کاربرد انواع میلگرد در ساختمان

میلگرد به عنوان مهم‌ترین مقاطع فولادی، هم در ساختمان‌سازی و هم در صنعت، کاربردهای زیادی دارد. زیربنای هر ساختمان یا همان فنداسیون آن، با بتن‌ریزی و آرماتوربندی توسط میلگردها مقاوم می‌شوند. میلگرد در ساختمان، به عنوان یکی از اجزای اصلی، برای افزایش مقاومت کششی به کار می‌روند. در این مطلب می‌خواهیم در مورد کاربرد انواع میلگرد در ساختمان صحبت کنیم. همچنین شما می توانید برای دریافت قیمت میلگرد امروز و نحوه محاسبه وزن میلگرد با کارشناسان ما در ارتباط باشید. 

چه میلگردهایی برای ساختمان مناسب است؟

میلگردها انواع مختلفی دارند که از مهمترین آن‌ها می‌توان به میلگرد اروپایی (آلیاژ کربن، منگنز، سیلیکون و غیره)، فولاد کربن (میلگرد سیاه)، میلگردگالوانیزه، میلگرد با روکش اپوکسی، فایبرگلاس و میلگرد فولاد ضد زنگ اشاره کرد.
رایج‌ترین نوع میلگردی که در ساختمان کاربرد دارد، میلگرد از نوع فولاد کربنی است. این نوع میلگرد توسط فرآیند نورد گرم با الگوهای مورد نظر مانند آجدار ساده، پیچیده، هفت_هشتی و... تشکیل است. اینکه چه نوع میلگردی برای ساختمان‌سازی استفاده شود، کاملا بستگی به عوامل مختلف دارد. به عنوان مثال، کاربرد ساختمان، شرایط اقلیمی، جنبه های اقتصادی طرح، طراحی و سیستم سازه و ... همگی از عواملی هستند که در انتخاب بهترین میلگرد برای ساختمان تاثیرگذارند.
همان‌طور که می‌دانید، میلگردها سایزهای مختلفی دارند و معمولا هر سازه برای سک کاربرد خاص متفاوت است. از میان تمامی سایزهای میلگرد، سایز 25 را جزء بهترین و مناسب ترین سایز میلگرد برای ساختمان است که در قالب پروژه‌های ساختمانی کاربرد دارد.
به طور کلی، بهترین میلگردی که می‌تواند برای ساختمان‌سازی استفاده شود، نهایتا می‌تواند تا سایز 25 باشد. همین سایز می‌تواند برای بسیاری از پروژه‌های ساختمانی پاسخگو باشد.
با توجه به این نکات، اگر قرار است میلگرد را برای مصارف ساختمانی خریداری کنید، به این نکته دقت داشته باشید که از نوع فولاد کربنی تولید شده باشد و نهایتا تا سایز 25 باشد؛ مگر اینکه نیاز به سایزی کمتر یا بیشتر بر حسب شرایط مختلف داشته باشید.
که البته به این موضوع دقت داشته باشید که سایزهای کمتر شما را با محدودیت مواجه می‌سازد. میلگرد مورد نیاز در ساختمان سازی باید مشخصه‌های زیر را داشته باشد:

  • مقاومت تسلیم: مقدار تنشی که در آن بدون افزایش بار تغییر طول نمونه فولادی ازدیاد می‌یابد.
  • مقاومت کششی: از تقسیم حداکثر بار ثبت شده در آزمایش کشش بر سطح مقطع اولیه به دست می‌آید.

چه میلگردهایی برای ساختمان مناسب است؟ 

سایز میلگرد برای ساختمان به چه مواردی بر می گردد

سایز میلگرد مانند سایر مقاطع فولادی باید از یک استاندارد خاص پیروی کند. سایز میلگرد برای ساختمان‌سازی در اصل، به وزن میلگرد بر می‌گردد. وزن میلگرد یکی از پارامترهایی است که مهندسان با توجه به آن و تعداد شاخه‌های مورد نیاز، قطر یا همان سایز میلگرد را تعیین می‌کنند.
اگر سایز میلگرد مطابق با سایز اسمی نباشد، وزن میلگرد دارای اختلاف جزئی است و همین موضوع می‌تواند در محاسبات مهندسی تاثیر زیادی داشته باشد؛ بنابراین این موضوعی است که باید به آن توجه ویژه داشت.
به عنوان مثال، تصور کنید میلگردی با سایز 14 خریداری کرده‌اید، اما میبینیم که سایز میلگرد 8/13 است؛ این کمتر بودن سایز میلگرد، علاوه بر تاثیری که در وزن آن دارد، باعث درگیری بین آج میلگرد با بتن می‌شود و قطعا این موضوع بر استحکام بتن تاثیرگذار خواهد بود.

