قیمت میلگرد در بازار جهانی

قیمت فولاد

از جمله انواع مصنوعات فولادی ،

سنگ آهن

و

قراضه آهن

در بازار جهانی رو به کاهش هستند. در صورتی که

قیمت آهن

در سایر بازارهای جهانی روند صعودی خود را حفظ نموده است. افزایش قیمت نفت و خبرهایی از بهبود روابط تجاری آمریکا و چین به ادامه روند صعود دامن زده است. هرچند که روند صعودی قیمت آهن در تمامی بازارها، بسیار قدرتمند بود و هفته هاست به طول انجامیده ولی این افزایش قیمت، کاهش تقاضا را به دنبال داشته است که میل به خرید تقریبا به صفر رسیده است. به همین دلیل قیمت ها روند صعودی خود را رها نموده است. البته عدم رشد قیمت‌ها و همچنین جهت‌گیری کاهشی در بازارهای جهانی در شرایطی که مدتی شاهد رشد نرخ بودیم اندکی نگران‌کننده است و ترس از تداوم افت قیمت‌ها را پررنگ می‌کند.

 

همان طور که کارشناسان

شهرآهن

در خبرها و مقالات قبلی علت این نوسانات را بیان نموده بودند، می دانیم که نوسان

قیمت شمش آهن

در بازار کشورهای مشترک‌المنافع موسوم به CIS یا بازارهای وارداتی و صادراتی ترکیه ، موجب نوسان قیمت در بازار جهانی فولاد شده است. در واقع

قیمت شمش صادراتی

بعد از یک دوره صعود پر شیب و تند، شروع به کاهش نموده است . آمارهای صادراتی کشورهای CIS نشان می‌دهد که هر تن شمش فولاد صادراتی این کشورها نزدیک به ۱۰ دلار افت قیمت داشته اند و در جنوب شرقی آسیا تا 25 دلار کاهش داشته است. یکی از علت های مهم افزایش شدید

قیمت شمش فولادی

، افزایش قیمت شمش صادراتی ایران بوده است. از آنجا که شمش آهن کشورهای CIS در بازار کم شده بود و به سختی در دسترس بود، بازار جهانی قیمت شمش آهن صادراتی ایران را پذیرفت و همین امر موجب رشد شدید قیمت فولاد در بازارها شد. البته قیمت شمش فولادی ایران، به نسبت سایر کشورها با قیمت تمام شده کمتری تولید می گردد و در نهایت قیمت شمش صادراتی ایران نیز از دیگر کشورها کمتر می باشد که در صورت کمبود موجودی شمش ایران نیز، مجددا رشد قیمت ها را پیش رو خواهیم داشت.

اما در حال حاضرکاهش تقاضا در تمامی بازارهای جهانی اتفاق افتاده است . از این رو روند نزولی قیمت قراضه آهن و سنگ آهن اغاز شده است و پیش بینی می گردد همچنان به کاهش قیمت های خود ادامه دهد.

 

قیمت میلگرد در بازار جهانی 

قیمت میلگرد

در سطح جهانی روندی یکسان نداشته است. همان طور که قیمت میلگرد در

بازار آهن تهران

به شدت افزایش یافت در برخی نقاط دیگر جهان، با کاهش روبرو بوده است و یک روند غالب در بازار جهانی میلگرد حاکم نیست. به عنوان مثال

قیمت میلگرد صادراتی

چین رشد داشته است در حالی که قیمت میلگرد صادراتی ترکیه و یا قیمت میلگرد وارداتی امارات کاهش یافته است. ترکیه میلگرد را ۴۹۰ تا ۵۰۰ دلار در هر تن صادر می‌کند ولی امارات همین کالا را ۵۲۰ تا ۵۳۵ دلار در هر تن خریداری می‌کند. اما به طور کلی قیمت میلگرد در بازار جهانی رو به کاهش است و همین امر ، آینده بازار کشورها را رقم می زند. از این رو باید به صورت مداوم بازار جهانی فولاد و میلگرد را مورد بررسی و تحلیل قرار داد. همان طور که گزارش شده است حتی در بازار داخلی آمریکا هم قیمت میلگرد کاهشی گزارش شده است. ضعف تقاضای داخلی در اقصی نقاط جهان را می‌توان مهم‌ترین‌ دلیل برای افت قیمت‌های جهانی به شمار آورد که چندان هم غیرمنتظره نیست. در روزهای اخیر شاهد بودیم که قیمت‌ مصنوعات فولادی در بازارهای جهانی افزایشی شد و همین داده در کنار شتاب رشد قیمت‌ها به عقب‌نشینی بسیاری از خریداران منتهی شد. از سوی دیگر تعطیلات سال نو چینی که در روزهای گذشته آغاز شده بود هم به این روند کاهشی کمک کرد؛ اگرچه سایر داده‌های اقتصادی در جهان و رکود زیرپوستی در بازارهای جهانی جمعا به کاهش تقاضای واقعی بسیاری از مصنوعات فولادی همچون میلگرد منتهی شده بود. 

قیمت میلگرد صادراتی ایران، نسبت به قیمت میلگرد سایر کشورها، پایین بوده و به جرات می توان گفت کمترین قیمت بازار جهانی است. به عنوان مثال قیمت میلگرد صادراتی در بازارهای جهانی چیزی نزدیک به ۴۷۵ دلار از طرف کشورهای CIS است. در حالی که قیمت میلگرد صادراتی ایران در تحویل روی کشتی و بنادر جنوب کشور، 450 تا 460 دلار هر تن فوب اعلام شده بود. اما همچنان صادرات میلگرد ایران، به نسبت سایر کشورها، رونق زیادی ندارد. دلیل آن این است که به ظاهر قیمت میلگرد صادراتی کم می باشد اما هزینه های جانبی آن که از چشم ما پنهان می ماند مثلاً عوارض حاصل از خرید بار از ایران در تحریم های فعلی، موجب می گردد هزینه تمام شده کالا، بیشتر گردد. البته اگر روند نوسان قیمت‌ها در بازارهای جهانی به همین منوال کاهشی باشد باید نگران دشواری‌های جدیدی باشیم، زیرا به همان میزان پتانسیل‌های صادراتی در کشورمان محدود خواهد شد. البته نگاهی به سایر کشورهای جهانی هم نشان می‌دهد که اغلب خریداران میل به افت نرخ در بازارهای جهانی را تشخیص داده‌اند و منتظر کاهش قیمت‌ها هستند و به همین دلیل خرید خود را به تعویق انداخته‌اند. این شرایط خود به معنی چشم‌انداز کاهشی در بازارهای جهانی خواهد بود.