فی میلگرد چیست؟

میلگرد یک قطعه فولادی بوده که مقاومت کششی سازه‌ها را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. میلگردهای تولید شده از نظر سایز، ابعاد، استاندارد و... تفاوت‌های زیادی با هم دارند و تولیدی پس از ساخت روی میلگرد علامت‌های اختصاری را ثبت می‌کند که مشخصات محصول را به خوبی نشان می‌دهد. یکی از این علامت ها فی است که روی میلگردهایی با سطح مقطع ساده حک می‌شود و با این علامت به راحتی قابل شناسایی هستند. در واقع این علامت قطر اسمی میلگرد است که نشان می‌دهد این میلگرد ساده دارای چه قطری است. این علامت کاملا بین المللی بوده و نشان می‌دهد که میلگرد ساخته شده کاملا ساده بوده و هیچ آجی هم ندارد.
در برنامه اتوکد برای نوشت علامت فی از حروف متفاوتی استفاده می‌شود. این علامت اختصاری به گونه‌ای روی میلگرد درج می شود که در هر شرایطی از آن جدا نمی‌گردد. نقشه خوانی میلگرد بر اساس همین فی اجرا می‌گردد، به همین دلیل سازه ساخته شده استحکام لازم را دارا است. هر چه قطر میلگرد بیشتر باشد مقدار فی نیز بالاتر خواهد بود و این می‌تواند شما را در امر خرید یاری کند‌. ‌این علامت دارای شکلی خاص بوده و به راحتی قابل مشاهده است‌. میلگردهای ساده آجدار نیستند و سطح کاربری گسترده‌‌ای هم دارند، به همین دلیل در بازارهای داخلی و خارجی با این علائم اختصاری به فروش می‌رسند.

فی میلگرد چیست؟

فی میلگرد یعنی چه؟

فی در واقع یک علامت اختصاری است که میزان قطر میلگرد را نشان می‌دهد.‌ کارخانه پس از ساخت میلگردهایی که سطح صاف دارند این علامت را روی آن ها درج می‌کند تا شما بتوانید در بازار به راحتی آن ها را شناسایی کنید. علامت فی Ø به این صورت است و شما با دیدن آن می‌توانید نوع و سایز میلگرد را به راحتی تشخیص دهید. میلگردهای ساده همیشه سطح کاربری بیشتری دارند به همین دلیل میزان ساخت آنها روز به روز بیشتر شده است. فی همان قطر اسمی میلگرد ساده است و در واقع قطری است که در برگ شناسایی آن ذکر می شود. این سایز معادل قطر دایره ای است که مساحت آن برابر مساحت مقطع عرضی میلگرد است.
میلگردهایی که با این علامت اختصاری روانه بازار می‌شوند کاملا استاندارد هستند و سطح کیفی بالایی هم دارند. علامت فی مختص قطر و میزان ضخامت میلگردهای ساده بوده و میلگردهایی که این علامت را دارند بدون آج هستند و شما می‌توانید مدل‌های ساده را به راحتی با این علامت شناسایی کنید. مقاومت کششی این میلگردها زیاد بوده و در مقابل رطوبت و حرارت و مواد شیمیایی دوام زیادی دارند و دچار پوسیدگی و خوردگی هم نمی‌شوند. علامت اختصاری به گونه‌ای روی میلگرد درج می‌شود که در زمان حمل و نقل و در مجاورت رطوبت به راحتی پاک نشود.

فی میلگرد یعنی چه؟

انواع فی میلگرد

میلگردهای ساخته شده از نظر شکل ظاهری و نوع به ۳ دسته مجزا تقسیم می‌شوند:

  • ساده
  • آجدار
  • آجدار پیچی

مدل‌های ساده که صاف و بدون آج هستند همیشه با علامت اختصاری فی روانه بازار می‌شوند که این علامت قطر ضخامت آن ها را نشان می‌دهد. بر اساس استانداردهای جهانی، فی میلگرد دارای ۳ نوع بوده که در زیر آن ها را معرفی می‌کنیم:

  • میلگرد A1 جزء مدل‌های پر کاربرد در بازار بوده که از نوع صاف است و مقاومت تسلیم و مقاومت کششی آن به ترتیب ۲۴۰۰ و ۳۶۰۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع است. فی این نوع میلگرد روی بدنه آن درج شده و شما با دیدن آن می‌توانید از قطر و ضخامت میلگرد اطلاعات خوبی کسب کنید.
  • میلگرد A2 از نمونه‌های آجدار به شمار می‌رود که مقاومت تسلیم و مقاومت کششی آن به ترتیب ۳۴۰۰ و ۵۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع است و به همین دلیل می‌تواند فشار زیاد را به خوبی تحمل کند بدون اینکه دچار خم شدگی و شکستگی شود.
  • میلگرد A3 هم از نوع آجدار بوده و و مقاومت تسلیم و مقاومت کششی آن به ترتیب ۴۰۰۰ و ۶۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع است. استحکام این میلگرد بیشتر از مدل‌های دیگر بوده، به همین دلیل در بازار بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرد.

این تقسیم‌بندی نشان می‌دهد که فی برخی مدل‌ها بیشتر بوده و به همین دلیل هم مقاومت بیشتری دارند. اطلاعات بیشتر درباره میلگرد را در آهن آلات شهر آهن بخوانید. قیمت میلگرد های مختلف همچون قیمت میلگرد ساده و قیمت میلگرد آجدار و همینطور محصولات کارخانجات مختلفی مثل قیمت میلگرد ذوب آهن را می توانید در این سایت مشاهده کنید.