سایز میلگرد برای ساختمان به چه مواردی بر می گردد 

آیا میلگرد همه کارخانجات میلگرد ایرانی برای ساختمان مناسب است؟

در پاسخ به سوال بالا باید بگوییم بله. میلگرد تمامی کارخانه‌ها با استاندارد ST37ساخته می‌شوند و برای ساختمان‌سازی مناسب هستند. اما با این حال، بعضی از پیمانکاران حرفه‌‌ای در خیلی از موارد ترجیح می‌دهند از یک کارخانه خاص خرید داشته باشند. یکی دیگر از فاکتورهای مهم در رابطه با خرید میلگرد از کارخانجات جنس میلگرد و استاندارد آن است.
میلگردها از نظر جنس به دسته‌های زیر تقسیم می‌شوند:

  • میلگرد اروپایی
  • میلگرد گالوانیزه
  • میلگرد فایبر گلاس پلیمر
  • میلگردهای فولادی ضد زنگ
  • میلگرد کربن‌دار (میلگرد پایه‌سیاه)
  • میلگرد اپوکسی پوشش‌داده‌شده

شما عزیزان می توانید برای مشاهده قیمت میلگرد های مختلف، ازجمله قیمت میلگرد ذوب آهن اصفهان به صفحه اختصاصی که برای این مجموعه از محصولات در سایت شهرآهن درنظر گرفته شده است مراجعه نمایید و در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع میلگرد ذوب آهن اصفهان با کارشناسان شهرآهن تماس بگیرید.
علاوه بر جنس، میلگردها از نظر استاندارد هم دسته‌بندی‌های خاصی دارند. تقسیم بندی میلگردها بر اساس استاندارد، شامل موارد زیر است:

  • میلگرد A1 S240 از نوع میلگرد ساده است , و میلگردهای 8 تا 10 از این نوع میلگرد هستند. معمولا این میلگرد برای خم‌کاری و جوشکاری استفاده می‌شود.
  • میلگرد A2 S340 : به عنوان میلگرد مارپیچی یا فنری شناخته می‌شود.
  • میلگرد A3 S400 : از نوع میلگرد آجدار و عمدتاً آج جناقی است که بیشترین کاربرد آن در ساختمان‌سازی است.
  • میلگرد A4 S500: میلگردهای A4 حالت دوکی شکل دارند و از فولاد با کربن بالا ساخته می‌شوند. این نوع میلگرد استحکام بالایی دارد و به همین دلیل برای جلوگیری از اتلاف منابع و صرفه‌جویی در هزینه‌های پروژه مناسب است.

آیا میلگرد همه کارخانجات میلگرد ایرانی برای ساختمان مناسب است؟ 

سخن پایانی در خصوص کاربرد انواع میلگرد در ساختمان

در این مقاله در مورد کاربرد انواع میلگرد در ساختمان صحبت شد. همان طور که گفتیم، میلگردهای ساختمانی معمولا باعث افزایش مقاومت کششی ساختمان خواهد شد. میلگرد تمامی کارخانه ها برای ساختمان سازی مناسب است و معمولا مناسب‌ترین سایز میلگرد که برای مصارف ساختمانی خریداری می‌شود، سایز 12 است. اگر سوال یا تجربه‌ای در این زمینه دارید، در بخش ارسال نظرات، نظرات و پیشنهادات خود را برای ما در گروه تخصصی شهرآهن ارسال کنید. 
صادرات میلگرد و آهن آلات از فعالیت های مثبت شرکت بازرگانی شهرآهن در جهت پیشرفت و اعتلای ایران عزیز است. شما عزیزان می توانید برای کسب اطلاعات درباره صادرات میلگرد به کشورهای منطقه با کارشناسان شهرآهن تماس برقرار نمایید.