ۳۰۴ از قابلیت مقاومت در برابر خوردگی بیشتری نسبت به استیل ۲۰۱ برخوردار خواهد بود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص صادرات به صفحه صادرات ورق در شهرآهن مراجعه نمایید.