تیرآهن هاش

شاید برای شما هم سوال باشد که تیرآهن هاش چیست. تیرآهن هاش H یا IPB یکی از مهم ترین دستاوردهای شرکت بثهلم محسوب می شود. تولید تیرآهن H تحول بزرگی در صنعت فولاد ایجاد کرد. قبل از تیرآهن ‌های هاش از تیرآهن های I شکل استفاده می شد، اما با تولید تیرآهن های هاش و ایجاد تحولی بزرگ در صنعت فولاد، شرکت بثهلم از نماد این تیرآهن در لوگوی خود استفاده کرد. ابتدا تیرآهن های طویل و مقاوم در برابر آتش سوزی تولید شدند، اما به علت وزن بالا و ابعاد بزرگی که داشتند، با شکست روبرو شدند. قبل از اختراع تیرآهن هاش، برای ساخت پل ها، برج ها و ساختمان های بزرگ از تیرآهن های IPE استفاده می کردند، اما با تولید تیرآهن های هاش با عمق 44.91 سانتی متر، استفاده از تیرآهن های IPE به مقدار قابل توجهی کاهش یافت. همچنین، در جنگ جهانی اول از تیرآهن بال پهن هاش استفاده می کردند.

با افزایش روز افزون استفاده از سازه های فولادی در ساخت و ساز ها و صنایع مختلف، این سازه ها در اشکال متنوعی تولید می شوند تا در ساخت و سازها به بهترین نحو مورد استفاده قرار بگیرند. پروفیل های ساختمانی از جمله تیرآهن هاش، با استانداردهای مختلفی تولید می شوند که مهم ترین آن ها استاندارد اروپا است. در ایران نیز برای تولید این پروفیل ها از استاندارد اروپا استفاده می شود. از مهم‌ترین پروفیل های مورد استفاده در ساخت ساختمان ها می توان به تیرآهن H اشاره کرد که در تیپ های IPE, INP و IPB تولید می شود.


انواع تیرآهن های هاش

در ادامه با مشخصات تیر آهن هاش و انواع مختلف آن آشنا می شوید:

تیرآهن INP

از این تیرآهن ها برای ساخت ستون ها و خرپا ها استفاده می کنند. تیرآهن INP به تیرآهن معمولی، پروفیل نرمال و تیر نوع اروپایی نیز شهرت دارد. این تیرآهن ها ظاهری شبیه به تیرآهن های پایپ شکل I دارند، با این تفاوت که بال های آن ها در قسمتی که به جان متصل شده است، پهن بوده و به تدریج تا قسمت انتهایی نازک می شود. برای نمایش این مدل از تیرآهن های در نقشه های مهندسی ساختمان از علامت اختصاری آن ها به همراه ارتفاع استفاده می شود.

تیرآهن IPE

این تیرآهن تقریباً شبیه به تیرآهن های نرمال است، با این تفاوت که عرض بال آن بیشتر و ضخامت جان آن کمتر است. تیرآهن های IPE در کشور ایران بسیار مورد استفاده قرار می گیرند. این تیرآهن ها با ارتفاع 80 الی 600 میلیمتر و طول 16 تا 18 متر تولید می شوند و عرض آن ها نیز 46 الی 220 میلیمتر است. فروشگاه شهرآهن عرضه کننده تیرآهن های پرطرفدار سایز 18 و 16 اصفهان است. قیمت تیرآهن ۱۸ اصفهان و قیمت تیرآهن ۱۶ اصفهان در سایت شهرآهن دقیق و به قیمت روز کارخانه به مشتریان عرضه می شود.

شاید این مطلب هم برای شما جالب باشد:

مطالب خواندنی دیگر:

تیرآهن هاش بال پهن

تیرآهن بال پهن یا هاش، در دو نوع بال پهن سنگین و بال پهن سبک تولید می شود. طول بال های این تیرآهن نسبت به تیرآهن های IPE بیشتر است. تیرآهن های هاش مربعی شکل گزینه مناسبی برای نصب ستون های ساختمان هستند، چرا که اتصال تیرها روی آن ها به سادگی انجام شده و مقاومت بالایی دارند. این تیرآهن ارتفاع 100 الی 1000 میلی متر داشته و طول آن 8 الی 16 متر است. از تیرآهن هاش برای تهیه تیر و خرپا نیز استفاده می شود. تیرآهن های هاش HEB نسبت به تیرآهن های هاش HEA وزن بالاتری دارند، چرا که بال های آن ها ضخیم تر است. معمولاً از تیرآهن هاش بال پهن در سازه هایی که نیاز به مقاومت بالا دارند، مانند سد سازی، پل سازی و برج سازی استفاده می شود.

انواع تیرآهن های هاش


گرید های مختلف تیرآهن هاش چیست؟

  • I. ST37
  • II. ST44
  • III. ST52

منظور از جان تیر آهن چیست؟

به ورق ضخیمی که بین بال های تیرآهن قرار گرفته است، جان تیر آهن می گویند. تفاوت در تیرآهن هاش بال پهن و تیرآهن I در نحوه عملکرد و کاربری آن ها است. نامگذاری این دو تیرآهن بر اساس مقطع آن ها بوده و کاربردهای وسیعی در ساخت و ساز دارند. این دو تیرآهن برای ساخت بخش‌های مختلف ساختمان کاربرد دارند و تفاوت آن ها در میزان ضخامت بال هایشان است. در تیرآهن های I ارتفاع بال ها کمتر است، اما در تیرآهن های هاش، بال ها ارتفاع بیشتری دارند و ضخامت آن ها یکنواخت است.

شاید این مطلب هم برای شما جالب باشد:

مطالب خواندنی دیگر:


تیرآهن های هاش نسبت به تیرآهن های I چه مزایایی دارند؟

همانطور که گفته شد، تیرآهن های هاش HEB نسبت به تیرآهن های هاش HEA وزن بالاتری دارند، چرا که بال های آن ها ضخیم تر است. به علت تنوع در اندازه ی تیرآهن های هاش، معمولاً این تیرآهن ها نسبت به تیرآهن های I کاربرد بیشتری دارند. تیرآهن های هاش را می توان تا طول 100 متر استفاده کرد، اما این میزان در تیرآهن هایI ، 30 متر است. از دیگر برتری های تیرآهن های هاش نسبت به ترآهن های I می‌توان به مقاومت بالای آن ها در برابر نیروهای خمشی و نیروهای برشی اشاره کرد. از تیرآهن های هاش می توان به عنوان ستون ساختمان نیز استفاده کرد، چرا که سطح مقطع بزرگتری دارد.

تیرآهن هاش چیست

برای اطلاع از چگونگی صادرات تیرآهن با کارشناسان شهر آهن در تماس باشید