اخبار بازار فولاد ایران
بسته حمایت دولت از فولادسازان
هدیه شب عید دولت به بازار داخلی

 

اما این هدیه ، چه طعمی دارد؟

از قرار معلوم، با باز شدن بسته حمایت دولت در قالب اصلاحیه دستورالعمل تنظیم بازار در اواخر آبان ماه سال 97، مسئولیت نظارت و نوسان گیری بازار فولاد داخلی، به عهده فولادسازان قرار گرفته است. اما نوسان گیری فولادسازان، چه پیامدی به دنبال خواهد داشت؟

 

پیش بینی کارشناسان شهرآهن این است که با دخالت مستقیم فولادسازان و رکود شدیدی که در ماه پیش شاهد آن بودند، بساط سفته بازی و ورود دست نشانده های خود فولادسازان به بازار خرید، رونقی از جنس شب عید خواهد گرفت و باید منتظر نوسانات نامتعارفی در این بازار باشیم. اما طی این 24 ساعت اخیر ، بارندگی و لذت برف و سرما که حس ناب ایرانی است مانع شده است که بازار بیدار شود و نوسانات را با چشم خود ببیند. پس با وجود جو سرما و تا معاملات بورس کالا در روزهای آتی، بازار گارد احتیاطی به خود گرفته است. تا روزی که زمان معاملات بورس فرا رسد و .....

در واقع اتفاقی که در حال رخ دادن است، این است که دفاع همه جانبه دولت از فولادسازان و حس همدردی با آنها، موجب گشت اختیار تام در کنترل بازار فولاد را به فولادسازان بدهد و از این پس بازار داغی نه برای خریداران بلکه برای سفته بازان، فروشندگان حواله و ... مهیا گردد و انبارهایشان از محصولات سیراب شوند و به دنبال آن اوج را تجربه نماییم.

اما سوال مهم این است :
این بازارسازی به چه شکلی و توسط چه افرادی صورت می پذیرد ؟ و در نهایت سرانجام این بازار چه خواهد شد؟

علی رغم اینکه به بازار شب عید نزدیک می شویم، ولی روند قیمت فولاد طی ماه اخیر، به شدت کاهشی بوده است و حواله داران، سفته بازان و انبارداران در این بازار رکود، تمایلی به خرید حواله و پرکردن انبارهایشان نداشتند. اما هدیه دولت ، آتش بازار شب عید را شعله ور خواهد کرد و بستر بازار برای داغ شدن تنور فولادسازان مهیا خواهد شد. تا به حال که فولاد سازان و خریداران حواله دستشان خالی بود، اما در ماه های آتی با دست پر، به سمت بازار ، انبار محصولات فولادی و رونق بازار به نفع خود خواهند رفت. به هرحال ما در شروع یک نوسان و تحرک قرار گرفته ایم ....

از طرف دیگر در طول ماه های اخیر که فولادسازان مجبور به ادامه روند و تولیدات خود بوده اند، همچنین حجم صادرات نیز به علت کاهش نرخ ارز ، تعرفه های مالیاتی و ممنوعیت های صادراتی و .... به شدت کاهش یافت ، در نتیجه حجم بالایی محصول جهت عرضه وجود دارد. از طرف دیگر زمان گشایش گره صادرات و محدودیت های ترابری مشخص نیست. در این میان حمایت تام دولت از فولادسازان و حواله های میلگرد ، حکم مسکن را برای بازار و فولادسازان داشته است. از این پس مازاد عرضه محصولات، به انبارها سرازیر می شود تا بازار فولادسازان التیام پیدا کند. اما در بازار خریداران چه خبر است؟

با آزادشدن حواله بازی و حمایت از سفته بازان از یک طرف، و ملاک عمل شدن نرخ بازار جهانی ، افزایش پلکانی نرخ قیمت ها و حذف روند کاهشی قیمت فولاد در معاملات بورس از طرف دیگر، شکی به جا نمی گذارد که نرخ های کف بازار، جهش بزرگی را متحمل شوند و به نرخ جهانی فولاد نزدیک شوند. از این رو بازی انبارداران و تقاضای کاذب که ساخته خود آنها می باشد آغاز می گردد و فرجام خوبی پیش رو نخواهد بود که قطعاً به عمر سال 97 نمی رسد.

در هر صورت هر روندی یک پایانی خواهد داشت. به موازات خاموش شدن تب و تاب شب عید، از آنجا که در روند تقاضای داخلی و صادراتی هیچ تغییری ایجاد نشده است و فقط یک حباب ساخته شده است، مجددا مازاد عرضه رخ می نماید و فرآیند رکود از سر گرفته می شود که این رکود در بهار سال 98 قابل پیش بینی می باشد. برای مطالعه سرنوشت قیمت میلگرد در سال 98 به لینک مربوطه مراجعه نمایید. تفاوت رکود بعدی با رکود فعلی، اختلاف بیشتر و تلخ تر بودن طعم آن است.