معرفی فناوری های نوین در صنعت ساختمان

فناوری های نوین ساختمان نوعی از اختراعات و ابزارها، راه ها و متد های جدید انجام کار است که می توانند مسیر و کلیت ساخت و صنعت ساختمان را به طور کلی تغییر دهد و میزان موفقیت و اشتباهات را تا حد بسیار قابل توجهی کاهش دهد. این فناوری ها روز به روز جای سیستم های قبل را گرفته و در نهایت باعث بهبود عملکرد در این صنعت می شوند. فناوری های نوین ساختمان را می توان در اصل، راه ها و روش ها و متد های جدیدی دانست که به صنعت ساختمان و موارد مربوط به بخش های مختلف آن از مرحله اول و ابتدایی که تحقیق درباره زمین و طرح می باشد تا زمینه اجرا و ارائه و آزمایش، دانست. استفاده نمودن از تکنولوژی ها و راهکار های جدید باعث بالا رفتن درصد موفقیت و میزان بهره وری تا اندازه قابل تامل 30 تا 45 درصدی می شود و استفاده از این تکنولوژی ها می تواند برای محیط زیست و میزان مصرف انرژی های مختلف نیز بسیار مناسب باشد و باعث صرفه جویی در این زمینه ها شود. در اصل فناوری های نوین ساختمان می تواند کارکرد و کارایی را بالا برده و از خستگی و کار نیروی انسانی نیز بکاهد و سرعت کار در کنار دقت را تا میزان بسیار زیادی افزایش دهد. کم شدن هزینه ها در بلند مدت و بهتر شدن سطح کیفی کار نیز از دیگر مزایای استفاده از فناوری های نوین ساختمان و معماری می باشد که همین موارد باعث شده تا روز به روز استفاده از آنها، به خصوص در پروژه های بزرگ، بیشتر و کامل تر گردد.

برخی از فناوری های نوین ساختمان پرکاربرد

موارد زیادی از این نوع از تکنولوژی ها که در صنعت ساختمان راه خود را پیدا کرده اند و بسیار تاثیرگذار می باشند، وجود دارد که در ادامه این مقاله از شهرآهن به برخی از آن ها می پردازیم و از آن ها یاد می کنیم، بسیاری از این فناوری ها یا به طور کلی روند کاری را تغییر داده اند و در نتیجه شگفتی هایی در این زمینه خلق شده است و یا روند کاری و مسیر یک طراحی و یا ساخت را در آینده به گونه ای تغییر خواهند داد، که قطعا شگفت انگیز خواهد بود.

  • واقعیت مجازی در صنعت ساختمان: واقعیت مجازی می تواند ارتباطی مجازی ولی در عین حال واقعی با دنیای خود ولی در بستری دیگر باشد و همین امر موجب می شود تا بتوان با استفاده از این ایده و فناوری، بسیاری از کار های صنعت ساختمان را بهبود بخشید. این تکنولوژی می تواند طرح های مختلف را جلوی چشمان شما آورده و باعث شود تا شما حال و هوای زندگی عادی خود را در دنیایی مجازی داشته باشید و این امر موجب می شود تا بسیاری از ایرادات و یا مزایای یک طرح به مرور کشف شده و بتوان از مدل های سه بعدی ساختمان مانند ماکتی با طرح زنده استفاده نمود.
  • پرینتر های سه بعدی: پرینتر های سه بعدی توانایی این امر را دارند تا با ارائه دادن یک طرح در قالب سیستم و نرم افزار آن را به طور دقیق ارائه داده و آن را بسازند و همین موضوع به نوعی مانند بازیابی و ماکتی از طرح به صورت سه بعدی می شود که به طراحی و یا عیب یابی سازه بسیار کمک کرده و با استفاده از خروجی خود جایگزینی بسیار سریع تر و راحت تر برای ماکت ها باشد.

برخی از فناوری های نوین ساختمان پرکاربرد

بهترین های نوآوری های جدید در صنعت ساختمان

اهمیت فناوری های نوین ساختمان بسیار زیاد است و در این مسیر می توان از بهترین این تکنولوژی ها، موارد زیر را نام برد:

  • واقعیت مجازی
  • استفاده از پرینتر های سه بعدی به جای ساخت ماکت ها
  • هوش مصنوعی
  • آجرهای هوشمند
  • بتن خود ترمیم شونده
  • مدل سازی اطلاعات ساختمان
  • سازه های پیش ساخته و یا به اصطلاح سازه های مدولار
  • خودکار سازی این صنعت
  • تکنولوژی ابر
  • استفاده از پهپاد در این صنعت

 بهترین های نوآوری های جدید در صنعت ساختمان

استفاده از مصالح نوین در صنعت ساختمان

در فناوری های نوین ساختمان، یکی از پررنگ ترین نقش ها را می توان به مصالح مورد استفاده اختصاص داد که خود باعث پیشرفت و تغییر در این زمینه شده است. از مصالح نوین می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • استفاده از ماشین آرماتوربندی
  • سیستم های سقف کوبیاکس
  • سیستم قاب فولادی نورد سرد
  • بلوک های ساخته شده با بتن گازی
  • سقف مجوف بتن مسلح
  • صفحات عایق حرارتی

 استفاده از مصالح نوین در صنعت ساختمان

بتن خود ترمیم شونده از شگفتی های فناوری های نوین ساختمان

امروزه هر کسی که با ساخت و ساز سروکار داشته باشد و یا آن را دیده باشد، می داند که یکی از مصالح اصلی در ساخت و ساز، بتن است. بتن در واقع در هر نوع ساخت و سازی باعث ایجاد مقاومت و استحکام سازه شده و خود عایقی قوی می باشد اما برخی به آن ایراد می گیرند و ایراد وارده را این گونه بیان می کنند که به مرور زمان ترک برداشته و این ترک خوردگی ها در اثر آب و هوا و شرایط محیط و همچنین ضربه، ایجاد می شود در این راستا، یکی از فناوری های نوین در صنعت ساختمان، نوع خاصی از بتن است که به صورت خودکار و خود به خود می تواند این ترک های بوجود آمده را ترمیم نماید. این نوع بتن که با نام بتن خود ترمیم و یا بیوبتن شناخته می شود، از فناوری نوین در این صنعت بوده و تحولی عظیم در این صنعت می باشد. این نوع از بتن دارای نوعی باکتری است که در زمان ترک خوردگی فعالیت خود را آغاز کرده و در کنار رطوبت و کربنات کلسیم از خود واکنشی را بروز می دهد و تغییر کرده و در نتیجه به سنگ آهک تبدیل می شود این اتفاق باعث ترمیم ترک ها می گردد.