تفاوت های لوله مانیسمان و لوله درزدار

لوله های فولادی را با درز و بدون درز تولید می کنند. لوله های فولادی که به صورت بدون درز تولید می‌ شوند با نام لوله مانیسمان شناخته می شوند. در فرآیند تولید این لوله ها از هیچ گونه جوشکاری استفاده نمی‌ شود. برای تولید لوله مانیسمان از شمش فولادی استفاده می شود و پس از اعمال حرارت روی این شمش ها ادامه پروژه تولید روی آن ها اجرا می ‌شود. ادامه پروسه تولید شامل حرارت دهی مجدد و کشش شمش های فولاد است. پس از اینکه این حرارت دهی و کشش تکمیل شد یک مقطع استوانه مانند ایجاد می‌ شود که داخل آن توپر است. سپس در ادامه پروسه تولید داخل این استوانه توپر به صورت کامل تخلیه می شود و لوله مانیسمان بدون درز تولید می شود. این در صورتی است که لوله های درزدار به صورت ورق فولادی مسطح حرارت دهی می شود و سپس خم می خورد و به صورت درزدار تشکیل لوله فولادی می دهد. این لوله ها نه تنها از لحاظ پروسه تولید بلکه از لحاظ کارکرد و کاربرد نیز با یکدیگر متفاوت هستند. در ادامه مقایسه کاربرد لوله درزدار و بدون درز را بیشتر برای شما تشریح می کنیم.

تفاوت های لوله مانیسمان و لوله درزدار

مقایسه کاربرد لوله درزدار و بدون درز (مانیسمان)

از لحاظ کاربرد لوله های درزدار و بدون درز به صورت کامل با یکدیگر متفاوت هستند. غالبا در شرایطی که حرارت زیاد از حد باشد و فشار نیز بیش از حد معمول باشد باید از لوله های بدون درز استفاده شود. این لوله ‌ها ایمنی بسیار زیادی دارند و در برابر حرارت و فشار مقاومت بسیار بالایی از خود نشان می ‌دهند. همچنین در بسیاری از مواقع لوله های بدون درز به صورت گالوانیزه شده در می آیند و با نام لوله مانیسمان کربن استیل نامگذاری می شوند. این لوله ها نه تنها در برابر فشار و حرارت مقاوم هستند بلکه در برابر مواد اسیدی و خورنده و در برابر رطوبت و اکسیداسیون مقاومت چشمگیری از خود نشان می ‌دهند. غالبا منطقه کاربرد این لوله ‌ها در صنعت نفت و پتروشیمی است، در این صنعت و همچنین در سکوهای نفتی فشار و حرارت تا حد بسیار زیادی بالا است و استفاده از لوله مانیسمان کاملا ایمن برای این مناطق است. اما در مناطقی که فشار کم و درجه حرارت نیز در حد نرمال است می توان از لوله های درزدار استفاده کرد. در بسیاری از مواقع استفاده از لوله های درزدار در شرایط خاص به جای استفاده از لوله های بدون درز بسیار خطر آفرین و حادثه آفرین است. زیرا در شرایط خاص که درجه حرارت بسیار بالا است لوله های درزدار اصلا جوابگو نیستند. این شرایط حرارتی می ‌تواند تا حدود ۴۵۰ درجه سانتیگراد نیز باشند و این درجه حرارت می تواند باعث باز شدن درز لوله ها شود. به همین جهت نیز در این شرایط استفاده از لوله مانیسمان بدون درز جوابگو خواهد بود.

مقایسه کاربرد لوله درزدار و بدون درز (مانیسمان)

از بین لوله های مانیسمان و لوله های درزدار کدام را برای پروژه انتخاب کنیم؟

لوله های بدون درز به دلیل نداشتن درز جوش استحکام بسیار زیادی نسبت به دیگر لوله ها دارند. برای تولید لوله مانیسمان غالبا کارخانجات تولید کننده این محصول آن را با قطر کمتری تولید می کنند، زیرا تولید لوله مانیسمان با قطر زیاد بسیار هزینه بر است و مقرون به صرفه نیست. البته قطر داخلی و قطر خارجی لوله مانیسمان متفاوت است و دقیقا بر حسب همین تفاوت و بر حسب طول لوله و کاربرد آن نیز متفاوت است. ما در این قسمت قصد داریم برای شما توضیح بدهیم که  بین لوله های مانیسمان بدون درز و لوله های درزدار کدام را باید برای پروژه انتخاب کنیم؟
به منظور پروژه ‌های انتقال نفت و گاز و همچنین پروژه ‌های استخراج نفت باید از لوله مانیسمان بدون درز استفاده شود. علاوه بر آن در تولید مخازن سوخت سی ان جی نیز می ‌بایست از این لوله ها استفاده کرد. در بسیاری از مواقع استفاده لوله های درزدار در این پروژه‌ ها حوادث جبران ‌ناپذیری را به بار آورده است. استفاده از لوله مانیسمان بدون درز در مناطق مختلف از جمله اعماق دریا تا مناطق کوهستانی و صخره‌ ای و همچنین مناطق سرد قطبی بسیار رایج شده است. زیرا مقاومت این لوله ها در برابر فشار بیرون و فشار داخلی بسیار زیاد بوده و به هیچ عنوان دچار آسیب نمی شوند. لوله های درزدار فولادی در تولید انواع دستگاه های صنعتی و یا در انواع مختلف پروژه های صنعتی دیگر که فشار و درجه حرارت بیش از حد وجود نداشته باشد کاربرد دارد. شما می توانید لوله درز دارو لوله بدون درز را از شهرآهن بخرید. شهرآهن عرضه کننده لوله مانیسمان و درز دار با قیمت مناسب و کیفیت بالا است. اگر قصد خرید لوله مناسب و اقتصادی دارید، قیمت لوله درزدار در مقایسه با لوله مانیسمان مناسب تر است، پس می توانید این لوله را در لیست خرید خود قرار دهید